تفکیک مسابقه تئاتر ایران «تئاتر فجر» به معنی حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای نابجاست
کد خبر: 3683007
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
«تئاتر فجر» در گام سی و ششم/2

تفکیک مسابقه تئاتر ایران «تئاتر فجر» به معنی حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای نابجاست

گروه هنر: اگر جشنواره «تئاتر فجر» جشنواره‌ای معتبر در عرصه بین‌المللی است پس جایی برای حضور آثار نیمه‌حرفه‌ای و آماتور در آن باقی نمی‌ماند که حال دوستان مسئول خواسته باشند آثار بخش مسابقه آن را در دو بخش «الف» و «ب» ارزیابی کنند.

تفکیک مسابقه تئاتر ایران «تئاتر فجر» به معنی حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای نابجاست

حسن باستانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: همچنان درک درستی از این تصمیم دبیرخانه جشنواره مبنی بر تفکیک مسابقه تئاتر ایران به دو بخش «الف» و«ب» ندارم و اگر منظور از این تفکیک این است که آثار را به دو شکل حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار دهند، باید بگویم که این اقدام غیرکارشناسی و نابجاست.

وی ادامه داد: وقتی ما به غیر از جشنواره «تئاتر فجر» در طول سال با بی‌شمار جشنواره‌های دیگر تئاتری مواجهیم که هر کدام از آنها می‌تواند محل عرض اندام آثار نمایشی باشد که چندان حرفه‌ای نیستند پس چه نیازی است که جشنواره معتبری همچون «تئاتر فجر» را که اعتبار هنرهای نمایشی کشور است به اجرای برخی آثار نیمه‌حرفه‌ای اختصاص داد؟ این شکل برنامه‌ریزی از اساس دچار اشکال است چرا که جای آثار نیمه‌حرفه‌ای و آماتور در جشنواره بزرگ و بین‌المللی همچون «تئاتر فجر» نیست.

کارگردان نمایش دینی «بی‌سرزمین‌تر از باد» تصریح کرد: جشنواره «تئاتر فجر» نمای کلی تئاتر کشورمان در عرصه بین‌المللی است و تفکیک مسابقه تئاتر ایران در دو بخش «الف» و«ب» با توجیه حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای بودن کارگردانان تنها به ایجاد کدورت و دلخوری میان گروه‌های فعال در جامعه تئاتری کشور منجر می‌شود چرا که ارزیابی مجزای آثار منجر به این خواهد شد که شاید برخی آثار بخش نیمه‌حرفه‌ای از نقطه‌نظر نگاه فنی و خلاقانه کارگردان حتی یک سر و گردن از آثار حرفه‌ای نیز بالاتر باشد و به این شکل کارگردانان حرفه‌ای توهم این مسئله را داشته باشند که اساساً دبیرخانه جشنواره به دنبال نادید گرفتن تجارب این قشر طی سالیان متمادی و جایگزین کردن آنها با نسل نویی است که اصطلاحاً حرفی برای گفتن دارند.

وی در پایان گفت: به نظرم اگر ارزیابی آثار به شکل واحد به انجام می‌رسید این امکان مطلوب پیش می‌آمد که آثار نیمه‌حرفه‌ای نیز در قیاس با آثار حرفه‌ای تئاتر محک جدی خورده و به نوعی بتوانند با ارزیابی کمی و کیفی آثار، خود را به سطح معقول و مطلوبی از تولید یک اثر نمایشی برسانند.             

 

captcha