پایان‌نامه قیام در برابر حکومت جور از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی دفاع می‌شود
کد خبر: 3683115
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
30 دی‌ماه؛

پایان‌نامه قیام در برابر حکومت جور از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی دفاع می‌شود

گروه دانشگاه: جلسه دفاعیه پایان‌نامه دانشجوی رشته فقه مقارن وحقوق عمومی اسلامی روز شنبه 30 دی‌ماه از ساعت 13 تا 15 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه دفاع پایان‌نامه دانش‌آموخته رشته فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی با عنوان «قیام در برابر حکومت جور از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی» روز شنبه، 30 دی‌ماه از ساعت 13 تا 15 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

این پایان‌نامه با راهنمایی دکترمومنی و مشاوره دکتراصلانی نگارش شده و روز شنبه توسط دکتر ویسی نقد و بررسی می‌شود.

نگارنده در پایان‌نامه خود با طرح مسئله فقه سیاسی بیان می‌کند: ازجمله موضوعاتی که در فقه سیاسی همواره محل بحث بین علمای اسلام بوده است؛ نحوه‌ی مواجهه با حاکمان مستبد می‌باشد، ازاین‌رو پژوهش حاضر ابتدا به بررسی تعاریف حاکم جائر می‌پردازد سپس بیان می‌کند که برای آن دو تعریف وجود دارد در اولین تعریف حاکم جائر به معنی ولایت غیر معصومان به‌جای امامان معصوم است و در دومین تعریف به معنای حاکمی است که با نقض احکام و قوانین اسلامی و سلب حقوق و آزادی‌های مردم، از مسیر حق خارج‌شده است؛ که همین نظر به‌عنوان مبنای پژوهش در نظر گرفته‌شده است.

وی در ادامه به بررسی شرایط و ویژگی‌های حاکم اسلامی و نقد و ارزیابی آن‌ می‌پردازد و سپس نظرات شیعه و اهل‌سنت را پیرامون قیام علیه حاکم جائر موردنقد و بررسی قرار می‌دهد و می‌آورد: با تبیین این آراء مشخص می‌شود که اکثریت شیعیان قیام علیه حاکم جائر را در زمان حضور معصوم و در زمان غیبت واجب می‌دانند مگر اینکه با نظر امام معصوم یا نائب ایشان، قیام در آن زمان جایز نباشد در مقابل عده‌ای با تکیه به برخی از احادیث قیام در زمان غیبت را جایز نمی‌دانند.

از سوی دیگر اکثریت اهل سنت با استناد به برخی از احادیث و ضرورت حفظ برخی از مصالح جامعه ازجمله جلوگیری از ایجاد فتنه و خون‌ریزی در جامعه قیام علیه حاکم جائر را جایز ندانسته‌اند؛ اما در عمل، شاهد قیام‌های مختلفی در طول تاریخ از جانب مسلمانان نسبت به حکام جائر بوده‌ایم که بعضاً به‌واسطه بستن باب قیام و عنوان نکردن شرایط قیام توسط فقها دچار انحراف یا شکست شده‌اند. در آخر نیز به بررسی شرایط قیام‌کنندگان علیه حاکم جائر پرداخته‌شده است تا با ارائه شاخصی مناسب بر اساس آیات قرآن و احادیث علاوه بر نفی رکون در مقابل ستمگران، به الگویی مناسب رسیده تا ضمن کاهش انحرافات، زمینه‌ی به قدرت رسیدن عادلان در بین جوامع مسلمان فراهم شود.

captcha