عقلانيت، عدالت و معنويت‌ سه رکن اساسی باورهای شیعی
کد خبر: 3685603
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

عقلانيت، عدالت و معنويت‌ سه رکن اساسی باورهای شیعی

گروه شبکه اجتماعی: حجت‌الاسلام زائری با انتشار پیامی در کانال شخصی خود به سه رکن اساسی باورهای شیعی اشاره کرد و گفت: حقيقت آن است كه ‌در فهمی عميق‌‌ سه ركن اساسی باورها و معارف دينی پيروان اهل بيت‌(ع) عقلانيت، عدالت و معنويت‌ است.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام محمد زائری، مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی و کارشناس مذهبی در آخرین پیام کانال تلگرامی خود به سه رکن اساسی باورهای شیعی اشاره کرد که متن این پیام به شرح زیر است.

شايد سال‌ها قبل كه جامعه حاكميت دينی نداشت به طور طبيعی خانواده‌های متدين و معتقد برای تبيين معارف ديني و انتقال آنها به نسل بعد از سازكاروهای سنتي بهره می‌بردند و در عين حال عوامل مختلفی مانند رسانه‌های جديد و فضای مجازی يا عملكرد غلط برخی مدعيان دينداری هم فرصتي برای سياه‌نمايی و تخريب فراهم نمي‌كرد.

اكنون با وجود صداهای متنوع و متفاوت از يك سو و رفتارهای منفی و نادرست برخی مدعيان تصويری مغشوش و آشفته و گاه حتى معكوس از بنيان‌های دينی و عقيدتی از سوی ديگر، حقيقت و اساس باورهای دينی چنان كه بايد و شايد برای بسياری از مخاطبان گسترده و متنوع روشن نيست.

دردمندانه بايد اعتراف كنيم كه گاهي حتى بدتر از اين، برخي مسائل حاشيه‌ای و كم اهميت كه در بهترين حالت مسائل ظاهری و سليقه‌ای دينداران هستند در چنين فضايی به عنوان اصول و مبادی به شمار می‌‌آيند.

آيا دريغ و درد ندارد كه يك جوان مسلمان با افتخار پيروی از خاندان پيامبر(ص) پس از سال‌ها نداند مبنای دين‌داری و اعتقاد او چيست؟ گرچه در نخستين نگاه معمولا از احكام شرعی و مسائل مناسكی به عنوان تعريف دين ياد می‌شود يا در نگاهی دقيق‌تر اصول و فروع دين مطرح مي‌گردد، اما حقيقت آن است كه ‌در فهمی عميق‌تر سه ركن اساسی باورها و معارف دينی پيروان اهل بيت‌(ع) عقلانيت، عدالت و معنويت‌ است.

بدين ترتيب ‌قرآن‌، نهج‌البلاغه «أخ القرآن» و صحيفه سجاديه «أخت القرآن» ريشه‌های اساسی و سرچشمه‌های ناب معرفت و هدايت در شناخت بنيادين اسلام خواهند بود نه برخي سخن‌ها و حرف‌ها كه به عنوان دينداری عرضه می‌شود.

آيا به راستی آن‌قدر كه در طول اين سال‌ها خواب و خرافات تعريف كرديم به اين كتاب‌ها پرداخته‌ايم؟ امسال هزار و چهارصدمين سال صدور عهد مالك اشتر بود، برای تبيين و معرفی اين سند افتخارآميز به جهان و انسان چه كرديم؟ گرچه فقه و اصول اساس نظام درسی حوزه‌های علميه را تشكيل می‌دهند اما در واقع علوم اسلامی همه زمينه و بهانه فهم صحیح‌تر و تبيين دقیق تر همان سه اصل اساسی هستند. البته القای صحیح و درست آن مبانی آسان نيست و پذيرش اسلام معقول و نظام مند و مستحكم چنان كه به نظر می‌رسد ساده نخواهد بود.

به‌راستی اگر بزرگانی چون شیخ مفید و شیخ طوسی امروز بودند شايد برخي مدعيان حتى تحمل اسمشان را نداشتند! كافی است فقط نگاهي به ارشاد مفيد و امالي طوسی بياندازيد تا ببينيد در اين چند صد سال از اصالت فكر و معرفت شيعی چه‌قدر فاصله گرفته‌ايم و چه‌اندازه گرفتار سليقه‌ها و علاقه‌های خويش شده‌ايم!

captcha