مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر تشریح شد
کد خبر: 3685806
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر تشریح شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر تشریح برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، هفتم بهمن‌‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر تشریح شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، خبر تشریح برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر که در نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، مسئول کمیته قرآن ستاد دهه فجر انجام شد، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز ‌‌شنبه، هفتم بهمن‌‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، هفتم بهمن‌ماه و تا ساعت 14:30 تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تعداد دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و خبر دیگر نیز مربوط به حوزه‌های معارفی دیگر است.
«پایان نام‌نویسی آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن با استقبال ۲۴۱ هزار نفری» و «نام‌نویسی در دور سیزدهم آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن آغاز شد» عناوین دو خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت تسنیم را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منعکس شده‌اند.
همچنین، خبری باعنوان «کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی اسفند‌ماه برگزار می‌شود» نیز در این صفحه منعکس شده است که در رابطه با بزرگداشت مقام عالم واقف شیخ عبدالحسین تهرانی انتشار یافته است.
خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «پایان نام‌نویسی آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن با استقبال ۲۴۱ هزار نفری» در صفحه قرآن و عترت خود کرده که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «در حالی که ثبت‌نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم ساعت 6 صبح امروز به ایستگاه پایانی خود رسیده است، آمار ثبت‌نامی‌های این آزمون به بیش از 241 هزار نفر رسید.
بر اساس این گزارش، ثبت‌نام در این آزمون از 18 آذر ماه شروع شد و تا 20 دی ماه ادامه داشت و به دلیل استقبال مخاطبان در دو مرحله ابتدا تا پایان دی‌ماه و پس از آن تا روز ششم بهمن ماه تمدید شد که ساعت 6 صبح امروز با پایان مهلت ثبت‌نام و نام‌نویسی بیش از 241 هزار نفر رکورد جدیدی در استقبال از آزمون های قرآنی به ثبت رسید.
آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم پنجشنبه 10اسفند ماه سال جاری در 26 رشته و 420 نقطه کشور و با مشارکت و همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود».
فارس
هفت خبر امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند، با خبر تلاوت ترتیل صفحه 287 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شد است.
همچنین، در ادامه نیز اخباری با عناوین «نام‌نویسی آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان آغاز شد/ تغییرات و لینک ثبت‌نام در آزمون»، «تلاوت مهدی غلام‌نژاد در حرم سیدالکریم(ع)»، «نام‌نویسی بیش از 240 هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن/ تهران در صدر»، «شهیدی که زمزمه سوره «بقره» آسمانی‌اش کرد»، «برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر در 20 محور تشریح شد» و «آیا خدا به «قرض‌الحسنه» ما نیاز دارد» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز خبری با عنوان «برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر در 20 محور تشریح شد» مربوط به نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، مسئول کمیته قرآن ستا دهه فجر انقلاب اسلامی را که اغلب صفحه‌های معارفی خبرگزای‌های کشور نیز طی امروز بدان پرداخته‌اند، بر روی خروجی خود منتشر کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «مسؤول کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه دهه فجر یک مراسم و جشن ملی است و متعلق به هیچ سازمان و جناجی نیست خاطر نشان کرد: برنامه های امسال در 20 محور تدارک دیده شده است که در ابتدا سه شنبه 10 بهمن جامعه قرآنی با آرمان‌های امام تجدید میثاق می‌کنند.
وی به تکریم چهره های قرآنی اشاره کرد و گفت: دوازدهمین دوره این مراسم 13 بهمن ماه همزمان با روز تربیت قرآنی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود که در این مراسم 41 نفر از اقشار مختلف قرآنی تکریم می شوند.
قره‌شیخلو با بیان اینکه گروه های تواشیح اشعار جدیدی برای این ایام تدارک دیدند تصریح کرد: گروه های تواشیح ضحی و طوبی و محراب این تواشیح را اجرا می‌کنند که محور آن قرآن، امام و انقلاب است.
وی با اشاره به برگزاری محافل قرآنی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در نیمی از مدارس کشور محافل قرآنی برپا خواهد شد که 60 هزار مدرسه را شامل می‌شود. همچنین در 10 استان هر روز در ایام دهه فجر برنامه محوری محفل قرآنی برپا می‌شود و 10 مسجد تهران هم با همکاری فرهنگسرای قرآن میزبان محافل قرآنی خواهند بود.
قره‌شیخلو از برگزاری مسابقات قرآنی در دهه فجر خبر داد و افزود: مسابقه رسانه ای از رادیو و شبکه قرآن با محوریت قرآن امام و انقلاب برگزار می‌شود و در پایان دهه فجر به 114 نفر هدایایی تقدیم می‌شود. 4 جشنواره کودک و نوجوان در برخی استانها با مشارکت بانک پارسیان برپا خواهد شد».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تنها یکی از این اخبار با عنوان «برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر تشریح شد/ تدارک ۲۰ برنامه قرآنی در ایام الله فجر» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده‌اند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری ایسنا نیز که خبری با عنوان «نشست تبیین کتاب «منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» برگزار شد» است، مربوط به روز سه‌شنبه، سوم بهمن‌ماه جاری می‌باشد که از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
از دو خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منعکس شده‌اند، تنها یک خبر با عنوان «ذائقه قرآنی مردم را اصلاح کنیم» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد که این خبر نیز مربوط به نشست خبری مسئول کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی است.
همچنین، خبر دیگری نیز با عنوان «شخصیت پردازی مهمترین نیاز برای تولید محصولات فرهنگی است» در این صفحه کار شده است که این خبر در حوزه‌های معارفی غیر قرآنی قرار دارد.
باشگاه خبرنگاران جوان
سه خبر از هشت خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، در حوزه تخصصی قرآنی جای دارند و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی دیگر به‌ویژه حوزه عترت منعکس شده‌اند.
«پایان ثبت‌نام در آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم /استقبال 241 هزار نفری از بزرگترین رقابت قرآنی»، «تشریح 20 محور اصلی برنامه‌های کمیته قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی» و «استقبال بیش از 241 هزار نفر از بزرگترین آزمون قرآنی کشور / تهران با بیش از 34 هزار نفر ثبت‌نام در صدر» عناوین سه خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهند که اغلب این اخبار را صفحات معارفی دیگر رسانه‌های کشور نیز منعکس کرده‌اند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هر چهار خبر این صفحه نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«طرح ملی تلاوت قرآن کریم موفق‌ترین طرح قرانی کشور معرفی شد»، «ثبت نام بیش از ۲۴۰ هزار نفر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم»، «ویرایش اطلاعات آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امکان پذیر شد» و «برنامه های قرآنی دهه فجر تشریح شد/ برپایی هزار محفل انس با قرآن» عناوین چهار خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند.
خبرگزاری مهر نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «ویرایش اطلاعات آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امکان پذیر شد» کرده که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «ویرایش تمامی اطلاعات ثبت شده به غیر از کدملی, شماره تلفن همراه و عکس توسط خود داوطلب امکانپذیر است.
برای ویرایش عکس داوطلب لازم است از طریق منوی بالای صفحه ثبت درخواست/ گزارش مشکل درخواست خود را با ثبت کدملی داوطلب ارسال کنید تا سامانه امکان اصلاح و بارگذاری عکس جدید توسط خود شما را به فاصله ١٢ ساعت فراهم کند.
برای ویرایش کد ملی و شماره تلفن همراه داوطلب لازم است از منوی بالای صفحه ثبت درخواست/ گزارش مشکل درخواست خود را با ثبت کدملی یا شماره تلفن قبلی و کد ملی یا شماره تلفن صحیح ثبت کنید تا اصلاح توسط خود سامانه ظرف ١٢ ساعت صورت پذیرد. بدیهی است اصلاح کدملی مشروط به ارسال تصویر کارت ملی داوطلب در همان درخواست خواهد بود.
ویرایش رشته امتحانی توسط خود داوطلب امکانپذیر است».
ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب (ایبنا) منتشر شده، خبری اقتباسی با عنوان «فهم قرآن، از عمل به مفاهیم و مضامین آن جدا نیست» است که مربوط به سخنان عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات شوق تلاوت که روز پنجشنبه، پنجم بهمن‌ماه برگزار شد، می‌باشد.
میزان
«این افراد فرشته‌اند» عنوان تنها خبر امروز خبرگزاری میزان است که تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه این خبرگزاری منعکس شده و مربوط به حدیثی از امام علی (ع) درباره اجر کسانی است که عفت پیشه می‌کنند.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «بصیرت فرقانی، شاخص تشخیص حق از باطل» به قلم محمدرضا محمودی در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال به تقوا به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل حفظ فطرت سالم و عقل سلیم و تقویت آن توجه می‌دهد. همچنین در آیه ۲۵ همین سوره به این نکته اشاره می‌کند که انسان‌ها همگی گرفتار فتنه هستند و مومنان می‌بایست خود را از آن حفظ کنند و نسبت به آن وقایه پیدا نمایند. در آیه ۲۹ تبیین می‌کند که تقوای الهی شرایطی ایجاد می‌کند که عامل اصلی ایجاد فرقان در انسان است. به این معنا که تقوا موجب می‌شود تا آدمی بتواند میان حق و باطل جدایی افکند و از بصیرتی سود برد که این توانایی را به وی می‌بخشد. هنگامی که آدمی دارای قدرت فرقان و توانایی بصیرت شد، دیگر به سادگی می‌تواند خود را از هر گونه فتنه‌ای در هر سطح و درجه‌ای حفظ کند؛ زیرا قدرت تشخیص حق از باطل یعنی فرقان در کنار بصیرت و بینایی دیدن حقایق به علم شهودی و حضوری ، شخص را در دژ امنیت الهی قرار می‌دهد.
با نگاهی به مصادیق فرقان، یعنی آیات استوار و محکم قرآن(بقره، آیه ۱۸۵)، کتب آسمانی چون تورات و انجیل(بقره، آیه ۵۳ و آل عمران، آیات ۳ و ۴ و نیز انبیاء، آیه ۴۸) برهان و حجت‌های الهی چون وحی و عقل قطعی (همان)، شریعت اسلام (بقره، آیه ۵۳ و انبیاء، آیه ۴۸) و مانند آن می‌توان دریافت که حق را تنها از طریق عقل قطعی و وحی معتبر و قطعی می‌توان به دست آورد.
در حقیقت عقل سلیم و وحی الهی، دو عامل مهمی هستند که به آدمی در جهت تشخیص حق از باطل کمک می‌کنند. پیروی انسان از این دو عامل موجب می‌شود تا آدمی در دژی قرار گیرد که فتنه‌ها هیچ راه نفوذی بدان نمی‌یابند؛ زیرا عقل به آدمی حکم می‌کند تا از هرگونه پلشتی و زشتی که حکم عقل، حکم عقلا و حکم شریعت است پرهیز کند. اطاعت از این امر موجب می‌شود تا انسان از نوری الهی برخوردار شود و همین نور است که بر فتنه‌ها و شبهات روشنایی می‌افکند و انسان را قادر به تشخیص حق از باطل می‌کند. در حقیقت، تقوای الهی نوری است که در دل آدمی روشن می‌شود و فرقان‌ساز و بصیرت‌زا می‌گردد».

captcha