مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی برگزیدگان جشنواره «محمد(ص) پیامبر صلح» پس از 3 سال
کد خبر: 3686935
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی برگزیدگان جشنواره «محمد(ص) پیامبر صلح» پس از 3 سال

گروه فعالیت‌های قرآنی: برگزیدگان جشنواره «محمد(ص) پیامبر صلح» پس از 3 سال، همه دستگاه‌ها در برگزاری مسابقات بین المللی قرآن مشارکت کنند و مبلغان، مداحان و قاریان قرآن در ایام فاطمیه(س) به سراسر کشور اعزام می‌شوند، از جمله اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور در امروز، دهم بهمن‌‌ماه هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهم‌ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز 10 بهمن ماه را در ادامه می‌خوانید:

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری در روز جاری شش خبر منتشر کرده که مهم‌ترین آنها برگزیدگان جشنواره «محمد (ص) پیامبر صلح» پس از 3 سال است. براساس این گزارش، نخستین جشنواره «محمد(ص) پیامبر صلح» سال 1393 فراخوان داد ولی اختتامیه این مراسم هر سال به زمانی دیگر موکول می‌شد تا اینکه امروز 10 بهمن پس از سه سال مراسم اختتامیه آن برگزار و برگزیدگان معرفی شدند. این مراسم درحالی برگزار شد که عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در آن حضور نداشت.
اسامی برترین‌های این جشنواره به شرح ذیل است:
مهدی زارعی از استان فارس با فیلم کوچه ثور، مجتبی حیدری و جبار اجاقلو از استان زنجان با فیلم مثل یک روز برفی عبدالرضا افشارزاده از استان خراسان رضوی با فیلم آن پسر انار ندارد، محمدحسن ارجمندی از استان تهران با فیلم «نامه‌ای به آسمان» محمدصفرزاده از استان تهران با فیلم به اضافه یک، امیرعلی دریکوند از استان لرستان با فیلم رهایی، سیدمجتبی حسینی از استان یزد با فیلم خشت، نیما قپانوری از استان تهران با فیلم گذشت، آرزو گلفام از استان البرز با فیلم میزان، علی عرفان فرهادی از استان تهران با فیلم خویش‌انداز 751 اثر به جشنواره «محمد(ص) پیامبر صلح» ارسال شده است که در نهایت به 10 اثر جوایزی اعطا شد. البته بر اساس فراخوان قرار بود به نفرات اول تا سوم به ترتیب 20 و 10 و 5 هزار دلار تعلق گیرد که این امر محقق نشد.
مصاحبه با مدیر مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن امام محمد باقر(ع) آبادان، دیگر خبر مهم این صفحه است. فیصل خنفری تربیت حافظ قرآن را از دغدغه‌هایش دانست و گفت: پس از حفظ کل قرآن به جای اینکه وقتم را برای شرکت در مسابقات صرف کنم، مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن تأسیس کردم.
مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) از حدود 20 سال قبل فعالیت خود را در روستایی در شهرستان استهبان آغاز کرد و این مؤسسه امروز بیش از 150 شعبه و 10 مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن ویژه برادران دارد.
فیصل خنفری در سال 1394 در مدرسه شبانه‌روزی ثامن الحجج(ع) مشهد مقدس موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و پس از حفظ کل قرآن اقدام به راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در شهر خود آبادان کرد.
تلاوتی متفاوت و معنامحور از «محمود شحات‌انور»+ فیلم، ارسال ۷۵۱ اثر به جشنواره «محمد(ص) پیامبر صلح»/ ۱۸۴ فیلم در بخش بین‌الملل، ضرورت ترویج آموزه‌های قرآن با زبان هنر/ پاسخ اسلام‌ستیزی استکبار را نمی‌توان با گلوله داد، و ترتیل صفحه ۲۹۰ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات، دیگر اخبار مهم این صفحه در روز جاری هستند.

ایبنا
صفحه دینی خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری فقط یک خبر با عنوان فاطمه (س)، اسوه حیات زیبا منتشر کرده است. در این خبر آمده است: موسسه دارالعرفان در آستانه فراسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، ویژه‌نامه مناسبتی ایام فاطمیه با محوریت شخصیت این بانوی بزرگ را در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در دسترس علاقه‌مندان قرار داد.
ویژه‌نامه مناسبتی ایام فاطمیه در چهار بخش «مقالات»، «صوت و متن سخنرانی‌های استاد انصاریان»، «کلیپ‌های تصویری» و «پاسخ به شبهات پیرامون حضرت زهرا(س)» از سوی محققان و پژوهشگران این موسسه تهیه و روی پیشخوان فضای مجازی عرضه شد.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر برای امروز دهم بهمن‌ماه، دو خبر منتشر کرده است که در خبر اول با عنوان «همه دستگاه ها در برگزاری مسابقات بین المللی قرآن مشارکت کنند» آمده است: عبدالرضا عابد در نشست ستاد برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که با حضور مسئولان ودبیران کمیته های دهگانه ستاد مسابقات برگزار شد با گرامیداشت یاد شهدای دهه فجر انقلاب اسلامی و با بیان اینکه عظمت و عزت امروز کشور را مدیون خون شهیدان و تلاش جوانان و رزمندگان هستیم افزود: خدمت به قرآن کریم افتخاری بس عظیم و هدیه ای الهی است که نصیب هر کسی نمی شود، لذا باید متناسب با این جایگاه و برای تحقق اهداف قرآنی نظام اسلامی تلاش مضاعف داشت تا شرمنده قرآن نشویم .
قائم مقام سازمان اوقاف با بیان اینکه موانع برسر راه فعالیت‌های قرآنی زیاد اما قابل برطرف کردن است، گفت: زمانبندی اجرای برنامه ها، تحول و نوآوری در برنامه های مسابقات سال آینده ، پرهیز از تکرار مکررات، آسیب شناسی اقدامات گذشته و تنظیم و تدوین شرح وظایف کمیته های ستاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن از جمله مسائل مهمی است که باید مد نظر کمیته ها قرار گیرد.
رئیس ستاد برگزاری سی و پنجمین مسابقات بین المللی قرآن کریم جذب مشارکت دستگاه های اجرائی کشور برای برگزاری مطلوب این دوره از مسابقات بین المللی قرآن را خواستار شد و افزود: باید با همه توان و هنری که در همکاران و مسئولان کمیته ها وجود دارد تلاش کنیم تا از ظرفیت های موجود کشور در سایر دستگاه های اجرائی و نهادها برای برگزاری مطلوب و کیفی این دوره از مسابقات بین المللی قرآن بهره ببریم.
«مسجد خاستگاه انقلاب اسلامی است/ ده ویژه برنامه فرهنگی در مساجد» عنوان خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.
ایسنا
سه خبر منتشر شده صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری شامل «آیت‌الله مکارم شیرازی: رسانه‌ها مردم را به هراس نیندازند»، «کتاب مکتب تأویلی و گفتمان وحی منتشر شد » و «آیت‌الله حائری شیرازی اهل تفکر و تفقه در مسائل نوپدید بود» است.
در بخشی از سخنرانی آیت الله میرباقری در بزگداشت مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی آمده است: مرحوم آیت الله حائری شیرازی مجتهدی جامع و در تراز انقلاب اسلامی بودند و تأمل و تفکر اسلامی ایشان در عرصه های نوپدید و علوم تربیتی و اسلامی حاصل فقاهت عمیق ایشان در علوم اسلامی بود.
وی افزود: عالم فقیه، مانع نفوذ و تصرف دشمنان در اسلام است و همچون نگهبان از مرز های اعتقادی اسلام دفاع می کند، به همین دلیل فقدان او بسیار سنگین است.

میرباقری با اشاره به تشکیل یک جامعه اعتقادی شیعه در دل دنیای اسلام توسط اهل بیت(ع) گفت: ائمه اطهار، خصوصا پس از سیدالشهدا به دنبال شکل دادن جامعه ای اعتقادی در شیعه بودند و در این راستا، مؤمنین را از اختلاط با دیگران و سایر فرقه ها بر حذر می داشتند؛ اگر ائمه مردم را از این اختلاط بر حذر نمیداشتند بیم آن می رفت که جامعه شیعه از لحاظ اعتقادی، فقهی و کلامی دچار تحریف شود و جامعه شیعه درون عامه استحاله شود.

وی در ادامه گفت: ائمه(ع) در عین رعایت تقیه، مبارزه ای همه جانبه علیه دستگاه سیاسی حاکم را مدیریت و هدایت کردند و در کنار این مبارزه فرهنگی، ارکان جامعه شیعه اعم از فقه و کلام و اخلاق آن را سازمان دادند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نیز پنج خبر برای روز جاری منتشر کرده است. در یکی از این مصاحبه‌ها آمده با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحامد علم الهدی، جانشین کمیته تقریب مذاهب ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی آمده است: خوشبختانه در چند روزی که در سطح کشور اغتشاش و ناآرامی بوجود آمد، در مناطق اهل سنت و از ناحیه اهل سنت موردی برای ما گزارش نشد که در این تظاهرات خیابانی حضور پیدا کرده باشند.
ماه گذشته عده ای با سوءاستفاده از فرصت طرح مطالبات اقتصادی، اقدام به ایجاد آشوب و ناآرامی خیابانی کردند که حرکت آنها با واکنش مردمی و برخورد هوشمندانه نظام جمهوری اسلامی مهار شد. البته اهل سنت در مناطق مختلف کشور نیز مطالباتی دارند که این مطالبات در جای خود گفته شده و به شکل های مختلفی مطرح کرده اند ولی آنچه مسلم است برادران اهل سنت در چنین جاهایی که بوی اغتشاش می دهد، حضور پیدا نمی کنند.
جانشین کمیته تقریب مذاهب ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی تاکید کرد: این مساله نشان دهنده فعالیت مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مناطق مرزی کشور است و همچنین باید گفت اهل سنت به آن درجه از رشد فکری و فرهنگی رسیده اند که فریب دشمن را نخورند و وارد چنین بازی هایی نشوند.
وی بیانیه علمای اهل سنت پس از اغتشاشات ماه گذشته را مهر تاییدی بر این موضوع دانست و گفت: علمای اهل سنت همواره در مسائل مختلف کشور بیانیه صادر می کنند و در نمازهای جمعه نیز به روشنگری می پردازند و لذا طبق سفارش رهبر معظم انقلاب که فرمود باید مطالبات مردمی را از صف کسانی که به دنبال بهانه ای هستند تا دست به آتش سوزی و اغتشاش بزنند، جدا کرد.
کم آگاهی به مفاهیم ، ضعف بزرگ قاریان قرآن، قرآن را به خدمت خود درآورده ایم، بایسته هایی درباره شعر فاطمی و آغاز رقابت هزار و 400 دانش آموز در جشنواره اسوه حسنه، دیگر عناوین این صفحه خبرگزاری ایرنا هستند.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم، روز پرکاری را پشت سر گذاشته و تعداد شش خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «مبلغان، مداحان و قاریان قرآن در ایام فاطمیه(س) به سراسر کشور اعزام می‌شوند» آمده است: جمال‌الدین بانج فروزش، رئیس گروه برنامه‌ریزی مناسبت‌های مذهبی و انقلابی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به تدابیر درنظر گرفته شده جهت برگزاری هرچه باشکوه‌‌تر مراسمات مذهبی در ایام فاطمیه(س) گفت: در این ایام سعی شده به توصیه‌های مقام معظم رهبری، علما و مراجع در خصوص برگزاری مجالس عزاداری حضرت زهراء(س) توجه شود.
وی افزود: با توجه به تقارن ایام فاطمیه (س) با دهه فجر انقلاب اسلامی، تعامل و همکاری میان هیأت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی در برگزاری همایش‌های فاطمیون و آئین‌های سوگواری خواهیم داشت. فروزش با اشاره به اعزام مبلغان در ایام فاطمیه (س) گفت: طی تعاملی که با اداره کل مبلغان و امور مساجد صورت گرفته، قرار است مبلغانی متخصص و همچنین مداحان و ذارکان و قاریان کشور به استان‌های سراسر کشور و اجرا برنامه‌های مذهبی اعزام شوند.یکی از تدابیر اندیشیده شده در این ایام، جلوگیری از برخی آسیب از جمله برگزاری تشییع جنازه‌های نمادین در ایام فاطمیه(س) است.
دیگر اخبار این صفحه از خبرگزاری تسنیم در روز جاری، شامل ۱۰ اثر در جشنواره «محمد(ص) پیامبر صلح» شایسته تقدیر شد+ اسامی ، اگر این سه ویژگی حضرت زهرا(س) در ما بود اکنون طلاقی نبود + فیلم، می‌سوخت پای بسترش مولا که چون شمع؛ می‌‌دید دیگر آخرین ساعات زهراست، آثار محبت به حضرت فاطمه(س) در روز قیامت و آمریکا پشت پرده کشتارهای دو دهه اخیر در منطقه به اسم مذهب قرار دارد ، است.

میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری فقط یک خبر منتشر کرده که حدیثی با عنوان «کاری که موجب فقر می‌شود» است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری تعداد چهار خبر منتشر کرده که مهم‌ترین آنها درباره برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) است. در متن این خبر آمده است: اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی فیلم محمد(ص) پیامبر صلح10 بهمن ماه بدون حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد. عباس نظری دبیر جشنواره گفت: در زمستان 1393 چند تصویر موهن از پیامبر اعظم (ص) در نشریه ای فرانسوی منتشر شد بر همین اساس معاونت قرآن و عترت ارشاد تصمیم گرفت با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه محمد(ص) پیامبر صلح به این توهین پاسخ دهد.
وی در خصوص اهداف جشنواره ادامه داد: جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح با اهداف تبلیغ جنبه های انسانی و اخلاقی و تبادل اندیشه ها و آموخته های هنرمندان و جایگزینی آثار مثبت زندگی پیامبران در زندگی روزمره فراخوان داد و اوایل سال 1394 و متعاقب تصمیم یاد شده در جهت عملی شدن جشنواره اقداماتی همچون تشکیل شورای برنامه ریزی, ایجاد روابط عمومی راه اندازی سایت جشنواره و فعال سازی بخش بین المللی و نظارت ستاد صورت گرفت.
وی در خصوص آثار ارسالی عنوان کرد:این آثار شامل 22 فیلم داستانی 70 انیمیشن 14 کلیپ و 4 فیلم است که در مجموع 310 فیلم 114 ثانیه ای و همچنین فیلم های بالای 114 ثانیه ای شامل 17 کلیپ 17 انیمیشن و 16 فیلم داستانی و در مجموع 157 اثر به دبیرخانه ارسال شد. پس از بررسی و بازنگری هیات داوران مقرر شد 60 اثر خارجی و 30 فیلم داخی انتخاب شود که در نهایت 38 اثر برای داوری نهایی انتخاب شد و پس از آن با نظر حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون وقت قرآن و عترت ارشاد 10 فیلم به عنوان برگزیده انتخاب شد.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «حدیث امام علی (ع) درباره پیروی از باطل »، «بسته شعر ویژه شهادت حضرت زهرا(س)) » و «زندگی نامه شهید نورالدین احمدی » است.

روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان در روز جاری گزارشی با عنوان «هشدارهای عبرت‌آموز حضرت فاطمه(س)» منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: با نگاهی به سخنرانی‌ها و خطبه‌های حضرت فاطمه زهرا (س) به صراحت این معنا روشن می‌شود که جامعه مدینه‌النبی(ص) از نظر روان شناسی قرآنی، بیشتر دارای مردمانی است که از نظر روانی و رفتاری لرزان و مذبذب هستند؛ زیرا از نظر اعتقادی هنوز میان جاهلیت و اسلام حقیقی در شک و از نظر رفتاری در آمد و شد هستند؛ چرا که بیشتر این مردم تحت فشارهای درونی و بیرونی، تنها اسلام را پذیرفته و از آزمون‌های سخت ایمان، به سلامت و سربلند بیرون نیامده‌اند. (حجرات، آیه 14) از همین رو جز شماری اندک از انصار و مهاجرین که صادقانه و مخلصانه عمل می‌کنند و همه سرمایه‌های وجودی و مادی خویش را در راه خدا ایثار می‌کنند (حجرات، آیه 15؛ حشر، آیات 9 و 10) اکثریت این جامعه راه نفاق را برگزیده و با جریان نفاق همراه شده یا تحت تاثیر جریان نفاق و افکار و رفتارهای آنان، افکار و رفتارهای خویش را سامان می‌دهند.
فرهنگ دینی ما نیاز به پالایش دارد!(سلوک عارفانه)، پاسخ‌های فاطمی(پرسش و پاسخ)، قرائت قرآن فاطمه(س) و گردش سنگ آسیاب(حکایت خوبان) و ممنوعیت تماس از طریق تلفن بیت‌المال ، دیگر اخبار مهم این صفحه در روز جاری هستند.

captcha