تقدیر از پایان‌نامه‌های معطوف به اشتغال و تولید استراتژیک است/ حل مسائل جامعه به پشتوانه علوم انسانی
کد خبر: 3686976
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
حسینعلی قبادی:

تقدیر از پایان‌نامه‌های معطوف به اشتغال و تولید استراتژیک است/ حل مسائل جامعه به پشتوانه علوم انسانی

گروه دانشگاه: رئیس پژوهشگاه علم انسانی با بیان اینکه تقدیر از پایان‌نامه‌ها در بحث اشتغال و تولید امری راهبردی و استراتژیک است، عنوان کرد: علوم انسانی کاربردی می‌تواند مسائل جامعه را با پشتوانه دانشگاه و دانشگاهیان حل کند.

حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره روند اجرای جشنواره تقدیر از پایان‌نامه‌های برتر علوم انسانی در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بحث اقتصاد مقاومتی از مؤکدات مقام معظم رهبری در آغاز سال جاری بود. روز پنجم فروردین‌ماه معظم‌له امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام‌گذاری کردند.

وی افزود: بنده همان روز به دکتر فرهادی، وزیر وقت علوم پیشنهاد تقدیر از پایان نامه‌های علوم انسانی در حوزه اقتصاد مقاومتی را دادم و ایشان نیز از این ایده بسیار استقبال کردند و بلافاصله با معاون پژوهشی خود نیز جلسه‌ای گذاشته و این پیشنهاد را مطرح کردند، معاون پژوهشی وقت نیز پژوهشگاه‌های مختلف را در همان ایام بسیج کردند و وزیر هم گفت کلیات طرح پیشنهادی را تنظیم کنید تا در هیئت دولت طرح کنم. همان ایام طرح اجمالی را تهیه و به وزیر علوم ارائه کردیم و در هیئت دولت نیز طرح شد و آنجا یادداشتی به معاون پژوهشی دادند که بسیار خوب است و شما هم حمایت کنید.

پنج‌شنبه/// عدم مشارکت دانشگاه‌ها در بحث اقتصاد مقاومتی

قبادی خاطرنشان کرد: از آغازین روزهای ارائه طرح تاکنون پیوسته سعی کرده‌ایم بسیاری از دانشگاه‌ها را در جریان کار قرار دهیم و در این زمینه نشست‌های مختلفی برگزار شد و وزارتخانه‌های علوم، کار و رفاه اجتماعی، صندوق پژوهشگران، دانشگاه علمی کاربردی از جمله دستگاه‌ها و مراکز علمی حامی این جشنواره بوده‌اند.

وی افزود: پس از طرح این ایده با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی، شورای سیاست‌گذاری فرادستگاهی و یک کمیته علمی در خور تشکیل شد. اکنون نزدیک به 100 اثر دریافتی غربال اولیه شده‌اند و نزدیک به 400 اثر دیگر از میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری که به دبیرخانه جشنواره واصل شده در حال بررسی است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با اعلام یک خبر ادامه داد: خوشبختانه طبق توافق با صندوق پژوهشگران قرار است برای حمایت از برترین رساله‌های دکتری در بحث تولید و اشتغال، تعداد 18 پسادکتری به برگزیدگان این بخش اعطا شود.

وی ادامه داد: برای تقدیر از دیگر برگزیدگان از جمله برگزیدگان مقطع ارشد، جایزه‌های قابل توجهی توسط شورای سیاست‌گذاری در نظر گرفته شده است.

قبادی گفت: همچنین برای اینکه این جشنواره یک امر نهادینه و ماندگار باشد، دبیرخانه دائمی جشنواره تاسیس شد.

وی افزود: هنگامی که وزیر علوم جدید هم بر سر کار آمدند، کلیات طرح را برای ایشان تشریح کردیم و ایشان از این رویداد استقبال کردند و آقای دکتر برومند، معاون پژوهشی وزیر علوم نیز در جریان این جشنواره هستند.

قبادی بیان کرد: اختتامیه جشنواره روز ۲۲ اسفندماه سال جاری و با حضور وزاری علوم، کار و رفاه اجتماعی و کلیه دانشگاه‌ها و مراکز علمی دست‌اندرکار در این طرح، برگزار خواهد شد و از دانشگاه‌ها و دانشجویانی که توان تحقیقاتی خود را معطوف اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال می‌کنند، تقدیر خواهیم کرد و این را نه به عنوان یک رویداد یک ساله و دوساله، بلکه به عنوان امری راهبردی، استراتژیک و درازمدت باید دید و پژوهشگاه علوم انسانی با توجه به برنامه توسعه راهبردی خود به دنبال آن است که نقش خود را به عنوان واسطه میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به درستی ایفا نماید.

وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر آنکه به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس؛ دانشگاه‌ها در بحث اقتصاد مقاومتی مشارکتی نداشته‌اند، این مشارکت در رشته‌های علوم انسانی چگونه تبیین می‌شود، اظهار کرد: معتقدم علوم انسانی کاربردی می‌تواند مسائل جامعه را با پشتوانه دانشگاه و دانشگاهیان حل کند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ادامه داد: در این حیطه رویکرد جشنواره پایان نامه‌های برتر حوزه اقتصاد مقاومتی؛ پرداختن به تحقیقات مسئله‌مند است که این آغاز راه است و تصور می‌کنم تمام اقشار دانشگاهی اگر مطلع باشند چنین رویکردی در این جشنواره وجود دارد، در سال‌های آتی به مراتب بیشتر استقبال خواهند کرد.

قبادی گفت: هم‌اکنون پایان‌نامه‌های را شناسایی کرده‌ایم که از آنها می‌توان راهکارهای افزایش اشغال‌زایی و تولید را دریافت و توصیه‌های سیاستی و راه‌گشایی‌های فراوانی در این زمینه دارند. فکر می‌کنم این رویداد پل بسیار خوبی میان دانشگاه و جامعه برقرار نماید، این مسئله خود ضمانت‌بخش اقتصاد مقاومتی است برای آنکه رکن اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان و علم را منشأ توسعه قرار دادن و توسعه را مبنای علمی بخشیدن است تا این توسعه امری ماندگار باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در روز اختتامیه از چه تعداد پایان‌نامه‌ها در حیطه کاربردی و چه تعداد در بحث‌های تئوریک تقدیر خواهید کرد؟ گفت: تلقی من این است که پروژه‌های نظری هم غیرکاربردی نیستند و آنها هم ظرفیت کاربردی شدن را دارند، اما لازم است آنها را از دیدگاه نظام ملی نوآوری در چرخه نوآوری قرار دهیم، به این معنی که از پروژه‌های نظری، راهبردها و توصیه‌های سیاستی استخراج شود و آنها را در مسیر کاربردی شدن قرار دهیم. این پژوهش‌ها با توجه به نوع فراخوان جشنواره و محورهای آن، غالبا عین کاربرد هستند. فرض کنید پایان‌نامه‌ای با عنوان دانش اشتغال وجود دارد و در عین حال یک رویکرد نظری دارد، این دقیقا ناظر و مشرف به کاربرد است.

قبادی در پایان با اشاره به رویکرد جشنواره نسبت به پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های علوم قرآنی، عنوان کرد: اگر این نوع پژوهش‌ها در جشنواره مشارکت داشته باشند به این معنا که هر نوع آموزه کاربردگرایی و اشتغال‌زایی در آنها باشد، مستقیم و غیرمستقیم حمایت خواهیم کرد.

captcha