متفکرانه، شاعرانه، انسان‌گرا و قصه‌گو؛ چهار ویژگی سینمای ایران
کد خبر: 3687565
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
سیدعباس صالحی:

متفکرانه، شاعرانه، انسان‌گرا و قصه‌گو؛ چهار ویژگی سینمای ایران

گروه هنر: در آیین افتتاحیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در برج میلاد تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سینمای ایران چهار ویژگی خیلی واضح دارد؛ آن نیز متفکرانه، شاعرانه، انسان‌گرا و قصه‌گو بودنش است، همان‌گونه که ادبیات ما نیز چنین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیین افتتاحیه سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دقایقی پیش در برج میلاد تهران آغاز شد. در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از مدیران سینمایی حضور دارند. در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید تصاویری در ستایش مقام حضرت فاطمه (س) پخش شد. 

گزارش لحظه به لحظه این مراسم را از ایکنا دنبال کنید.

افتتاحیه جشنواره فجر با حضور وزیر ارشاد آغاز شد

در ابتدای مراسم پس از پخش سرودی که یادآور روزهای انقلاب بود، ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره در سخنانی اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر ادای دینی به انقلاب و آرمان‌هایش است در همین راستا، امیدواریم این جشنواره بتواند به‌خوبی در جهت تصویرگری از آرمان های انقلاب عمل کند.

وی افزود: این جشنواره را به روح پرفتوح شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می کنیم و می گوییم که با وجود آنکه جای آنان خالی است، اما یادشان تا ابد در ذهن و قلب ما باقی است.

پس از سخنان کوتاه دبیر جشنواره احسان کرمی، مجری برنامه یاد و خاطره شهدای کشتی سانچی را گرامی داشت و تصریح کرد: بسیار ناراحت‌کننده است که در این هوای سرد هنوز عده‌ای از هموطنان زلزله زده ما در سرما زیر چادر زندگی می‌کنند. برای همین امیدواریم طی این 10 روز شرایطی پیش آید تا باقیمانده نیاز زلزله زده‌ها برطرف شود.

متفکرانه، شاعرانه، انسان‌گرا و قصه‌گو؛ چهار ویژگی سینمای ایران/ روایت لحظه به لحظه از افتتاحیه جشنواره فجر

در ادامه این مراسم یاد شادروان علی معلم، منتقد، تهیه‌کننده، فعال رسانه‌ای با پخش صدا و تصویری از وی گرامی داشته شد. کرمی در ادامه بیان کرد: در این چند سالی که جشنواره در برج میلاد برگزار می‌شد، علی معلم همیشه برای دیدن فیلم‌ها ردیف اول می‌نشست و می‌گفت اینجا شکوه بیشتری دارد.

افتتاحیه جشنواره فجر با حضور وزیر ارشاد آغاز شد

 در ادامه این مراسم یاد شادروان علی معلم، منتقد، تهیه‌کننده، فعال رسانه‌ای با پخش صدا و تصویری از وی گرامی داشته شد. در این بخش با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، محمد مهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، داروغه‌زاده، دبیر جشنواره و فرشته طاهرپور، تهیه‌کننده از خانواده مرحوم علی معلم تجلیل شد.

 افتتاحیه جشنواره فجر با حضور وزیر ارشاد آغاز شد/ روایت لحظه به لحظه مراسم

در بخش بعدی مراسم، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد در سخنانی اظهار کرد: ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است. ابتدا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دوم جشن سینمای ایران. جشن سینمای ایران را به تمامی خانواده بزرگ و نجیب سینما تبریک می‌گویم؛ سینمایی که برای بلند آوزاه کردن نام ایران تلاش بسیار کرد.

وی افزود: سینمای ایران هنوز به پیش می تازد تا بتواند سفیر بسیار خوبی برای ایران اسلامی باشد. سینمای ایران چهار ویژگی خیلی واضح دارد. آن نیز متفکرانه، شاعرانه، انسان‌گرا و قصه‌گو بودنش است، همان‌گونه که ادبیات ما نیز چنین است. متفکرانه، شاعرانه، انسان‌گرا و قصه‌گو؛ چهار ویژگی سینمای ایران/ روایت لحظه به لحظه از افتتاحیه جشنواره فجر

در اولین بخش از مراسم‌های پاسداشت افتتاحیه جشنواره از محمد علی نجفی، کارگردان سریال ماندگار «سربداران» تجلیل به عمل آمد. در این بخش ابراهیم حقیقی و منوچهر شهسواری عهده‌دار تجلیل از این پیشکسوت سینما را بر عهده داشتند.

محمدعلی نجفی ضمن دریافت لوح برزگداشت خود اظهار کرد: 47 سال پیش زمانی که در خانواده‌های مذهبی کمتر می‌شد از سینما سخن به میان آورد، وارد این حوزه شدیم و با کمک آقای انوار سربداران را نوشتیم.

 متفکرانه، شاعرانه، انسان‌گرا و قصه‌گو؛ چهار ویژگی سینمای ایران/ روایت لحظه به لحظه از افتتاحیه جشنواره فجر

دومین آیین پاسداشت به تجلیل از منوچهر اسماعیلی، چهره ماندگار هنر دوبله اختصاص داشت. در این بخش با پخش تصاویری بیوگرافی این هنرمند از زبان خودش پخش شد، همچنین ابوالحسن تهامی و سعید راد در این قسمت تجلیل از این هنرمند ماندگار را انجام دادند.

منوچهر اسماعیلی بعد از آنکه از تجدید خاطره خود در این کلیپ و تشویق حضار منقلب شده بود اظهار کرد: سلام! در همه فیلم‌ها به شما سلام کردم و امشب جواب دادید. جای دارد که به سهم خودم از علی معلم یاد کنم که یکسالی است که در بین ما نیست. با دیدن این صحنه‌ها از فیلم‌هایی که کار کردم توان ایستادن هم ندارم.

در ادامه با پیشنهاد احسان کرمی، ابوالحسن تهامی در این بخش بیان کرد: استاد اسماعیلی از نوابغ هنری ایران هستند. افتخار این را دارم که 60 سال در عرصه هنر و فن دوبلاژ در کنار او بودم و کسب تجربه را از او یاد گرفتم. اسماعیلی به دوبله ایران رونق داد و هنرش را ارزان نمی فروخت و امثال ما آموخت که همچنان این‌گونه باشیم.

 سعید راد اظهار کرد: در گذشته صدا در صحنه نبود و بعدا در اتاق دوبله صدای فیلم‌ها را می‌گذاشتند. به من گفتند قرار است آقای اسماعیلی به جای تو دوبله کنند. آقای اسماعیلی در فیلم عقاب‌ها به شخصیت من جان بخشیدند. واقعا هر عنوانی برای ایشان کم است. برای منوچهر اسماعیلی یک دقیقه بایستید و دست بزنید.

پس از آن ویدیو سرود «ای ایران» که اعضای خانه سینمایی چند سال گذشته آن را خوانده بودند به نمایش درآمد.

یکی از حاشیه‌های این مراسم این بود که برخی از سینماگران از جمله بهرام رادان، روح‌الله حجازی، پژمان بازغی و مصطفی کیایی برای حضور در اکران مردمی فیلم‌های‌شان مراسم افتتاحیه جشنواره فجر را ترک کردند و احسان کرمی ضمن انتقاد از این بی‌برنامگی بارها اعلام کرد: ترک مراسم به معنای اعتراض به آن نیست.

متفکرانه، شاعرانه، انسان‌گرا و قصه‌گو؛ چهار ویژگی سینمای ایران/ روایت لحظه به لحظه از افتتاحیه جشنواره فجر

اهدای جوایز اقلام تبلیغی بخش دیگر این مراسم بود. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است؛

بهترین لوگو:

دیپلم افتخار طراحی بهترین لوگو به محمد روح‌الامینی برای فیلم‌های «رگ خواب» و «خفه گی».

بهترین آنونس:

سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع‌زاده برای فیلم «خفگی» اهدا شد. همچنین در این بخش همچنین دیپلم افتخار به محمد روح امینی تقدیم شد.

متفکرانه، شاعرانه، انسان‌گرا و قصه‌گو؛ چهار ویژگی سینمای ایران/ روایت لحظه به لحظه از افتتاحیه جشنواره فجر

بهترین عکس:

سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی اهدا شد.

بهترین پوستر:

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به بابک یادگاریان برای فیلم «هجوم» اهدا شد.

وزیر ارشاد

از نکات دیگر این مراسم این بود که بر خلاف دوره‌های قبل که گروه موسیقی انتهای مراسم به اجرای برنامه می‌پرداخت و عمدتا نیز کسی برای دیدن نمی‌ماند، قطعات موسیقی در میان برنامه اجرا شد.

بخش سوم مراسم بزرگداشت‌ها به تجلیل از اکبر عبدی بازیگر نامدار سینمای ایران اختصاص داشت. رسول صدرعاملی، بهرام بدخشانی، مسعود ده‌نمکی، محمدرضا فروتن و احمدرضا معتمدی تجلیل از این هنرمند را انجام دادند.

اکبر عبدی جشنواره فجر

 صدرعاملی در این بخش گفت: خوشحالم به خاطر کسی این بالا هستم که در طول این سال ها فقط یک بازیگر نبوده بلکه یک پدیده بوده است. او یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک است. او برای ما یک سرمایه و ثروت ملی است.

محمدرضا فروتن نیز گفت: به دو بزرگ در سینما بسیار ارادت دارم؛ نخست مرحوم خسرو شکیبایی و دوم اکبر عبدی است که نبوغش حیرت همه را برانگیخت. جدا از نبوغ خدادادی، خوش قلبی و صفای دل اوست که با بسیاری هم‌دردی کرده است.

اکبر عبدی در این بخش از مراسم بیان کرد: ایام فاطمیه را به تمام مسلمانان تسلیت می‌گویم. از همسر و مادرم و همه مردم ایران تشکر می‌کنم که وقتی من در فیلم‌های مزخرف هم بازی کردم محبت کردید و دیدید. واقعاً از مردم تشکر می‌کنم که خرج ما را می‌دهند و فیلم‌های ما را می‌بینند.

برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید.

captcha