نگرش قرآن به ریشه‌های اختلافات اجتماعی
کد خبر: 3687730
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴

نگرش قرآن به ریشه‌های اختلافات اجتماعی

گروه معارف: اختلاف و ستیز انسان‌ها با یکدیگر باعث شده تا تمامی مکاتب و ادیان به فکر طرح برنامه‌ها و پیشنهاداتی برای پیش‌گیری از اختلافات در اجتماع ارائه کنند، زیرا پیشگیری از اختلافات و ایجاد همبستگی میان انسان‌ها مسئله‌ای است حیاتی و بسیار مهم که جامع‌ترین و کامل‌ترین پشتوانه‌های دینی قرآن روایات به‌ وضوح آن را تایید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اختلاف و ستیز انسان‌ها با یکدیگر باعث شده تا تمامی مکاتب وادیان به فکر طرح برنامه‌ها و پیشنهاداتی برای پیش‌گیری از اختلافات در اجتماع ارائه کنند، زیرا پیشگیری از اختلافات و ایجاد همبستگی میان انسان‌ها مسئله‌ای است حیاتی و بسیار مهم که جامع‌ترین و کامل‌ترین پشتوانه‌های دینی قرآن روایات به‌ وضوح آن را تایید می‌کند. درحالی‌که به‌صراحت از جانب خداوند حکیم آیات و رهنمودهایی برای تحقق این اصل اساسی و حیات‌بخش در میان امت اسلامی نازل‌شده است؛ اما با وجود این درعصر حاضر دشمنان نه‌تنها امت اسلامی بلکه اسلام و قرآن و آرمان‌های بلند اسلامی را نشانه گرفته‌اند؛ برخی افراد کوته‌نظر با استناد به روایات ضعیف و با دلایلی بی‌اساس، همبستگی امت را بر هم می‌زنند و اسلام‌ستیزان را خوشحال و جسور می کنند.

از نظر قرآن، مسلمانان مانند برادران در یک خانواده هستند

حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: از نظر قرآن، مسلمانان مانند برادران در یک خانواده هستند که علایق و مشترکات فراوانی دارند و اختلافات نباید موج از هم گسیختن این پیوندها شود؛ بلکه تا حد توان، باید زمینه پیدایش و بروز درگیری را از بین برد و بین طرفین آشتی برقرار کرد.

وی افزود: شکی نیست که انسان به دلایل و عوامل درونی و برونی، موجودی اجتماعی است؛ بنابراین نمی‌تواند به تنهایی و بیرون از جامعه و اجتماع رشد کرده و نیازهای مادی و معنوی، جسمی و روحی و دنیوی و اخروی خود را بر آورده سازد و در آیه 10 سوره حجرات نیز می‌خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما، گروهی دیگر را مسخره کنند؛ شاید آنها بهتر از اینها باشند و نه زنانی، زنان دیگر را؛ شاید که بهتر از اینان باشند و از یکدیگر عیب جویی مکنید و همدیگر را با لقب های زشت یاد نکنید.

حجت‌الاسلام حاجی زاده ادامه داد: قرآن پیش‌گیری از اختلاف و حفظ همبستگی را فلسفه تشریع دین و بعثت پیامبران معرفی کرده است، اختلاف را عامل ضعف مسلمین و از بین رفتن عظمت و شوکت مسلمین دانسته و در احادیث پیامبر توجه خاصی به حفظ همبستگی شده است و ایجاد همبستگی را همان صراط مستقیم دانسته است و در این رابطه امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: با اکثریت (دین دار) جامعه همراه شوید؛ زیرا دست خدا با جماعت است. از پراکندگى بپرهیزید که جدا شده از مردم، طعمه شیطان است، همچنان که گوسفند جدا شده از رمه، طعمه گرگ است.

امام جمعه اهر، اختلاف اجتماعی را عاملی برای دورشدن از اهداف اصلی دانست وتاکید کرد: اختلاف اجتماعی به تنهایی جامعه‌ای را از اهداف اصلی دور می‌سازد و نمی گذارد که مردم در امنیت و عدالت و آرامش و آسایش باشند و آخرت خویش را آباد کنند و دنیا را مزرعه و کشتزار آخرت نمایند و کشت درست و مناسبی از نیات خوب و اعمال صالح داشته و در آخرت درو نیکویی را داشته باشند.

ذلت مومنان ازجمله آثار اختلاف میان مسلمانان است

حجت‌الاسلام اسماعیل هادوی، امام جمعه یامچی در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: ذلت مومنان و سيطره ستم گران بر ايشان ازجمله آثار اختلاف میان مسلمانان است و نگرش‌های گوناگون در تفسير هستی، آفريننده آن‌، اسما و صفات پروردگار و فرجام كار جهان و سرانجام بشر از مهم ترين عوامل تفرقه و جدايی گروه‌هايی انسانی پس از مسئله استخدام مطرح بوده است، چنان كه اختلاف دينی ميان اديان نيز يكی ديگر از موارد اختلاف عقيدتی است.

وی با استناد به آیه 53 سوره اسراء خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و به بندگانم بگو بهترین سخن را بگویند، همانا شیطان درصدد است میان آنها دشمنی بر انگیزد؛ زیرا شیطان دشمن آشکاری برای انسان بوده است.

حجت‌الاسلام هادوی ادامه داد: قرآن برای اختلاف و تفرقه آثار زيانباری را ياد می‌كند. از مردم می‌خواهد كه به جهت همين آثار و رهايی از پيامدهای زشت و زيانبار آن دست از تفرقه بشويند و به اتحاد و همبستگی و انسجام روی آورند و در این رابطه امام علی(ع) می فرمایند: اگر نادان خاموشى مى‌گزید، مردم دچار اختلاف نمى‌شدند.

وی افزود: مهم‌ترین عاملی که در بین جامعه مسلمین موجب شکست و تضعیف مؤمنان می‌‌شود، اختلاف است. برعکس اتحاد و انسجام و برکت‌هایی که از آنها نصیب افراد جامعه اسلامی و امت اسلامی می‌‌شود، اختلاف موجب ضعف مؤمنان، قدرت یافتن فرومایگان، جنگ و خونریزی و هدر رفتن سرمایه‌ها و فروپاشی هیمنه مؤمنان می‌‌شود.

حجت‌الاسلام هادوی، از مراجع حل اختلاف گفت و تاکید کرد: قرآن، خدا و رسول (ص) را مرجع حل اختلاف معرفی کرده و از مردمان خواسته است در صورت اختلاف باید به خدا و رسولش مراجعه کنند، به این معنا که اگر در چیزی اختلاف کرده آن را به خدا و پیامبرش برگردانده و از او برای حل اختلاف یاری جویند، از این رو خود پیامبر و آموزه‌های قرآن و سنت پیامبر و امامان معصوم (ع) به عنوان اولوالامر و جانشینان به حق پیامبر تنها کسانی هستند که به عنوان مرجع حل اختلاف امت مطرح شده‌اند.

captcha