جزئیات بخش آواها و نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن/ دعاخوانی به جای ابتهال
کد خبر: 3687912
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
حجت‌الاسلام مقنی خبر داد:

جزئیات بخش آواها و نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن/ دعاخوانی به جای ابتهال

گروه مسابقات: معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آغاز ثبت نام برای حضور در بخش آواها و نغمات دینی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن،‌ برخی تغییرات صورت گرفته در این دوره را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به آغاز ثبت نام برای حضور در بخش آواها و نغمات دینی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: ثبت نام برای حضور در این بخش از روز 10 بهمن‌ماه آغاز شده و تا پایان بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

مروری بر اشکالات ادوار گذشته 
وی در ادامه به اهمیت این بخش و انجام بررسی‌هایی از این رقابت‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در بحث آیین‌نامه داوری بخش آواها و نغمات در چهل و یکمین دوره شاهد تغییراتی نخواهیم بود، اما در دیگر بحث‌ها ملاحظاتی صورت گرفته است.
مقنی تصریح کرد: با توجه به اشکالاتی که سال‌های قبل به چشم می‌خورد،‌ پس از یک بررسی تصمیم گرفته شد تا خود گروه‌ها اقدام به ضبط و ارسال اثر کنند، پس از این تغییرات برخی گروه‌ها معترض شدند. بر همین اساس سال قبل تصمیم گرفته شد تا برگزیدگان مرحله استانی همزمان با برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن حضور یابند تا هم در جمع اجرا داشته باشند و هم اینکه به صورت استاندارد آثار آنها ضبط شود.

اعزام گروهی برای ضبط آثار در همه استان‌ها
معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه سال قبل با وجود این تغییرات گروه‌ها در مرحله استانی حضور نیافتند، بیان کرد: بر همین اساس در دوره چهل و یکم مسابقات سراسری قرآن کریم مقرر شد تا یک هیئت از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به استان‌ها اعزام و نسبت به ضبط یکسان آثار اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس این هیئت آثار را با یک فرمت و یک کیفیت ضبط خواهد کرد تا ارزیابی عادلانه و داوری در شرایط برابر صورت بگیرد.
مقنی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته شرایط به این ترتیب نبود، اظهار کرد: در سال‌های گذشته هر کدام از گروه‌ها براساس استاندارد و آیین‌نامه‌ای که مرکز تعریف کرده بود، اقدام به ضبط و ارسال اثر می‌کردند. در این بین برخی استان‌ها امکانات بیشتر و برخی هم امکانات کمتری داشتند که همین موضوع باعث اعتراض گروه‌ها می‌شد. لذا امسال همه گروه‌ها براساس یک فرمت و یک کیفیت آثار را ضبط و ارسال می‌کنند.
معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه در سایر موارد مسابقات همچون سال‌های گذشته برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته پس از جلساتی که با اساتید و کارشناسان این بخش برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که امسال امتیاز اجرای هم‌خوانی در مرحله کشوری تأثیر داده شود، در صورتی که سال‌های قبل این تأثیر وجود نداشت.

تمام جزئیات بخش آواها و نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن / تغییرات بخش نغمات دینی / دعاخوانی به جای ابتهال

اقدامات انگیزشی برای حضور گروه‌ها در مسابقات
مقنی با اشاره به اینکه 118 گروه تواشیح که در چند سال اخیر در مسابقات اوقاف حضور داشته‌اند، شناسایی شده‌اند، گفت: گروهی در فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی‌ مسابقات آواها و نغمات دینی تشکیل شده که اعضای گروه‌های تواشیح در آن حضور دارند و در آینده نیز حضور خواهند یافت. اطلاع‌رسانی آیین‌نامه و تغییرات مسابقات در این گروه صورت خواهد گرفت.
وی بیان کرد: امسال همچنین سطح جوایز را به میزان زیادی افزایش داده‌ایم، به عنوان مثال جوایز گروه‌ اول که سال قبل 9 میلیون تومان بوده به 20 میلیون تومان افزایش داد‌ه‌ایم و به همین ترتیب گروه‌های دیگر نیز جوایزشان افزایش پیدا کرده است.

علت معرفی نشدن برترین‌ها بخش جنبی در دوره گذشته
معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در دوره قبل با اینکه در برنامه‌ها اعلام شده بود، اما از آثار برتر در بخش انشاد و ... تجلیل به عمل نیامد، گفت: برگزاری هر مسابقه یک سری حدنصاب‌های خاص خود را دارد. سال قبل در بخش انشاد بیشتر از چهار اثر دریافت نکرده بودیم. در بخش جنبی که چهار رشته بود 12 اثر دریافت شده بود. به نظر شما برگزاری مسابقه با 12 اثر در چهار رشته قابل قبول است؟ برای افرادی که سال قبل زحمت ارسال اثر را کشیده بودند نیز برای امسال در اولویت ما خواهند بود.
مقنی همچنین در پاسخ به این سوال که تضمینی وجود دارد که امسال مشکل دوره قبل به وجود نیاید،‌ گفت: در این بخش زیرساخت آموزشی وجود ندارد تا بگوییم 20 مؤسسه در کشور حضور دارد و آموزش این کار را می‌دهد، پس 20 اثر دریافت می‌شود. بنابر این در حال حاضر تنها کاری که ما می‌توانیم برای ترغیب گروه‌ها جهت حضور در مسابقات انجام دهیم، بحث اطلاع‌رسانی و بحث‌های انگیزشی است. در این دوره این کار را انجام داده‌ایم. امسال پوستر جداگانه‌ای نیز برای این مسابقات تدارک دیده‌ایم و به صورت جداگانه به این بخش نیز پرداخته خواهد شد.

نحوه برگزاری مسابقات 
وی با تأکید بر اینکه مسابقات در سه مرحله برگزار می‌شود، اذعان کرد: این سه مرحله شامل مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی است.، مقدماتی همان بخش ارسال اثر است و نیمه‌نهایی نیز بخشی است که در قالب مقدماتی کشوری برگزار می‌شود. در این مرحله آثاری که توسط هیئت ضبط شده دریافت و داوری می‌شود تا تعداد مشخصی از گروه‌ها به مرحله کشوری راه یابند. این آثار ضبط و تولید می‌شود تا از رسانه‌ها پخش شود. مرحله کشوری نیز به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

دعاخوانی به جای ابتهال 
معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف همچنین در مورد رقابت در رشته ابتهال نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از این رشته استقبال چندانی صورت نگرفت، رشته ابتهال حذف شد و به جای آن بیشتر به بحث دعاخوانی پرداخته شده است. ابتهال همان دعاخوانی است، آنچه که مردم با آن سروکار دارند و باید ترویج داده شود، فرهنگ دعاخوانی است و لذا این رشته به جای ابتهال آمد تا به صورت کاربردی‌تر به آن پرداخته شود.

captcha