مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/آخرین خبرها از تجلیل 300 بانوی قرآنی
کد خبر: 3688488
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/آخرین خبرها از تجلیل 300 بانوی قرآنی

گروه اندیشه: همایش تجلیل از 300 استاد خانگی قرآن که بدون حق الزحمه ای در راه قرآن گام برداشته‌اند، از جمله مهم‌ترین اخباری است که صفحه معارفی رسانه‌ها بدان پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‌ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز 15 بهمن ماه را در ادامه می‌خوانید:
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم تا ساعت 15 امروز تعداد شش خبر را روی خروجی خود برده است که تنها دو خبر از این تعداد با تیترهای «تلاوت جدید موحد امین در کرسی نفحات‌القرآن»، و «شبکه قرآن موضوعش خاص و مخاطبانش عموم مردم هستند» در حوزه تخصصی فعالیت‌های قرآنی قرار داشتند.
«شکر حضرت زهراء(س) به خاطر نداشتن دو چیز» تیتر یکی دیگر از اخبار این صفحه از خبرگزاری تسنیم است که در این خبر گفتاری از حجت الاسلام حسین انصاریان پیرامون حضرت زهرا(س) گزارش شده و در بخشی از آن آمده است:
حضرت زهرا(س) به دلیل نداشتن دو چیز، شکرگزار درگاه خداوند متعال است. ایشان ابتدا خدا را شکر می‌کند به خاطر اینکه او را کمک کرد تا ذره‌ای از قرآن کریم را منکر نباشد «الحمدلله الذی لم یجعلنی جاهداً لشیءٍ من کتابه». ایشان در مرتبه خدا را شکر می‌کند به این جهت که نسبت به تمام دستورات خداوند انسانی سرگردان نیست «و لا مُتحّیرًا فی شیء من امرٍ».
از جمله دیگر اخبار این صفحه از تسنیم نیز می‌توان به «سفارش حضرت زهرا(س) به مهدی(عج) نسبت به دستگیری شیعیان»، «تأثیر اندیشه قرآنی رهبر انقلاب در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی» و «معیارهای نقد جامعۀ اسلامی بررسی شد» اشاره کرد.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/آخرین خبرها از تجلیل 300 بانوی قرآنی
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طبق روال هر روزه خود در ابتدا یک صفحه از ترتیل شهریار پرهیزکار را منتشر کرده است، در ادامه و تا ساعت 14 نیز پنج خبر دیگر با عناوین «مجازات منکران قرآن و پیامبر(ص)/ مأموران عذاب الهى چند نفرند؟»، «کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن ۲۰۰ تایی شد»، «جدیدترین اثر گروه تواشیح «طوبی» رونمایی شد»، «نرم‌افزار «واجب فراموش شده» اثر حجت‌الاسلام قرائتی تولید شد» و «تلاوت محمدحسین سعیدیان در مسجدجامع لویزان» منتشر شده است.
در بخشی از خبر «مجازات منکران قرآن و پیامبر(ص)/ مأموران عذاب الهى چند نفرند؟» که مطالبی برگرفته از تفسیر نمونه اثر آیت الله مکارم شیرازی، آمده است: «سَقَر» در اصل، از ماده «سَقْر» (بر وزن فقر) به معنى دگرگون شدن و ذوب شدن بر اثر تابش آفتاب است، سپس به عنوان یکى از نام‌هاى جهنم انتخاب شده است، و کراراً در آیات قرآن آمده، و انتخاب این نام، اشاره به عذاب‌هاى هولناک دوزخ است که دامان اهل خود را مى‌گیرد، بعضى نیز آن را نام یکى از طبقات و درکات هول انگیز دوزخ دانسته‌اند.
آن گاه براى بیان عظمت و شدت عذاب دوزخ، مى‌گوید: «تو چه مى‌دانى که سقر چیست»؟ (وَ ما أَدْراکَ ما سَقَرُ). یعنى به قدرى عذاب آن شدید است که از دایره تصور بیرون مى‌‌باشد، و به فکر هیچ‌کس نمى‌گنجد، همان گونه که اهمیت نعمت‌هاى بهشتى و عظمت آن به فکر کسى خطور نمى‌کند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت 14 امروز تنها به انتشار یک خبر با عنوان «نرم‌افزار «واجب فراموش شده» اثر حجت‌الاسلام قرائتی تولید شد» پرداخته است، در بخش‌هایی از این خبر آمده است: رم‌افزار «واجب فراموش شده» از مباحث حجت‌الاسلام محسن قرائتی است که درباره امر به معروف و نهی از منکر است. از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار به این‌ها اشاره شده است: ارائه تفسیر آیات قرآن با موضوع امر به معروف و نهی از منکر از زبان حجت‌الاسلام قرائتی به صورت صوتی، تصویری و متنی و ارائه احادیث ائمه اطهار(ع) که مرتبط با موضوع امر به معروف و نهی از منکر است.
همچنین تیتر اصلی این صفحه نیز اختصاص به خبری با تیتر «برای ماه گرفتگی امشب خواندن نماز آیات واجب است» دارد که البته تاریخ انتشار این خبر یازدهم بهمن ماه است و تیتر صفحه از آن تاریخ به روز رسانی نشده است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت 14 امروز تنها به انتشار یک خبر با عنوان «حلقه های زنجیره تشکیل جامعه قرآنی دچار نقصان است» پرداخته است که ماهیت این خبر مصاحبه‌ای با سید جواد سادات فاطمی از مدرسان برجسته قرآن کریم است.
سادات فاطمی در بخش‌هایی از مصاحبه خود گفته است: برای اینکه سبک زندگی قرآنی در جامعه ترویج یابد ابتدا باید مردم با قرآن مانوس شوند؛ وقتی مردم با قرآن مانوس شوند آموزه‌های قرآنی در اخلاق و رفتارشان رسوخ می‌کند و تاثیرگذار می‌شود. هم اینک جلسات و محافل قرآنی باشکوه در کشور برگزار می‌شود اما در تعمیق قرآن و درک مردم از مفاهیم آن تلاشی صورت نمی‌گیرد زیرا فعالیتها بیشتر جنبه ظاهری دارد؛ به عنوان مثال محفل قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی برگزار می شود و جوانان و نوجوانان را علاقه‌مند به فراگیری می کند اما کار آموزشی جدی در ارتباط با آنان انجام نمی‌شود.
در بخش دیگری از مصاحبه این قاری برجسته آمده است: جلسات و محافل قرآنی حلقه‌های اتصال مردم به قرآن است و اگر جوانان و نوجوانان در این حلقه حضور تاثیرگذار داشته باشند و برنامه ریزیها منسجم و هدفمند باشد قطعا به جامعه قرآنی مورد نظر دست می یابیم؛ اما در زنجیره شکل‌گیری جامعه قرآنی برخی حلقه ها مفقود است یا کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. در این زنجیره تعدادی از افراد جامعه در جایگاه اصلی خود قرار نمی گیرند و آن آموزشی که باید ببینند یا تبلیغ و کار ترویجی که باید در مورد آنان انجام شود صورت نمی‌گیرد.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت 14 به انتشار پنج خبر پرداخته است که در این بین سهم اخبار حوزه تخصصی فعالیت‌های قرآنی دو خبر با عناوین «تدوین دستورالعمل‌های قرآنی سازمان اوقاف در سال ۹۷/افزایش توانمندی کارشناسان قرآنی اوقاف» و «جامعه قرآنی میزبان اصلی مسابقات قرآن» است.
خبر «تدوین دستورالعمل‌های قرآنی سازمان اوقاف در سال ۹۷/افزایش توانمندی کارشناسان قرآنی اوقاف» مصاحبه‌ای با حجت الاسلام حسینی رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف است، حسینی در بخش‌هایی از این مصابحه گفته است: سازمان اوقاف و امور خیریه تنها مسئولیت برگزاری مسابقات را ایفا می کند. همچنین مرحله نخست قبل از مسابقات است یعنی از اول بهمن‌ماه سال جاری تا بیست‌ونهم فروردین 97؛ مرحله دوم حین مسابقات یعنی سی‌ام فروردین تا ششم اردیبهشت 97 و مرحله آخر پس از مسابقات یعنی هفتم تا پانزدهم اردیبهشت 97 است.
حسینی بیان کرد: تهیه بانک اطلاعاتی مدعوین اعم از مدعوین کشوری، لشگری، جامعه قرآنی، خانواده شهداء و ایثارگران، تهیه و تنظیم دعوت‌نامه‌های مدعوین و توزیع آن براساس زمان‌بندی، برگزاری جلسات با نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با جامعه قرآنی کشور از برنامه‌های کمیته مدعوین قبل از برگزاری مسابقات بین المللی قرآن است. همچنین جمع‌بندی اقدامات بعمل آمده در ایام برگزاری مسابقات و تجزیه، تحلیل و تهیه گزارش آماری و محتوایی و ارائه به دبیرخانه مسابقات از فعالیتهای کمیته مدعوین پس از پایان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.
علاوه بر این دو خبر، سه خبر دیگر با عناوین «حدیث امام علی (ع) درباره قطع رحم»، «زندگی نامه شهید معصوم نوری» و «آیا در زیر باران می‌شود وضو گرفت؟» نیز منتشر شده است که همگی ماهیت معارفی دارند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته است که عناوین آنها عبارت از: «همایش طرح ملی «بصائر» برگزار شد»، «ایجاد نشاط و امید وظیفه اصلی برنامه‌سازان سیما باشد»، «۳۰۰استاد بانوی قرآنی تجلیل می‌شوند» و «طرح پویش «ختم سوره مبارکه فجر» برگزار می‌شود» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «۳۰۰ استاد بانوی قرآنی تجلیل می‌شوند» آمده است: همزمان با تأسیس دارالقرآن حرم امام خمینی(ره)، همایش «تجلیل از خادمان قرآن» برگزار می‌شود. این همایش با شرکت ۱۰ هزار نفر از قرآن‌آموزان جلسات خانگی بانوان و تجلیل از ۳۰۰ استاد خانگی قرآن کریم که بدون حق الزحمه ای در راه قرآن گام برداشته‌اند.
آیت‌الله جوادی آملی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، حسین انصاریان و سیدحسن خمینی از جمله سخنرانان نخستین همایش «تجلیل از خادمان قرآن» خواهند بود. این همایش با هدف ارتقای انگیزه و کمک به بالا بردن سطح کیفی و کمی جلسات قرآن خانگی، روز پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه از ساعت ۹ صبح تا اذان ظهر در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران تنها به انتشار یک خبر با عنوان «علم دینی یک رویکرد وارداتی است» پرداخته است که مصاحبه‌ای با مجید کافی، نویسنده کتاب «فلسفه علم و علم دینی» است.
کافی در بخش‌هایی از این مصاحبه، گفته است: این اثر درصدد بررسی رویکرد علم دینی نسبت به علوم انسانی اسلامی از منظر فلسفه علم است. بحث علوم اسلامی را از منظرهای مختلف می‌توان بررسی کرد و در این کتاب از منظر فلسفه علم به آن پرداخته شده است. موضوعات فلسفه علم بسیار متعدد هستند، اما در کتاب حاضر چند موضوع از این منظر بر علم دینی یا علوم انسانیِ اسلامی منطبق شده است. همچنین پارادایم‌ها، نظریه صدق و کذب،‌ ساختار علم و محل نزاع در بحث علم دینی و معرفی رویکردهای علم دینی، به‌عنوان محورهای کتاب مورد بررسی قرار گرفته و در پایان با جمع‌بندی مباحث، نظریه‌ای درباره علم تحولی ارائه کرده‌ام.
میزان
«حضرت زهرا(س) نمونه کامل زنان عالم/ جهاد با مال و جان برای دفاع از حریم ولایت» عنوان تنها خبری است که صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا این لحظه منتشر کرده است که این خبر نیز مصاحبه‌ای با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی است.
بهاری در بخش‌هایی از مصاحبه خود گفته است: حضرت زهرا(س) خطیب بی نظیر است و زمانی که لازم است سخنرانی کند خطبه‌ای بسیار کامل را برای جامعه بیان می‌کند. در خطبه قراء فدکیه این بانوی بزرگوار اسلام برای مردم و اهل بیت می‌فرمایند: «اگر می‌خواهید نجات پیدا کنید بدانید خدا به اهل بیت ویژگی‌هایی داده است. ما اهل بیت برای نظم دادن به جامعه بشری آمده‌ایم یعنی حکومت و سیاست برای ما است و اگر بنا است شما رشدی پیدا کنید در قبال رفتاری که از ما درس گرفته‌اید می توانید رشد پیدا کنید، ما آمده‌ایم شما را از تفرقه دور کنیم و وحدت برای شما ایجاد کنیم و اگر در محویت قرآن و اهل بیت جمع شوید هرگز دچار تفرقه، جدایی و حمله و صدمه‌ای از جانب دشمنان نمی‌شوید».

captcha