ارتباط ایمن، مفید و سالم مجازی با طرح «شامد»/ ضرورت افزیش سواد رسانه‌ای عمومی در استفاده از فضای مجازی
کد خبر: 3689073
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
موسویان تاکید کرد:

ارتباط ایمن، مفید و سالم مجازی با طرح «شامد»/ ضرورت افزیش سواد رسانه‌ای عمومی در استفاده از فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات: ر‌ئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌‌‌های دیجیتال با بیان اینکه نشان شامد ارتباط دو طرفه‌‌ای را بین مخاطب و فضای مجازی در رسیدن به محیط سالم، ایمن و مفید برقرار می‌کند، بر افزیش سواد رسانه‌ای عموم مردم در استفاده از فضای مجازی تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم عاقلانه و عالمانه تصمیم‌گیری کنیم، توانمند شویم و با برنامه‌ریزی بتوانیم از مزایای رسانه‌ها بهترین بهره را ببریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، همچنان که الگو‌های ارتباطی به‌طور روزافزونی از مرز‌های ملی فراتر می‌رود، آمار اتصال به اینترنت و کاربران آن به‌طور تصاعدی در حال رشد است؛ این در حالی است که انتشار پر شتاب اینترنت، ماهواره و فناوری‌های دیجیتالی، ارتباط همزمان میان بخش‌های وسیعی از جهان را ممکن ساخته و در نتیجه بسیاری از کنترل‌های ملی‌ اطلاعات را بی‌اثر کرده است.

‌در کنار این موضوع شبکه‌های اجتماعی سکان‌دار اقیانوس پرتلاطم اینترنت‌ شده‌اند و جدا از کارکرد‌های فراوانشان آسیب‌های بسیاری را هم ایجاد کرده‌اند. این ابزار علاوه بر قابلیت شبکه‌سازی مجازی، امکان استفاده از فرصت‌های مختلف در فضای اینترنت را اعم از جست‌وجو، خواندن و به اشتراک‌گذاری اخبار، آپلود عکس و فیلم، نوشتن یادداشت‌ها و عضویت در گروه‌های مختلف و تحریکات سیاسی فراهم کرده و این امر باعث اقبال کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی شده است.

اما آنچه که باعث آسیب‌رسانی این شبکه‌ها و فضای مجازی به جامعه، خانواده‌ها و مخصوصا جوانان شده است استفاده بیش از اندازه و بدون برنامه از آنهاست، به حدی که در ارتباطات و تعاملات خانوادگی هم اثرگذاشته و باعث یک ولنگاری در استفاده از این ابزار و رها شدگی شده است.
 
بر همین اساس و با توجه به این مسئله گفت‌وگویی را با سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکزفناوری اطلاعات و رسانه‌های دیحیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داشتیم. وی در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های این مرکز در جهت هدفمندکردن استفاده خانواده‌ها از فضای مجازی و کنترل رهاشدگی فرهنگی در این حوزه، گفت: در جهان معاصر که موسوم به «عصر اطلاعات و ارتباطات» است و رسانه‌ها همه چیز را در تسخیر خود در آورده‌اند کارکرد و اهمیت رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست.
 
نتیجه تصویری برای ر‌ئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌‌‌های دیجیتال

رئیس مرکزفناوری اطلاعات و رسانه‌های دیحیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: براساس اعلام‌های جهانی افراد بسیاری به دلیل استفاده بی‌رویه و بی‌هدف از فضای مجازی به پدیده رهاشدگی مبتلا هستند که این مسئله کودکان و نوجوانان را بیشتر در معرض تهدید قرار داده است؛ لذا باید در ابتدای هر نوع فعالیتی، پدر و مادر و خانواده‌ها را با با این فضا آشنا کنیم و اموزش‌هایی را برای آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود: فضای مجازی امروز حضور بسیار جدی و پررنگ در زندگی مردم به خصوص جوانان دارد و روز به روز بر حوزه تاثیرگذاری آن افزوده می‌شود؛ به‌روز شدن سریع ابزار‌های ارتباطی در فضای مجازی و احساس ناامیدی از مهار آن‌ها و همچنین تهدید‌های این فضا موجب شده که نوعی نا امیدی از کنترل و هدایت فضای فرهنگی این عرصه در کشور ایجاد شود.
 
موسویان با تاکید بر اینکه سواد رسانه‌ای عموم مردم در فضای مجازی باید افزیش پیدا کند، گفت: در چنین شرایطی باید بتوانیم عاقلانه و عالمانه تصمیم‌گیری کنیم و واقع‌بین باشیم؛ در واقع باید توانمند شویم و با قوت، خوش‌بینی و استحکام به فکر برنامه‌ریزی و رشد باشیم تا بتوانیم از مزایای رسانه‌ها بهترین بهره را ببریم و در یک‌کلام سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم.

وی در ادامه تصریح کرد: اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم آنطور که در استفاده از این محیط سواد رسانه‌ای را آموزش دهیم و برنامه تاثیرگذاری را طراحی کنیم که بتوانیم بگوییم فضای مجازی کشور از لحاظ فرهنگی یک محیط با برنامه برای جوانان و نوجوانان کشور است. اما توانسته‌ایم در بحث نشانه‌گذاری در بستر‌هایی مثل سایت‌ها و وبلاگ‌ها، صفحات شخصی و کانال‌های اجتماعی و حتی نرم‌افزار‌های کاربردی پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیحیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه نشانه‌گذاری محتوا و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی می‌تواند با عنوان طرح «شامد» نوعی فضای ایمن و سالم را در فضای مجازی کشور ایجاد کنند، افزود: در نتیجه این طرح منجر به استفاده صحیح و سالم‌تری از این ابزار ایجاد خواهد کرد. با اقدامات انجام شده این اطمینان را می‌دهیم که تا دو ماه آینده هیچ نرم‌افزار کاربردی موبایلی بدون «شامد» نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نشان شامد ارتباط دو طرفه‌ای را بین مخاطبان و فضای مجازی سالم برقرار می‌کند، به ایکنا گفت: در دو سال اخیر مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در راستای رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب طرح «سما» را در دستور کار خود قرار داد تا از این طریق بتواند فضای مجازی، ایمن، مفید و سالم را محقق سازد. این طرح با ارائه شناسه شامد به تمام فعالان فضای مجازی همگرایی وسیعی را در این فضا ایجاد می‌کند.
 
تحقق زیست‌بوم فضای مجازی سالم
موسویان بیان کرد: برای تحقق زیست‌بوم فضای مجازی سالم، مفید و ایمن یک سال و نیم کار مشارکتی انجام شد و اکنون طرح سما آماده بهره‌برداری است تا با کمک مردم بتواند رسالت این طرح را محقق سازد وامیدواریم تا پایان سال‌جاری بتوانیم جشن سه چهارم محتوای نشانه‌گذاری شده در فضای مجازی را برگزار کنیم.
captcha