افزایش اعتبارات قرآنی سال 97 در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3689294
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
مروری بر اخبار رسانه‌ها/

افزایش اعتبارات قرآنی سال 97 در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر افزایش اعتبارات قرآنی سال 97 به صد میلیارد تومان، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 17 بهمن‌‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/  افزایش اعتبارات قرآنی سال 97 به صد میلیارد تومان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، خبر افزایش اعتبارات قرآنی سال 97 به صد میلیارد تومان که با پیگیری‌های حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس و دستور محمد باقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه محقق شد، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز ‌سه‌‌شنبه، 17 بهمن‌‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، 17 بهمن‌ماه و تا ساعت 14 تعداد 10 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که شش خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و چهار خبر دیگر نیز در دیگر حوزه‌های معارفی انعکاس یافته‌اند.
«سازمان اوقاف برای شناسایی و جذب داوران مسابقات قرآن فراخوان داد»، «تلاوت خزایی در شانزدهمین کرسی تلاوت تسنیم»، «جلسه جدید استاد شاه‌میوه برای قاریان نوجوان ممتاز و منتخب اصفهان»، ««مریم شفیعی» روشندل قرآنی به مسابقات بین‌المللی اردن اعزام می‌شود»، «احیای بودجه قرآنی سال ۹۶ در عین بی اعتمادی به پرداخت ادامه دارد» و «بیش از ۴۶۰۰ نفر در مسابقات آقایان دارالقرآن امام علی(ع) شرکت کردند»، عناوین شش خبر قرآنی امروز این صفحه تاکنون را تشکیل می‌دهند.
«مداحی انقلابی «امیر عباسی» به مناسبت دهه فجر»،‌ «شروط پیوستن انقلاب اسلامی ایران به انقلاب مهدی موعود(عج)»، «انقلاب اسلامی موضوع «شهادت» حضرت زهرا (س) را زنده کرد» و «وجود «دست غیبی» در برپایی انقلاب اسلامی انکارناپذیر است» نیز عناوین دیگر اخبار این صفحه هستند که در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
همچنین، صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «احیای بودجه قرآنی سال ۹۶ در عین بی اعتمادی به پرداخت ادامه دارد» کرده که مربوط به گفت‌و ‌گوی حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با برنامه نمای نزدیک رادیو قرآن در رابطه با بودجه قرآنی سال آینده کشور می‌باشد که در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو آمده است: «حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نمای نزدیک رادیو قرآن با اشاره به ارسال نامه با موضوع اعتبارات قرآنی به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: چندی پیش در خصوص بودجه قرآنی به اتفاق 50 نفر از همکاران فراکسیون با نوبخت جلسه‌ای داشتیم و نقطه نظرات گلایه‌آمیز خود را مطرح کردیم.
وی با بیان اینکه همچنین در جلسه خصوصی که با ایشان داشتم گفتند که من حتما جبران می‌کنم و بودجه را اصلاح خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: من در این نامه با توجه به اینکه قرار شد دستور موضوع را بدهند دو خواسته داشتم.
حجت الاسلام پژمان فر ادامه داد: اولین خواسته این بود که با توجه به کاهش اعتبارات سال 96 و 97 در حوزه مباحث قرآنی که در یک سال 50 درصد و در سال دوم 40 درصد کاهش پیدا کرده این را اصلاح کنند، ایشان قول مساعد دادند که این اصلاح صورت بگیرد، خواسته دوم این بود که در باقیمانده سال 96 مبلغی از 100 میلیارد بودجه قرآنی را که پیش‌بینی شده بود پرداخت کنند.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوبخت طی درخواست‌هایی که در جلسه حضوری صورت گرفته بود گفتند برای اینکه اقدامات اجرایی شود یک مکاتبه‌ای داشته باشید و من این نامه را زدم، افزود: نوبخت دیروز و امروز به مجلس نیامدند ولی امیدواریم فردا که جلسه علنی داریم بیایند و دستور موضوع را بگیریم تا اقدامات بعدی صورت گیرد.
وی با اشاره به پیگیری‌های بودجه قرآنی سال 96 تصریح کرد: طی مکاتباتی که انجام دادیم توانستیم از معاونت فرهنگی سازمان برنامه و بودجه نامه پرداخت 40 میلیارد از 100 میلیارد تومان را بگیریم، این نامه رفته به خزانه و منتظریم با توجه به مقدار نقدینگی خزانه چقدر کسر و پرداخت می‌شود».
فارس
اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه قرار گرفته‌اند، همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 296 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شد است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «نصب هولوگرام بر روی قرآن‌های دارای مجوز از سال آینده»، «یازدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن «استاد» حفظ نداشت»، «کمبود اعتبارات مانع اعزام قاریان نوجوان شوق تلاوت به لبنان و پاکستان شد»، «جدیدترین تلاوت سیدمحمد کرمانی/ آیاتی از سوره «اسراء»»، «بودجه قرآنی سال آینده 100میلیارد تومان شد»، «شرکت بیش از 4600 نفر در مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)»، «فراخوان ثبت‌نام طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم اعلام شد» و ««مریم شفیعی» حافظ روشندل قرآن به مسابقات اردن اعزام می‌شود» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارند.
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «فراخوان ثبت‌نام طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم اعلام شد» کرده که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «این طرح در راستای بهبود وضعیت داوران موجود به لحاظ کیفی و شناسایی استعدادهای داوری، آموزش، تربیت و بکارگیری آنها در رشته‌ها و سطوح مختلف مسابقات قرآنی و به منظور تکمیل بانک اطلاعات داوران کشور اجرا می‌شود.
بر اساس این گزارش در این فراخوان از داوران و داوطلبان (اساتید، قاریان و حافظان) محترم واجد شرایط داوری در رشته‌های زیر در قالب پنج سطح مسابقات دعوت شده تا نسبت به ثبت اطلاعات بارگذاری مدارک مربوطه خود در سایت مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران «قرآن ایران» به نشانی (www.quraniran.ir) بخش ثبت‌نام طرح ساماندهی و ارتقاء داوران اقدام کنند.
رشته‌های ثبت نامی داوطلبان شامل 1‏-حفظ 2‏-قرائت 3‏-ترتیل 4‏-مفاهیم 5‏-دعاخوانی 6‏-ابتهال 7‏-همسرایی 8‏-همخوانی 9‏- اذان است.همچنین زیر رشته‌های ثبت‌نامی داوطلبان شامل 1‏-حسن حفظ 2‏-تجوید 3‏-وقف و ابتدا 4‏-صوت 5‏-لحن 6‏-اصول اجرای دعاخوانی 7‏-ابتهال 8‏-متن و ادای همسرایی 9‏-هماهنگی و حسن اجرا 10‏-آداب و شرایط همسرایی 11‏-آداب و شرایط همخوانی 12‏-مفاهیم 13‏-مفردات 14‏-تفسیر 15‏-فن بیان است».
ایسنا
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منعکس شده و مربوط به حوزه قرآنی نیز می‌شود، خبری با عنوان «فراخوان مرکز رشد هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی برای پذیرش واحدهای فناور» است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر را با عنوان «جایزه ویژه علامه طباطبائی به آیت‌الله جوادی آملی اعطا می‌شود» بر روی خروجی خود منعکس کرده که این خبر نیز در حوزه‌ قرآنی قرار نداشته و در حوزه‌‌های معارفی دیگر منتشر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
از شش خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، دو خبر با عناوین «فراخوان ثبت نام طرح ساماندهی و ارتقای داوری مسابقات قرآن کریم منتشر شد / سطح‌بندی داوران در پنج سطح» و «مریم شفیعی روشندل قرآنی به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن اعزام می شود» در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده‌اند و چهار خبر دیگر نیز در حوزه‌های معارفی مختلف همچون ایثار و شهادت و ... قرار دارند.
مهر
پنج خبر با عناوین «فراخوان ثبت نام طرح ساماندهی و ارتقای داوری مسابقات قرآن کریم»، «برگزاری جشنواره طیبات و طیبون در ۸۰۰ شعبه موسسه جامعه القرآن»، «احتمال واریز ۴۰ میلیارد تومان از بودجه قرآنی ۹۶ تا پایان سال»، «مریم شفیعی روشندل قرآنی به مسابقات قرآن اردن اعزام می شود» و «تدوین آیین‌نامه تجلیل از چهره‌های قرآنی» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده است که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارند.
همچنین، این صفحه از خبرگزاری مهر نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری باعنوان «مریم شفیعی روشندل قرآنی به مسابقات قرآن اردن اعزام می شود» کرده که در صفحات معارفی اغلب خبرگزاری‌های کشور نیز بدان پرداخته شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، از اعزام مریم شفیعی بانوی روشندل و حافظ کل قرآن به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان اردن خبر داد.
حجت‌الاسلام حسینی با اعلام این خبر افزود: خانم مریم شفیعی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل قرآن جهت شرکت در سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خواهران کشور اردن عازم این کشور خواهد شد.
وی افزود: این مسابقه از ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۴ فروردین ماه در اردن ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد و متسابقین کشورها به مدت ۶ روز به رقابت می پردازند.
براساس این گزارش جمهوری اسلامی ایران هرساله طبق دعوت نهاد برگزار کننده در این مسابقات شرکت می کند».
ایبنا
خبرگزاری ایبنا که خبرگزاری تخصصی حوزه کتاب است، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه دین خود منتشر نکرده است و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز یکشنبه، 15 بهمن‌ماه است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر را با عناوین «محوریت شفاعت و نجات بشر در روز قیامت حضرت فاطمه زهرا(س) است/بانوی بزرگوار اسلام را الگوی خود قرار دهیم» و «چند پند خودسازی از امیرالمؤمنین(ع)» بر روی خروجی خود منتشر کرده که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان « خوف و رجا عامل بازدارندگی و حرکت» به قلم امید گروسی در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: « با توجه به اینکه آدمی همواره در هر چیزی راه افراط و تفریط را می‌پیماید و از مسیر کمالی و اعتدالی خارج می‌شود، هدف از بیان حالت خوف و رجا، دستیابی شخص به حالت اعتدال است؛ زیرا خوف دایمی و یا امید و طمع همیشگی موجب می‌شود که شخص یا در دام ترس و یا امید بیفتد و رفتارهای متعادلی از خود نشان ندهد.
در آیات متعددی بیان شده که ترس و امید موجب عدم تعادل روانی آدمی می‌شود. آدمی در برابر ترس از حوادث و رخدادها از حالت طبیعی خارج شده و واکنش‌های تند و عصبی از خود نشان می‌دهد. این مطلب در آیات 43 سوره ابراهیم و 10 و 13 و 19 سوره احزاب به خوبی به تصویر کشیده و بیان شده است. در آیه 19 سوره احزاب حتی به آثار ترس در بدن و ظاهر اشخاص توجه داده شده و بیان می‌گردد که چشمان آدمی در هنگام ترس شدید به گردش درمی‌آید و از حالت عادی بیرون رفته(ابراهیم آیه 43) و گاه حالت مرگ به وی دست می‌دهد.(احزاب آیه 10 و 19)
در حالت امید و رجای افراطی نیز چنین حالتی در آدمی پدید می‌آید. به این معنا که اگر در حالت ترس رنگ از رخسار می‌پرد و خون از چهره می‌گریزد و چشمان به چرخش و گردش در می‌آید و یا واکنش‌های تند و عصبی از خود بروز می‌دهد در حالت رجا و امید شدید نیز چهره‌ها برافروخته می‌شود و چشمان به شکل شگفتی خودنمایی می‌کند و واکنش‌های افراطی چون سرمستی و نشاط زیاد به شخص دست می‌دهد و از حالت طبیعی و اعتدال بیرون می‌رود.
از این رو خداوند برای ایجاد تعادل به مسئله خوف و رجا توجه می‌دهد تا واکنش‌های آدمی همواره به شکل طبیعی و معقول باشد و تحت تصرف احساسات و عواطف شدید و هیجانات قلبی و احساسی قرار نگیرد».

captcha