هرگونه تجویز دارو توسط داروخانه و شرکت‌های دارویی ممنوع است
کد خبر: 3689318
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
اصغری در پاسخ به ایکنا عنوان کرد:

هرگونه تجویز دارو توسط داروخانه و شرکت‌های دارویی ممنوع است

گروه سلامت: رئیس سازمان غذا و دارو، تجویز و پیشنهاد هرگونه دارو توسط داروخانه و شرکت‌های دارویی را ممنوع اعلام کرد.

 هرگونه تجویز و پیشنهاد هرگونه دارو توسط داروخانه و شرکت‌های دارویی را ممنوع است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری این سازمان که به مناسبت دهه فجر و ارائه دست‌آورد‌های سازمان متبوع خود برگزار شد، با اشاره به وضعیت صنعت دارو پیش از انقلاب اظهار کرد: بیشتر شرکت‌های دارویی تا پیش از انقلاب، شرکت‌های چند ملیتی بودند که پس از انقلاب مسئولیت اداره این صنعت به دانشمندان کشور محول شد؛ اکنون ۹۷ درصد دارو‌های مصرفی داخل کشور تولید می‌شود.
وی ادامه داد: تولید دارو در کشور به علت نقش کلیدی این محصول در بازار جهانی، دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. در حوزه بهداشتی و آرایشی و تجهیزات پزشکی کمتر از ۵۰ درصد محصول مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، البته در حوزه غذا وضعیت بهتر است.
رییس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: اکنون ۳۰ درصد رقم ریالی بازار به دارو‌های خارجی اختصاصی پیدا کرده که مربوط به ۴ درصد از تعداد دارو‌های وارداتی موجود در بازار است. با تولید بخش اعظم دارو‌ها در داخل، از خروج مقدار زیادی ارز جلوگیری شد. این اتفاق در خصوص محصولات غذایی نیز افتاده است.
فقط پزشک می‌تواند دارو تجویز کند نه داروخانه و شرکت دارویی
رییس سازمان غذا و دارو، در پاسخ به ایکنا مبنی بر تجویز دارو به درخواست داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی و افزایش تقاضا‌های القایی، تصریح کرد: وظیفه درمان و تجویز دارو به عهده پزشک است، یک سری اقلام مشخص دارویی مانند دارو‌های OTC را که معمولا خارج از نسخه اجازه فروش آن‌ها وجود دارد می‎تواند پیشنهاد دهد یا فرد خود آن را ارائه دهد در غیر این صورت هرگونه مشارکت داروساز و شرکت دارویی برای تجویز دارو یا تجهیزات پزشکی در تجویز نسخه ممنوع است.
یکی از کار‌هایی که ما انجام می‌دهیم این است که لیست اقلام مصرفی را تهیه کرده و پزشک باید بر اساس این لیست دارو تجویز کند و نه اینکه داروی دیگری خارج از این لیست را به صورت القایی به بیمار پیشنهاد داده و یا آن را تجویز کند.
مهناز خیراندیش، مدیر کل تجویز و مصرف منطقی سازمان غذا و دارو نیز به ایکنا گفت: یکی از اتفاقاتی که اخیرا صورت گرفته، تهیه لیست فرمولاری در بیمارستان توسط کمیته‌های دارو و درمان است که این مسأله با توجه به نیاز‌های بیمارستان و کنترل تقاضای القایی که در سال‌های اخیر افزایش یافته است شکل گرفته است.
وی تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌ها تدوین و اجرای پروتکل‌های دارویی است، این پروتکل برای دارو‌های پرهزینه و پرمصرف در کشور توسط معاون درمان و سازمان غذا و دارو تدوین شده و در آینده‌ای نزدیک ابلاغ می‌شود.
خیر اندیش ادامه داد: در بسیاری از کشور‌های دیگر این پروتکل اجرا شده و خوشبختانه توانسته است جلوی بسیاری از تقاضا‌های بی‌مورد را بگیرد، این مهم در چند بیمارستان و استان ایران هم به صورت پایلوت اجرا شده و جواب مثبتی گرفته است و به زودی همانطور که اشاره شد در سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور نیز اجرا می‌شود.
اصغری در ادامه با اشاره به رصد آمار کمبود‌های دارویی توسط سازمان غذا و دارو، بیان کرد: بین ۶۰ تا ۶۵ قلم کمبود دارو در کشور وجود دارد. این اقلام جزو سه گروه هستند؛ دسته اول دارو‌های وارداتی‌ای هستند که تولید داخل آن هم به میزان مورد نیاز وجود دارد، سازمان غذا و دارو به این دارو‌های وارداتی ۱۰ درصد سهم بازار را اختصاص می‌دهد، به همین علت همیشه کمبود این دارو‌های خارجی حس می‌شود.
رییس سازمان غذا و دارو با بیان این‌که دسته دوم برخی اقلام دارویی هستند که در حوزه توزیع به مشکل برمی‌خورند، افزود: باید بر زنجیره تامین دارو نظارت شود تا دچار کمبود دارو نشویم. اقلام دسته سوم، دارو‌هایی هستند که تنظیم مصرفشان به هم خورده یا ماده اولیه آن از گمرک ترخیص نشده یا در واردات مشکل دارد. در این دسته از اقلام به مشکل کمبود جدی برخورد می‌کنیم. همیشه از این دارو‌ها ذخیره ۶ ماهه در انبار‌ها داریم.
کنترل محصولات تراریخته
اصغری، همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با سلامت محصولات تراریخته و نظر سازمان غذا و دارو در این رابطه عنوان کرد: محصولی که به عنوان تراریخته در دنیا مورد قبول است، مورد بررسی ما قرار می‌گیرد، اگر در کشور تولید کننده نیز مورد مصرف باشد و مشکلی برای سلامتی مردم نداشته باشد، وارد بازار می‌شود، تمامی این محصولات باید برچسب مربوطه را داشته باشند.
در این رابطه دارایی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، در خصوص نحوه کنترل واردات محصولات تراریخته، بیان کرد: کنترل فرآورده‌های تراریخته بر عهده وزارت بهداشت است. در چند محصول خاص و ویژه واردات این محصولات انجام می‌شود، حتی ما برنج وارداتی را نیز از این نظر بررسی می‌کنیم تا نمونه مثبتی وجود نداشته باشد. اولویت سازمان غذا و دارو سلامت مردم است و به هیاهو‌ها توجه نمی‌کند.

مطالبات داروخانه‌ها و شرکت‌های تجهیزات پزشکی
رییس سازمان غذا و دارو در خصوص مطالبات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، عنوان کرد: ۲ هزار میلیارد از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار محقق شده است که ۴۰۰ میلیارد آن به تمام داروخانه‌ها پرداخت شد. سازمان بیمه سلامت بدهی خود را تا شهریور به تمام داروخانه‌ها تسویه کرد. ۱۶۰۰ میلیارد به دانشگاه‌ها پرداخت شده که ۶۰ درصد به دارو و ۴۰ درصد به تجهیزات اختصاص می‌یابد.
وی ادامه داد: با گذشت هر روز به رقم مطالبات افزوده می‌شود، به طوری که در ماه ۷۰۰ میلیارد تومان به بدهکاری مراکز اضافه می‌شود.
عدم خروج دارو‌های بدون نسخه از پوشش بیمه‌ای
اصغری با اشاره به خروج برخی دارو‌های OTC از پوشش بیمه‌ای، افزود: برای سازمان فایده‌ای ندارد، دوست داریم صنایع دارویی رونق پیدا کند. شورای عالی بیمه تصویب کرد، اما هیئت دولت تصویب نکرد، این موضوع به طور کل منتفی شد.
رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره اداره کل تجهیزات پزشکی گفت: اداره کل تجهیزات پزشکی جزو سازمان غذا و داروست، ولی مدیرکلی ویژه دارد، زیرا اختیارات ویژه‌تری از سوی وزیر بهداشت بر عهده دارند.
تبلیغات اغواکننده یک برند چای در مترو
اصغری در ادامه این نشست خبری در رابطه با فروش یک برند چای در مترو با تخفیف ۵۰ درصدی و تبلیغات زیاد، بیان کرد: این چای مجوز دارد و در فروشگاه‌ها وجود دارد. تبلیغات مواد غذایی مشکلی ندارد، اما تبلیغ این‌گونه در مترو غیر معمول است.
وی ادامه داد: وقتی محصول پروانه داشته باشد، می‌تواند تبلیغ کند، اما باید در چهارچوب تعریف شده باشد. همچنین تخفیف دادن یا ندادن به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مربوط می‌شود.
captcha