وجود تناقض بین جمعیت باسواد و سرانه مطالعه در کشور
کد خبر: 3689816
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
امیرزاده عنوان کرد:

وجود تناقض بین جمعیت باسواد و سرانه مطالعه در کشور

گروه فرهنگی: مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بین جمعیت باسواد کشور و سرانه مطالعه تناقض وجود دارد، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال گذشته و در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیش یک ‌میلیون عنوان کتاب در کشور منتشر شده است .

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از ایلام به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نمایشگاه سراسری کتاب ایلام، اظهار کرد: بدون تردید شعارهای مردم ایران اسلامی در پیروزی انقلاب اسلامی از جمله استقلال آزادی و جمهوری اسلامی، به ‌عنوان عوامل سبب‌ساز انقلاب اسلامی ریشه فرهنگی دارد .
وی با بیان اینکه استقلال‌خواهی ملت ایران ریشه در فرهنگ ایران و اسلامی مردم این کشور دارد، افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، در قبل از انقلاب اسلامی در حوزه نشر 1332 تا 1343 کل عناوین منتشر شده در کشور حدود 800 عنوان بوده که این میزان تنها با یک‌ چهارم میزان نشری است که تا پایان امسال در استان ایلام انجام می‌شود برابری می‌کند .
امیرزاده با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان سال 200 عنوان کتاب در ایلام چاپ و منتشر می‌شود، اضافه کرد: از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ و قبل از انقلاب اسلامی حداکثر 2500 عنوان کتاب در کشور چاپ ‌شده و این در حالی است که در سال گذشته و مصادف با سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشن تولید یک ‌میلیون عنوان کتاب در کشور برگزار شد .
مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سال گذشته با تولید ۸۸ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است، جمعیت باسواد در کشور قبل از انقلاب 42.3 درصد بوده و این در حالی است که نرخ باسوادی در سال جاری و بعد از انقلاب اسلامی به 93.7 درصد رسیده است .
وی ادامه داد: در حوزه نخبگی و استعدادهای درخشان در قبل از انقلاب دو مرکز در کشور فعال بوده است و امروز ۶۷۲ مرکز استعداد درخشان در کشور داریم و همه این آمارها نشان می‌دهد که روح انقلاب اسلامی که با دست توانمند مردم و رهبری امام راحل به پیروزی رسید، روح فرهنگی بوده است .
امیرزاده گفت: رشد علم و دانش و روح فرهنگی انقلاب به‌ گونه‌ای بوده است که امروز اندیشمندان این سرزمین به مرزهای اندیشه دنیا نزدیک شده‌اند و حتی مرزهای دانش در عرصه‌های مختلف درنوردیده شده است، این روح انقلاب این بوده است که مردم بادانش و علم رشد پیدا کنند .
مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی افزود: انقلاب اسلامی موجب شد که مردم از جهل و نادانی فاصله بگیرند امروز نظام جمهوری اسلامی ایران این درخشندگی را در بخش‌های مختلف علمی و فرهنگی در دنیا دارد و هرروز بر این درخشندگی افزوده می‌شود .
امیرزاده با بیان اینکه هیچ ملتی بدون کتاب و مطالعه نتوانست فرهنگ و تمدن خود را احیا کند، یادآور شد: امروز ایران اسلامی با بعد فرهنگی در دنیا می‌شناسند، در دنیای فناورانه امروز، هیچ رسانه‌ای در این تحولات بسیار شگفت‌انگیز نوین، جایگزین این انتقال تاریخ و تحول به‌وسیله کتاب نخواهد بود .
وی با تأکید بر اینکه وضعیت کتاب‌خوانی و مطالعه در کشور نسبت به جمعیت باسواد کشور همخوانی ندارد، تصریح کرد: بین میزان انتشارات کتاب و جمعیت کتاب‌خوان یک پارادوکس شدید وجود دارد و امروز باید به‌عنوان متولیان و فرهنگ دوستان باید زمینه افزایش سطح مطالعه را در کشور را فراهم کرد .
مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید عطش و نیاز به خواندن را ایجاد کنیم و این موضوع در جامعه تقویت شود، احساس نیاز به خواندن کتاب در جامعه ایجاد شود و همه باید کمک کنند و پای‌کار باشند، باید دست‌به‌دست هم دهیم که کتاب جایگاه خود را در بین اقشار مختلف جامعه پیدا کند .
امیرزاده در پایان یادآور شد: در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه استانی باقدرت بیشتری با استان‌ها دنبال شد که حاصل این تفاهم‌نامه‌ها در سال ۹۵ حمایت 24 میلیارد تومان و در سال 96 به 34 میلیارد تومان به استان‌ها اختصاص یافت و سال گذشته ۲۵۷ برنامه و امسال ۴۷۶ برنامه موردحمایت قرار گرفته است
captcha