رویش‌های صنایع اسلامی ـ ایرانی بیشتر می‌شود
کد خبر: 3690126
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
نامورمطلق:

رویش‌های صنایع اسلامی ـ ایرانی بیشتر می‌شود

گروه جامعه: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه فضای مجازی ارائه مدلی مناسب برای همزیستی بخش صنعت با صنایع دستی ایرانی ـ اسلامی است، از رویش‌های جدید در حوزه صنایع اسلامی-ایرانی خبر داد و گفت: معتقدیم این صنایع پویا هستند، زاد و ولد می‌کنند، ریزش و رویش دارند و لذا توجهمان به این است که رویش‌های صنایع اسلامی-ایرانی بیشتر شود.

چونک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اقدامات این سازمان جهت حمایت و تقویت آثار و صنایع دستی اسلامی در حال فراموشی در کشور، گفت: هویت ما یک هویت ایرانی و اسلامی است و آثار ما هم از این حیث تفکیک ناپذیر است لذا نمی‎توانیم در هنرهای سنتی و صنایع دستی این دو مورد را از هم تفکیک کنیم. هرآنچه که ایرانی است، اسلامی و هرآنچه که اسلامی باشد ایرانی است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف صنایع دستی و گردشگری در کشور ازجمله فجر، گفت: همین که ما امکان دیده شدن را برای برخی آثار فراهم می‌کنیم برای این است که آنها فراموش نشوند؛ اما این طبیعی است که برخی از صنایع و هنرهای ما فراموش می‎شوند و برخی هم تازه متولد می‎شوند، چراکه ما به هنر و صنایع دستی خودمان به عنوان یک موجود زنده نگاه می‎کنیم.

نامور مطلق افزود: موجود زنده هم تولد و هم مرگ دارد و تمام تلاش ما این است که صنایع ایرانی اسلامی دچار سکته و سرطان نشوند؛ به این معنی که مرگ زودرس نداشته باشند. مرگ طبیعی از آن همه هنرها و صنایع دستی بوده و همه هنرها تاریخ تولد و مکاتب گوناگون داشته‌اند و این یک امر طبیعی در هنر است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: کسی که انتظار داشته باشد این هنرها و صنایع دستی باید همیشگی باشند در واقع روح هنر را درک نکرده و فکر می‌کند که این هنر تا ابد باید به همین شکل باشد. اما ما معتقد هستیم این هنرها پویا هستند و زاد و ولد می‌کنند، ریزش و رویش دارند و لذا توجهمان به این است که رویش‌هایمان در حوزه صنایع اسلامی-ایرانی بیشتر شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت فضای مجازی در توسعه صنایع دستی اسلامی-ایرانی گفت: سرمایه‎گذاری در حوزه فضای مجازی ارائه مدلی مناسب برای همزیستی بخش صنعت با صنایع دستی ایرانی-اسلامی است به همین جهت صنایع دستی ایران نیاز به روح و چهره‌ تازه‌ای دارد و باید خود را از نو تعریف و ویرایش کند که این مسئله از طریق بستر فضای مجازی ممکن می‎شود.

نامورمطلق گفت: بسترهای فضای مجازی ازجمله ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی باعث به هم نزدیک شدن بازیگران صنایع ایران اعم از صنعتی و دستی و تکمیل شدن آنها می‌شود و از طرفی فعالان صنایع ایرانی-اسلامی می‌توانند با استفاده از این بستر، در بهبود مدل فعالیت‌های خود و تقویت روح کاری و همچنین ویرایش رویکردهای تجاری جدید به کار ببرند.

captcha