یزد، رکورددار مشارکت خیران مدرسه‌ساز/ ارتقای کیفیت آموزشی؛ مطالبه خیران/ اولین خیر بعد از انقلاب که بود؟
کد خبر: 3691553
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
حافظی تصریح کرد:

یزد، رکورددار مشارکت خیران مدرسه‌ساز/ ارتقای کیفیت آموزشی؛ مطالبه خیران/ اولین خیر بعد از انقلاب که بود؟

گروه جامعه ــ رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با بیان اینکه استان یزد از بیشترین میزان مشارکت خیران و کلاس‌های استاندارد جهانی برخوردار است، گفت: تهران که ام‌القرای کشور است، محروم ترین استان کشور به لحاظ مدرسه محسوب می‌شود.

یزد، رکوردار مشارکت خیران مدرسه ساز/ ارتقای کیفیت آمورشی مطالبه خیران

محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در گفت‌وگو با ایکنا، به ارزیابی فعالیت‌های موجود خیرین پرداخت و گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران، اولین خیر، امام خمینی(ره) بود که به مدرسه سازی توجه ویژه کردند و فرمودند تمام کشور باید مدرسه باشد. جامعه خیرین طی 21 سال گذشته به فعالیت پرداخته است و در سال اول با 16 میلیارد و 800 میلیون تومان کمک خیری روبرو شد، این در حالی است که در سال 1388 که اعتبار دولت در مدرسه سازی معادل 386 میلیارد تومان بود، کمک خیران به رقم 740 میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه همواره کمک‌های مردمی دو برابر اعتبارات دولتی در زمینه مدرسه سازی بوده است، گفت: تعداد خیران در حال حاضر در داخل کشور به 650 هزار نفر و در برون مرزها به یک هزار نفر رسیده است و ما موفق شدیم 37 درصد مدارس را در کشور با مشارکت خیران ایجاد کنیم. مشارکت خیران در مدرسه سازی بیش از دولت است، چرا که سال گذشته اعتبار دولت برای این امر 200 میلیارد تومان بود که به درستی نیز تحقق نیافت اما کمک خیران شش برابر این رقم شد.

یزد، رکورددار کمک‌های خیرین مدرسه ساز

حافظی به ارزیابی وضعیت استان‌های مختلف به لحاظ مشارکت خیران پرداخت و عنوان کرد: استان یزد از بیشترین میزان مشارکت خیران و کلاس‌های استاندارد جهانی برخوردار است. تهران که ام‌القرای کشور است، محروم ترین استان کشور به لحاظ مدرسه محسوب می‌شود، چرا که فضاهای آموزشی استیجاری دارد و مالکان حکم تخلیه تهیه کرده‌اند. گران بودن زمین در تهران یک معضل است و در این زمینه نیاز به مشارکت شهرداری داریم تا با سرمایه خیران بسترهای ساخت مدرسه ایجاد شود.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور به مشارکت خیران در سال‌های کنونی که کشور با مشکل اقتصادی روبرو است اشاره و عنوان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی موجود خیران با علاقه بیش از پیش در صحنه حضور و زمینه‌های افتخارآفرینی را برای فرزندان این مرز و بوم مهیا کردند؛ چرا که حرمت دانش از سوی اسلام شناخته شده است و فرزندان ایرانی این لیاقت و شایستگی را دارند که به رتبه‌های بالای علم و فناوری دست پیدا کنند.

حافظی با اشاره به برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز طی اردیبهشت‌ماه سال آینده، در سراسر کشور گفت: درموقعیت کنونی دولت اعتباری برای مدرسه‌سازی ندارد. در گذشته دولت 50 درصد هزینه‌ها را تقبل می‌کرد اما در حال حاضر توان سرمایه‌گذاری در این زمینه را ندارد و ملت فرهنگ دوست ایرانی می‌توانند بخشی از مال و ثروت خود را برای مدرسه سازی که پایه‌های شکل دهی به قدرت علمی را تشکیل می‌دهد اختصاص دهند.

ملاک انتخاب تخصیص کمک‌های خیران به مناطق

وی در پاسخ به این پرسش که نحوه اختصاص کمک‌های مردمی به ساخت مدرسه در یک شهر یا روستا براساس چه ضوابطی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس از اعضای این تشکل مردمی هستند تا از لحاظ مکان یابی و تهیه نقشه‌ها و ایمان سازی مدارس این تشکل را یاری کنند و سرمایه خیران بیهوده مورد استفاده قرار نگیرد.

این خیر مدرسه‌ساز نگاهی نیز به مدارس کپری موجود در کشور داشت و گفت: در برخی موارد حضور دانش‌آموزان در مدارس کپری بر اساس فرهنگ موجود مردم منطقه است و با وجود مدرسه و یا کانکس مجهز کلاس‌های درس به صورت کپری برگزار می‌شود. البته در برخی مناطق هم هنوز مدارس نامناسب وجود دارد و دانش‌آموزان کشور ما در رنج به سر می‌برند. استان کهکیلویه و بویراحمد از محروم‌ترین مناطق کشور است که یکی از خیران طی دو سال گذشته 30 کانکس مخصوص آموزشی را برای این مناطق ارسال و نصب کرده است.

مدارسی که عشایر خالی می گذارند و می‌روند

وی به وضعیت دانش‌آموزان عشایر اشاره و عنوان کرد: این افراد دست به کوچ می‌زنند و مدارس ثابتی که از سوی خیران برای آن افراد ساخته می‌شود بی‌استفاده می‌ماند و دانش‌آموزان مجددا سال آینده در منطقه‌ای جدید بدون مدرسه می‌مانند، در این راستا طی سال آینده جشنواره عشایری را با همت زاگرس‌نشینان برگزار می‌کنیم تا ایده‌ها و راهکارها در این زمینه احصا و به مرحله عمل برسد. 12 استان کشور عشایری است و نیاز به بررسی و مدیریت بیشتر دارد تا با هدر رفت سرمایه نیز مواجه نباشیم.

حافظی در ادامه به وظایف مسئولان در برابر خیران مدرسه ساز اشاره و عنوان کرد: خیران ظرفی را ایجاد می‌کنند که مظروف آن دانش‌آموزان هستند و اگر معلم خوب به تدریس در این مکان نپردازد نه ظرف ارزش دارد و نه مظروف، بنابراین کیفیت نظام آموزشی باید بالاتر برود تا این سرمایه گذاری نتیجه بهینه‌تری برای کل کشور داشته باشد.

یزد، رکوردار مشارکت خیران مدرسه ساز/ ارتقای کیفیت آمورشی مطالبه خیران

وی در ادامه از پنج هزار و 700 پروژه نیمه تمام یاد کرد و گفت: خیران در این زمینه به وظایف خود عمل کردند اما دولت نتوانسته ورود جدی داشته باشد، بنابراین این پروژه‌ها نیمه تمام باقی مانده‌اند؛ از دولت توقع داریم با اختصاص بودجه این سرمایه‌ها را معطل نگذارد تا انگیزه خیرین نیز بالاتر رود. در حال حاضر به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا مدارس ایمن سازی و پروژه‌های احداثی تکمیل شود و این امر عزم و اراده ملت و دولت را می‌طلبد. اگر در تهران زلزله‌ای به وقوع بپیوندد، جان هزاران دانش‌آموز به خطر می‌افتد، چرا که فررزندان ما بخش عمده‌ای از زمان خود را در طول روز در مدارس سپری می‌کنند و ما نیز مجهز به مدارس مستحکم و مقاومی نیستیم.

خیران در کرمانشاه

حافظی در پایان سخنان خود به مشارکت خیران باری بازسازی مدارس در مناطق زلزله زده کرمانشاه اشاره و عنوان کرد: 87 واحد آموزشی در کرمانشاه تخریب شده و خیران تعهد کردند این تعداد مدرسه را ایجاد کنند، حتی برخی از خیران ساخت مسکن مسکونی را نیز متقبل شدند.

انتهای پیام/

captcha