برگزاری مسابقات سراسری قرآن حوزه‌های علمیه از سال آینده
کد خبر: 3691564
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
حجت‌الاسلام رضوی بیان کرد:

برگزاری مسابقات سراسری قرآن حوزه‌های علمیه از سال آینده

گروه مسابقات: مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه با اشاره به برگزاری مسابقات سراسری قرآن طلاب حوزه‌های علمیه از سال آینده و بعد از یک سال تعطیلی آن، گفت: امسال برای حضور نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی، رقابت انتخابی بین رتبه‌های اول تا سوم رشته‌های حفظ و قرائت قرآن هفت دوره گذشته مسابقات کشوری طلاب، برگزار می‌شود.

برگزاری مسابقات سراسری قرآن حوزه‌های علمیه از سال آینده

به گزارش ایکنا؛ اوایل امسال بود که خبر برگزار نشدن مسابقات سراسری قرآن طلاب حوزه‌های علمیه از سوی مسئولان قرآنی این مرکز در سال 96 اعلام و در مورد چرایی آن نیز به موضوعاتی همچون تغییرات ساختاری و ... اشاره شد؛ تا به این ترتیب مسابقاتی که تجربه هفت دوره برگزاری مداوم را پشت سر خود داشت، به یک باره متوقف شود.
از همان ایام علاوه بر سوالاتی حول و حوش تکلیف این مسابقات و سرنوشت آن، در مورد سرنوشت نمایندگان ایران در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب نیز سوالاتی مطرح بود. سوالاتی که عمده آن بحث نحوه حضور و انتخاب نمایندگان ایران در این رقابت بین‌المللی بود. در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی، نمایندگان کشورمان از طریق رقابت انتخابی که با حضور برگزیدگان هفت دوره گذشته مسابقات کشوری حوزه‌های علمیه برگزار شد، معرفی شدند.
همان ایام قابل پیش‌بینی بود که برای دومین دوره مسابقات قرآن طلاب علوم دینی در بخش بین‌الملل، نفرات برتر هشتمین دوره کشوری این مسابقات انتخاب شوند، اما با توجه به برگزار نشدن هشتمین دوره مسابقات کشوری طلاب ظاهر امر نشان می‌دهد که بار دیگر شاهد برگزاری رقابت انتخابی بین برگزیدگان هفت دوره مسابقات کشوری طلاب خواهیم بود، موضوعی که مدیر قرآنی حوزه‌های علمیه نیز آن را تأیید کرده است. بر همین اساس و برای روشن شدن این موضوع گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی رضوی، مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه صورت گرفته که در ادامه آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی رضوی، مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی و نحوه معرفی نمایندگان کشورمان به این مسابقات، گفت: اگر مسابقات کشوری برگزار می‌شد، معمولاً نفرات اول مسابقات برای رقابت‌های بین‌المللی طلاب علوم دینی معرفی می‌شدند، اما با توجه به اینکه امسال مسابقات کشوری برگزار نشد، لذا همچون دوره گذشته رقابت انتخابی برگزار خواهیم کرد.
وی افزود: رقابت انتخابی برای تعیین نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی اوایل اسفندماه در شهر قم برگزار می‌شود. در این رقابت نفرات اول تا سوم هفت دوره مسابقات کشوری طلاب حوزه‌های علمیه در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم حضور دارند.
رضوی در ادامه در مورد نحوه انتخاب نماینده کشورمان در رشته تفسیر که به دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی اضافه شده است، تصریح کرد: در این رشته انتخاب نماینده کشورمان در دو مرحله صورت خواهد گرفت. در مرحله اول مخاطبان به صورت غیر حضوری و با توجه به آیین‌نامه خطابه خود را ضبط و ارسال می‌کنند، از بین این افراد 14 نفر به عنوان نفرات برتر معرفی شده و جوایزی به آنها اهدا می‌شود. همچنین از بین این 14 نفر نیز یک نفر به مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب اعزام می‌شود.
مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه نمایندگان کشورمان در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی نهایتاً تا 10 اسفندماه معرفی خواهند شد، بیان کرد: با همه این تفاسیر روال انتخابی همانند دوره گذشته این مسابقات است و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب حوزه‌های علمیه که قرار بود امسال برگزار شود و نشد، گفت: با توجه به اینکه فعالیت‌های قرآنی از معاونت آموزش به معاونت تذهیب منتقل شد، طبیعتاً این جابه‌جایی تزلزلی در برنامه‌ها و فعالیت‌ها ایجاد کرد و برگزاری مسابقات در این سال میسر نشد.
رضوی با تأکید بر اینکه از سال آینده مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود، گفت: این مسابقات به هیچ وجه تعطیل نشده و در واقع یک سال متوقف شده است که بخشی از دلایل آن گفته شد و بخش دیگری از دلایل برگزار نشدن آن به بحث مشکلات بودجه‌ای برمی‌گردد. امسال بسیاری از مجموعه‌های قرآنی با مشکل بودجه مواجه بودیم و حوزه نیز این مشکلات را داشت. همانطور که گفته شد علاوه بر مشکل بودجه‌ای بحث ساختار نیز به وجود آمد و لذا همه این عوامل دست به دست هم داد تا هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن طلاب حوزه‌های علمیه در سال 96 برگزار نشود.
یادآور می‌شود دومین دوره مسابقات قرآن طلاب علوم دینی فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده و همزمان با سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. این مسابقات در سه رشته قرائت تحقیق، حفظ کل قرآن و تفسیر و در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha