مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رونمایی پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی تهران
کد خبر: 3691768
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رونمایی پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی تهران

گروه اندیشه: مراسم رونمایی از پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی تهران که صبح امروز در محل سازمان دارالقرآن و با حضور مهدی قره شیخ‌لو برگزار شد، مهم‌ترین خبری است که در صفحات قرآنی خبرگزاری‌ها، به آن پرداخته شده است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رونمایی از پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی تهران

به گزارش ایکنا؛ اخبار معارفی رسانه‌ها امروز، 25 بهمن ماه تحت‎الشعاع مراسم رونمایی از پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی تهران بود که در ادامه می‌خوانید:
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد سه خبر را روی خروجی خود برده است که تیتر این اخبار عبارت است از «مراسم ترحیم همسر آیت‌الله جعفری اراکی برگزار می‌شود»، «مداحی کریمی در شب سوم فاطمیه ۹۶»، «مسئولان سه کمیته برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن مشخص شدند» هستند.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز تا این ساعت هفت خبر را منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «ترتیل صفحه ۳۰۲ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار»، « نظارت بر قرآن‌های عرضه‌شده بیشتر می‌شود/ به‌کارگیری تیم بازرسی در 3 استان از سال آینده»، «شکست و پیروزی واقعی/ چرا گاهی مؤمنان هم شکست می‌خورند؟»، «انتصاب مسئولان کمیته‌های فرهنگی و تبلیغات مسابقات بین‌المللی قرآن»، «تلاوت رحیم خاکی در جزیره کیش/ آیاتی از سوره‌های انعام، تین و علق»، «نیازهای قرآنی امروز مردم با دهه 60 تفاوت دارد/ در حوزه پژوهش دچار غفلت هستیم»، «بخشی از بودجه قرآنی امسال تحقق می‌یابد/ پیگیری برای تخصیص 50 درصد اعتبارات سال جاری» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر که مصاحبه‌ای با حجت الاسلام پژمان‌فر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است، آمده است: با وجود وعده‌های مسئولان برای تخصیص اعتبارات قرآنی سال 1396 تا اوایل سال اما اکنون با وجود گذشت بیش از 10 ماه از سال ریالی از بودجه قرآنی محقق نشده است. وقتی آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور افزایش اعتبارات قرآنی سال آینده را دادند و این اعتبارات از 40 به 100 میلیارد تومان افزایش یافت، مقرر شد بر اساس دستور مسؤولان دولتی بخشی از بودجه قرآنی امسال هم تحقق یابد.
پژمان‌فر در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: با وجود تخصیص 85 درصد این بودجه به دلیل کمبود اعتبارات و قرارگیری بودجه قرآنی در ردیف‌های فرعی، خزانه بودجه قرآنی تخصیص پیدا کرده را محقق نمی‌کند بر همین اساس باید تا اواسط اسفندماه صبر کرد تا بودجه‌های بخش‌های اصلی تخصیص یابد و بعد از آن بودجه قرآنی را تحقق بخشیم.
یکی دیگر از اخبار مهم این صفحه از خبرگزاری فارس نیز مربوط به مراسم رونمایی از کتاب پایبندی به قرآن با موضوع یافته‌های پیمایش حیات قرآنی است که در این مراسم مهدی قره‌ شیخ‌لو سخنانی را بیان کرده و در بخش‌هایی از آن آمده است: افزایش تعداد حافظان و قاریان قرآنی و وجود نهادهای قرآنی مختلف نشانگر رشد در این حوزه است اما شاید در حوزه‌های پژوهشی دچار غفلت بودیم. با پژوهش بهتر می‌توانیم به توسعه فرهنگ قرآنی امیدوار باشیم. اکنون نیاز قرآنی مردم نسبت به دهه‌های 60 و 70 متفاوت شده است بر همین اساس باید نیازسنجی شود تا بتوانیم به نیازهای مردم پاسخ دهیم.
از دیگر سخنرانان این مراسم علیرضا فروغی مدیر اجرایی پژوهش پایبندی به قرآن کریم بوده که در بخش‌هایی از صحبت‌های خود گفته‌ است: از سال 1383 در دفتر پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات بررسی کلان موضوع دینداری را در حوزه اجتماعی در دستور کار قرار دادیم و ریز موضوعاتی را برای آن تعریف کردیم که مهترین آنها ممکن بودن یا نبودن سنجش دینداری بود. در فعالیت فرابخشی و درون بخشی و بین دستگاهی چند موضوع در دستور کار قرار گرفته به طور مثال در سال 94 در اجلاس سراسری نماز مقرر شد نماز و تعالی فرهنگی مد نظر قرار گیرد که بحث علمی آن بر عهده معاونت پژوهشی بود. سال 93 نیز به پیشنهاد معاونت پژوهشی دارالقرآن مقرر شد پژوهشی در حوزه قرآن انجام شود اما در آن سال به دلیل تغییر مدیریت پژوهشی دارالقرآن این امر محقق نشد اما پس از مدتی پژوهش آغاز و شورای سیاستگذاری با حضور مسئولان شکل گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: فراغت معطوف به قرآن در سه بخش فراغت معطوف به مطالعات مکتوبات قرآنی، استفاده از رسانه‌های تصویری مدرن و محصولات صوتی و تصویری تقسیم شده است. یکی دیگر از ابعاد پژوهش عواطف معطوف به قرآن است که این بُعد نیز به 12 سنجه تقسیم شد و آگاهی و دانش قرآنی نیز در پژوهش مدنظر قرار گرفته است. البته در این پژوهش بعد دانشی را به عنوان سنجه قرار ندادیم.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ تنها به انتشار دو خبر پرداخته است که تیتر این دو خبر عبارت از «مسئولان سه کمیته مسابقات بین‌المللی قرآن منصوب شدند» و «آیین رونمایی و راه‌اندازی رادیو اینترنتی نماز» هستند.
خبر اخیر مربوط به نشستی است که در آن رادیو اینترنتی نماز رونمایی شده است، در بخش‌هایی از این نشست محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز به ایراد سخن پرداخته و گفته است: ما می‌خواهیم از این طریق شبهاتی که در عرصه نماز برای برخی وجود دارد از بین رفته، در صدد ترویج فرهنگ نماز در بین اقشار مختلف جامعه هستیم، رادیو اینترنتی نماز هر سه‌شنبه برنامه دارد و در کل یک مجموعه ترکیبی است که هفده دقیقه در کانال تلگرامی قرار می‌گیرد و در این هفده دقیقه موضوعات متعددی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها، بحث محتوایی نماز است. البته سعی کرده‌ایم که این بخش محتوایی با صداوسیمای جمهوری اسلامی هماهنگ باشد. بخش‌های متنوعی از جمله تفسیر آیات نمازی، قصه‌گویی، سخنان علما و بزرگان درباره نماز، داستانک‌های نمازی، پیام‌های مقام معظم رهبری به اجلاس‌های سراسری نماز و ... را در این مجموعه داریم و سعی کرده‌ایم در این رادیو اینترنتی از صوت زیبا استفاده کنیم.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز به انتشار سه خبر با تیترهای «نشان دادن چهره خشن از اسلام حربه قدرت های استکباری است»، «پیوست پژوهشی برای فعالیت های قرآنی ضروری است» و «دفاع مقدس تبلور حضور ادیان مختلف کنار یکدیگر بود» کرده است.
خبر اخیر مربوط به نشستی با سخنرانی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با نمایندگان ادیان توحیدی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: این نشست نشان می دهد که ایران دارای چه عمق و گستره ای است. ما ایرانیان با ادیان مختلف دینی از جمله آشوری، کلیمی، زرتشتی، مسلمان و ... آنقدر به یکدیگر وصل هستیم که از سال های دور ایران را ساخته ایم و در کنار هم زیسته ایم. این معنا را در طول هزاران سال با یکدیگر ساخته ایم و با هم به فارسی سخن گفته ایم. ما با یکدیگر زبان مشترک داشته ایم و آنان که زبان مشترک دارند فکر مشترک نیز با یکدیگر دارند. ما ایرانیان هزاران سال است که با زبان و فکر مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کرده ایم.
باشگاه خبرنگاران جوان
در صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری به انتشار هفت خبر پرداخته است که تیتر آنها عبارت از «حدیث امام رضا (ع) درباره مهربانی با مردم»، «اجرای طرح بزرگ «کوثر رسول الله» در مؤسسات قرآنی کشور»، «زندگی نامه شهید حبیب احمدی»، «مسئولان سه کمیته برگزاری سی وپنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن منصوب شدند»، «کدام دو پیامبر با هم پسرخاله هستند؟»، «پیمان ایازی به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن اعزام می شود»، «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی تهران رونمایی شد» هستند.
خبر «پیمان ایازی به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن اعزام می شود» مصاحبه‌ای با حجت الاسلام سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است که در بخش‌هایی از آن آمده است: آقای پیمان ایازی به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم برای شرکت در بیست‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور اردن عازم این کشور خواهند شد. این دوره از مسابقات بین‌الملی اردن از 21 تا 26 اردیبهشت ماه سال 97 برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان از کشورهای مختلف به مدت 6 روز در رشته حفظ قرآن کریم به رقابت خواهند پرداخت.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار شش خبر پرداخته است که تیتر آنها عبارت از «۱۰هزار تشکل مردمی قرآنی در سراسر کشور فعال هستند»، «مسئولان سه کمیته برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن منصوب شدند»، «مهم‌ترین بستر شکل‌گیری جلسات مذهبی جلسات خانگی قرآن است»، «هیچ مصاحبه‌ای در مورد بودجه معاونت قرآن و عترت نداشته‌ام»، «فقهی زاده رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شد»، «تقدیر مدیر حوزه‌های علمیه کشور از خدمات قرآنی آیت الله مظاهری» هستند.
خبر «هیچ مصاحبه‌ای در مورد بودجه معاونت قرآن و عترت نداشته‌ام» مربوط به تکذیبیه‌ای است که از سوی حجت الاسلام والمسلمین محمد علی خسروی مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عدم مصاحبه با یکی از رسانه‌ها است که در آن آمده است: مصاحبه ای را که یکی از رسانه ها در مورد بودجه قرآنی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام اینجانب منتشر کرده، تکذیب می کنم . اینجانب با هیچ خبرگزاری در این زمینه مصاحبه ای نکرده ام. انتظار است رسانه مطبوع ابتدایی ترین اصول اخلاقی، انسانی و اسلامی را مراعات کند. روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهشمند است آن رسانه نسبت به درج متن کامل تکذیبیه مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عینا در همان صفحه جهت تنویر افکار عمومی اقدام لازم را مبذول نمائید.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا ساعت 14 امروز به انتشار یک خبر با تیتر «روشنگری قلم برای افشای التقاط رفتاری مدرنیته»، کرده است.
میزان
«جایگاه پدر و مادر شبیه جایگاه خدا است/ ائمه اطهار(ع) والدین معنوی بندگان هستند»، تنها خبری است که تا ساعت 14 امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است که در بردارنده مصاحبه‌ای با حجت الاسلام والمسلمین محمد باقریان کارشناس علوم قرآنی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: در سوره لقمان آیه 14 خداوند متعال با جمله "اَنِ اشْكُرْ لي و لِوالِدَيْكَ" از بندگان خواسته است تا به والدین احترام و تشکر کنند. همچنین در آیه 23 سوره اسراء نیز آمده است وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا. حکم کردیم بر همه که جز خدا کسی را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید، احسان بر به پدر و مادر بعد از عبودیت خدا آمده است که این یعنی جایگاه والدین خدایی است. عباراتی مانند امام کالوالد الشفیق، مانند پدر مهربانی و مادر دلسوز در خطبه امام رضا(ع) و أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة. من و علی دو پدر این امت هستیم و حضرت زهرا(س) نیز مادر است، بر این اساس می توان گفت همه معصومین(ع) به لحاظ نقش تربیت معنوی و روحانی و هدایت و ارشاد امت حق پدری بر گردن امت دارند. این شخصیت‌ها جایگاه ویژه‌ای در قرآن و روایات دارند و به عنوان پدر و مادر معنوی ما عنوان و مطرح شده‌اند.

 

انتهای پیام

captcha