تمرکززدایی طلاب از قم، آنان را در شهرستان‌ها ماندگار می‌کند
کد خبر: 3691785
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

تمرکززدایی طلاب از قم، آنان را در شهرستان‌ها ماندگار می‌کند

گروه معارف- معاون آموزش حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌ها برای ماندگاری طلاب در شهرستان‌ها استفاده کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه برخی سیاست‌های مدیریت حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر در جهت تمرکززدایی طلاب از قم بوده است.

 به گزارش ایکنا از مازندران به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه مازندران حجت الاسلام حمزه علی اکبری، معاون آموزش حوزه علمیه مازندران  با اشاره به سابقه طولانی حوزه علمیه استان، مازندران را یکی از قطب های حوزوی کشور در دهه های اخیر عنوان کرد.

وی با بیان این مازندران مراجع و فقهای نامداری در مدارس علمیه استان تحصیل کرده اند، افزود: بسیاری از این علمای بزرگ در یکصد سال اخیر عامل تحولات ارزشمندی در حوزه های علمیه بودند.
معاون آموزش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در طول تاریخ حوزه علمیه استان علما و فقهای نامداری به تدریس دروس سطوح عالی می‌پرداختند، اظهار کرد: اما متأسفانه به دلیل فرازونشیب های پیش آمده این دروس تعطیل شدند.
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که در حال حاضر نیز دروس خارج غیر رسمی از سوی علما و بزرگان حوزه علمیه استان برگزار می شود، تصریح کرد: از جمله برنامه های مدیریت استان رسمی کردن برخی از این دروس با مجوز قم است.
 اکبری با اشاره به این که اخیراً درس خارج یک استاد در شهر بابل از سوی حوزه علمیه رسمی شده است، خاطرنشان کرد: این اقدام مدیریت حوزه‌های علمیه کشور مورد استقبال طلاب و اساتید مدارس علمیه استان قرار گرفته است.
معاون آموزش حوزه علمیه مازندران با بیان این که در حال حاضر هشت کرسی درس خارج غیر رسمی فقه و اصول در شهرهای مختلف استان برپا است، تصریح کرد: این کرسی ها از سوی اساتید برجسته حوزه علمیه استان و برخی علمای تراز اول منطقه برپا می شود.
وی با اشاره به این که اقدام مدیریت حوزه های علمیه کشور در رسمی کردن برخی دروس خارج در شهرستان ها مورد استقبال طلاب علاقه مند قرار گرفته است، افزود: به رسمیت شناخته شدن دروس خارج در شهرستان‌ها موجب ارتقاء سطح علمی حوزه های علمیه شهرستان ها خواهد شد.
 اکبری با بیان اینکه مدیریت حوزه‌های با این اقدام زمینه ادامه تحصیل طلاب در شهرستان‌ها را فراهم می کند، گفت: رسمی شدن دروس خارج فقه و اصول حوزه در شهرستان ها همچنین موجب بهره مندی مناطق مختلف کشور از وجود طلاب خواهد شد.
معاون آموزش حوزه علمیه مازندران در همین زمینه از معرفی دروس خارج فقه و اصول چهار شهر استان به معاونت آموزش حوزه های علمیه کشور به منظور بررسی و اخذ مجوز رسمی این دروس خبر داد و تصریح کرد: با رسمی شدن این دروس فصل جدیدی از فعالیت های علمی و آموزشی در حوزه علمیه استان آغاز خواهد شد.
اکبری با بیان این که در حال حاضر این دروس معرفی شده در نوبت بررسی کارشناسان قرار دارد، خاطرنشان کرد: اسناد و مدارک ارسال شده به قم مربوط به مدارس علمیه شهرهای ساری، آمل، نکا و قائمشهر بوده است.
معاون آموزش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در حال حاضر طلاب مستعد و علاقه‌مند به ادامه تحصیل در سطوح بالای حوزه برای شرکت در درس خارج به قم هجرت می کنند، بیان داشت: این هجرت موجب خالی شدن شهرستان ها از ظرفیت طلاب مستعد و مجرب خواهد شد.
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که باید از همه ظرفیت ها برای ماندگاری طلاب در شهرستان ها استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه برخی سیاست های مدیریت حوزه های علمیه در سال های اخیر در جهت تمرکز زدایی طلاب از قم بوده است.
حجت الاسلام اکبری با اشاره به این که بسیاری از علما و مراجع تقلید بر ضرورت حضور طلاب و روحانیان مستعد و عالم در شهرستان ها تأکید دارند، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته به دلیل عدم وجود امکانات لازم در استان ها، بسیاری از طلاب و اساتید مجرب برای ادامه تحصیل به قم هجرت کردند و شهرهای استان خالی از روحانیان عالم و مجرب شد.
معاون آموزش حوزه علمیه مازندران با تأکید براینکه با رسمی شدن دروس خارج در شهرستان‌ها طلاب پس از اتمام پایه دهم به قم هجرت نمی‌کنند، افزود: حضور طلاب در شهرستان هم از لحاظ رفاهی و همچنین تأمین نیازهای معنوی، علمی و فرهنگی شهرستان ها ضرورت دارد.

انتهای پیام

captcha