مشکلات مؤسسات اعتباری موفقیت‌های اقتصادی دولت را تحت‎الشعاع قرار داده است
کد خبر: 3691985
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۸
اقتصاد ایران در سالی که گذشت/ ابراهیم نکو:

مشکلات مؤسسات اعتباری موفقیت‌های اقتصادی دولت را تحت‎الشعاع قرار داده است

گروه اقتصاد ــ نماینده سابق مجلس اظهار کرد: برخی نارضایتی‌ها که در زمینه عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری وجود دارد از جمله مسائلی است که باید مورد توجه جدی دولت در سال 97 قرار گیرد؛ چراکه مشکلات این مؤسسات، موفقیت‌های دولت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

جمعه///مشکلات مؤسسات اعتباری، موفقیت‌های اقتصادی دولت را تحت شعاع قرار داده است

به گزارش ایکنا، در ایام پایانی سال ۱۳۹۶ نقد و بررسی و وضعیت اقتصادی ایران در سالی که پشت سر گذاشتیم، فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی اقتصادی در سال آینده در جهت بهبود وضعیت کلی اقتصاد کشور است. در یکسال گذشته، اقتصاد ایران برخی تحولات را پشت سر گذاشته که نیازمند واکاوی ابعاد این تحولات در راستای برنامه‌ریزی برای سال ۹۷ هستیم. اقتصاد ایران در سالی که گذشت، وضعیت مناسبی از جهت کاهش تورم، بهبود مناسبات اقتصادی با سایر کشورها و همچنین بهبود شاخص بازار سرمایه پشت سر گذاشت، اما از سوی دیگر برخی ضرورت‌ها همانند اصلاح نظام بانکی و بهبود توجه به عملیات شرعی در نظام بانکی که از جمله وعده‌های چند سال اخیر دولت و مجلس بوده هنوز به سرانجام نرسیده است. در روزها و هفته‌های اخیر نیز نوساناتی که در بازار ارز و طلا پیش آمده منجر به انتقاداتی از عملکرد دولت شده است؛ بنابراین نقد و بررسی دلایل پدید آمدن چنین وضعیتی، قطعا به برنامه‌‌ریزی دولت برای اقتصاد ایران در سال آینده کمک خواهد کرد.
لذا در ایام پایانی سال ۹۶ بنا داریم در قالب سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی، تحولات اقتصاد ایران در این سال و همچنین اولویت‌های اقتصادی ایران در سال آینده را مورد ارزیابی قرار دهیم.
ابراهیم نکو، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا به بحث درباره عمکرد اقتصادی دولت در سال جاری و همچنین اولویت‌های اقتصادی در سال 97 پرداخت و اظهار کرد: ابتدا باید این نکته را عرض کنم که اگر دولت را مسئول مطلق پیشبرد برنامه‌های اقتصادی کشور بدانیم که خود دولت برنامه‌ریزی کرده یا بر اساس اسناد بالادستی تدوین شده است، به نظر بنده دولت ناموفق نبوده و به موفقیت‌های نسبی رسیده است اما از سوی دیگر شاهد عدم دستیابی به برخی اهداف اقتصادی دولت هستیم.
وی ادامه داد: در زمینه اقتصاد مقاومتی در سطح کلان به عنوان یک راهبرد و برنامه اقتصادی که مقام معظم رهبری، برنامه‌هایی برای آن تعریف کرده‌اند، هنوز فاصله‌هایی با تحقق اهداف وجود دارد و در زمینه تحقق اهداف رهبر انقلاب کاملا موفق نبوده‌ایم اما دستاوردهایی هم حاصل شده که قابل ستایش است.
نکو اظهار کرد: نکته دیگر این است که ریشه مشکلات اقتصادی و تولیدات صنعتی ما به دولت یازدهم و دوازدهم بر نمی‌گردد بلکه دارای مشکلات ریشه‌ای است؛ البته این سخن بدین معنا نیست که کسی را متهم کنیم بلکه سلسله عواملی از جمله تحریم‌های اقتصادی باعث این وضعیت شده است.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: دولت موفقیت‌هایی در زمینه کنترل نرخ تورم داشته است و باید در این زمینه نمره قبولی به دولت داد. در حوزه اشتغال هم گام‌های خوبی برداشته شده است و سایر قوا و دستگاه‌ها باید دولت را یاری دهند تا مشکلات موجود در زمینه بیکاری جوانان نیز برطرف شود.
وی افزود: از سوی دیگر در برخی حوزه‌ها، شاهد ایجاد تحرک و کمک به واحدهای تولیدی بوده‌ایم که قبلا با رکود مواجه بوده‌اند. البته به نظر بنده رویه‌ای که دولت دوازدهم بر مبنای برخی برنامه‌ریزی‌ها در پیش گرفته بود، در برخی موارد باعث ایجاد تلاطم در حوزه نرخ ارز و نرخ طلا شده است و بی‌نظمی‌هایی را در این حوزه شاهد هستیم.
این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: همچنین برخی نارضایتی‌ها که در زمینه اشتغال و مؤسسات مالی و اعتباری وجود دارد از جمله مسائلی هستند که باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرند؛ چراکه مشکلات مؤسسات مالی، موفقیت‌های دولت را تحت الشعاع قرار داده است و به نظرم این وضعیت می‌تواند برای دولت عواقبی داشته باشد.
وی درباره اولویت‌های اقتصادی دولت در سال 97 نیز اظهار کرد: دولت در سال آتی باید در جهت اصلاح ساختار بانکی و ساماندهی حوزه پولی و همچنین ایجاد اشتغال و رفع مشکلات وادحدای تولیدی حرکت کرده و در حوزه‌هایی هم که در سال جاری موفق عمل کرده، در صدد تقویت اقدامات خود و اصلاح ناکامی‌ها باشد؛ چراکه مردم در سال آتی انتظارات متفاوتی از سال 96 خواهند داشت.
نکو در پایان اظهار کرد: تقویت قدرت مالی، اشتغال جوانان، تقویت معیشت و کنترل بازارهای مالی، پولی و ارزی، انتظاراتی هستند که مردم در سال آینده دارند که دولت باید بر این بخش‌های مهم متمرکز شود و حل این مشکلات هم غیر از اقداماتی همانند حمایت از تولید، صنعت و کشاورزی و تزریق نقدینگی به این بخش و همچنین حمایت از بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.
انتهای پیام
گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

captcha