صورت‌های تکاملی مسابقات مناظره و گفت‌وگو ارتقا پیدا می‌کند/ برگزاری اولین دوره بین‌المللی در اردیبهشت‌ماه
کد خبر: 3692715
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
در ششمین نشست مناظره دانشجویی عنوان شد؛

صورت‌های تکاملی مسابقات مناظره و گفت‌وگو ارتقا پیدا می‌کند/ برگزاری اولین دوره بین‌المللی در اردیبهشت‌ماه

گروه دانشگاه ــ سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه صورت‌های تکاملی مسابقات مناظره را ارتقا خواهیم داد، گفت: بحث و جدل در دانشگاه‌ها باید همراه با ادب و تربیت اسلامی همراه باشد، به‌گونه‌ای که اگر حرفی را مطرح کردیم با دلیل و استدلال باشد؛ لذا تلاش می‌کنیم که این هدف را به منصه ظهور برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران صبح امروز 29 بهمن‌ماه با حضور علیرضا زجاجی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، مهدی کاظمی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و بهمن سعیدیان‌راد، رئیس جهاددانشگاهی واحد علامه‌ طباطبایی برگزار شد.

زجاجی در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: اولین آیه‌ای که بر رسول گرامی اسلام نازل شد فرمان «اقرا» بود. بر همین اساس هم در سراسر قرآن کریم کلمات تعقل، شناخت، پیدا کردن و به‌دنبال آن گفت‌وگو و جدال احسن دیده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به آیه ‌36 سوره اسرا که می‌فرماید: «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا» افزود: این آیه از قرآن کریم می‌فرماید که بدانید حرفی که می‌زنید، در روز قیامت عملی است که در مقابل شما مجسم می‌شود و خدای متعال در مورد آن شما را مؤاخذه کرده و سؤال می‌کند؛ لذا نمی‌شود هر حرفی را انسان به‌خاطر میلش بزند. پس در مقابل حرفی که انسان می‌زند اگر آگاهی ندارد باید توقف کند.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: با مشاهده به مراکز علمی به خصوص دوران بعد از اسلام در کشور می‌بینیم که مبحث مناظره و گفت‌وگو برای روشن شدن مباحث علمی و رسیدن به یک نقطه مشترک یک رویه بیش از هزار ساله دارد. در آن دروان با مباحثه کردن به حل مسائل و اختلافات رسیدگی می‌کردند و بعد از آن در دهه‌های اخیر چه در دانشگاه‌ها و چه در حوزه‌های علمیه زمانی که مبحثی را مطرح می‌کردند، علما و دانشمندان به‌صورت حضوری و غیرحضوری و همچنین به صورت مکتوب سعی در روشن کردن مبحث داشتند که  برخی از این گفت‌وگو‌ها سالیان زیادی به طول می‌انجامید.
زجاجی در ادامه گفت: مناظرات جهاددانشگاهی از سال 81 با دستور ویژه رهبر معظم انقلاب شروع شد؛ با تأکید ایشان بر اینکه بحث‌های نظریه‌پردازی و کرسی‌های نظریه‌‌پردازی باید مورد توجه قرار گیرند جهاددانشگاهی به دلیل ماهیت فرهنگی، انقلابی و بالنده‌ای که دارد این کار را زمینه‌سازی کرد که امروز ششمین دوره از آن روبه‌پایان است و هفتمین دوره آن نیز به زودی فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد.
وی با بیان اینکه هدف مسابقات مناظرات این است که بحث گفت‌وگو با روش منطق و ارائه دلیل و برهان اصولی و اسلامی رسم شود، تصریح کرد: امام خمینی(ره)، فرمودند: «دانشگاه کارخانه انسان‌سازی است»؛ لذا بحث و جدل در دانشگاه‌ها هم باید همراه با ادب و تربیت اسلامی همراه باشد، به‌گونه‌ای که اگر حرفی را هم می‌خواهیم مطرح کنیم با دلیل و استدلال بیان کنیم و پیشگامی جهاددانشگاهی در این عرصه قابل تقدیر است؛ ما تلاش می‌کنیم که این هدف را به منصه ظهور برسانیم.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه باید صورت‌های تکاملی مسابقات مناظره و گفت‌وگو را ارتقا دهیم، گفت: بر این اساس باید تلاش کنیم صورت‌های مورد نیاز روز جامعه پیاده شود؛ متأسفانه در جامعه امروز به دلیل نداشتن این آموزش در سطوح مختلف شاهد این هستیم که با کوچک‌‌‌ترین بحث‌ و جدل، به یک مشاجره و درگیری تبدیل می‌شود و این نشان می‌دهد که ما روش و استدلال را خوب آموزش ندیده‌ایم؛ لذا امیدواریم این مسابقات و خروجی آن که قرار است از دانشگاه به سمت جامعه منتقل شود اثرگذار باشد. البته باید سالیان سال در این راه فعالیت کرد و آن را به درستی طی کرد تا به موفقیت رسید.

به گزارش ایکنا، در ادامه این نشست مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با اشاره به محورهای کاری سازمان دانشجویان در سال گذشته و سال جاری، افق برنامه‌های این سازمان را براساس توسعه کمی و کیفی در فعالیت‌ها تعریف کرد و گفت: در حوزه تقویت فضای سالم گفت‌و‌گو در میان دانشجویان، تلاش گسترده‌ای جهت گسترش کمی و کیفی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران صورت گرفته است که با همت واحدهای جهاددانشگاهی و فعالیت دبیرخانه مسابقات، علاوه بر افزایش تعداد گروه‌های دانشجویی شرکت کننده، کیفیت گروه‌ها و همچنین مشارکت مسئولان مختلف استانی و ملی نیز قابل تقدیر بود.
وی در ادامه با اشاره به آمار این مسابقات افزود: در این دوره از مسابقات گروه‌های مختلفی از تمامی استان‌های کشور حضور داشتند که این تیم‌ها متشکل از 4 نفر به مسابقه می‌پردازند. برای هرکدام از این تیم‌ها گزاره‌هایی داده شد که آنها موافقت و یا مخالفت خودشان را نسبت به گزاره اعلام شده بیان می‌کردند و نسبت به همین مسئله از گزاره مطرح‌شده دفاع شد، این انتخابی بودن دفاع و یا رد از گزاره‌ها تفاوت عمده مسابقات ما با مسابقات خارجی است.

کاظمی در ادامه گفت: دوره اول مسابقات مناظره با 16 تیم و قهرمانی تیم دانشگاه تربیت مدرس تهران، دوره دوم با 28 تیم و قهرمانی دانشگاه علامه، دوره سوم با حضور 23 تیم و قهرمانی دانشگاه امام صادق(ع)، دوره چهارم با حضور 170 تیم و قهرمانی دانشگاه فنی دانشگاه تهران و در نهایت دوره پنجم با حضور 440 تیم برگزار شد. در دوره ششم نیز483 تیم در مرحه استانی حضور به هم رساندند.
 

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی افزود: در دوره ششم سه استان ایلام، هرمزگان و دانشگاه علامه طباطبایی با حضور 12 تیم حضور به مرحله نهایی راه پیدا کردند. در مجموع 532 مناظره در دانشگاه‌های کشور برگزار شد و بیش از 400 گزاره به بحث گذاشته شد و در مجموع 261 داور در مرحله استانی داوری این دوره را بر عهده داشتند.در مجموع 108 داور استاد یار، 4 استاد تمام و 23 دانشیار از دانشگاه‌های مختلف کشور داوری این مسابقات را بر عهده داشتند.

وی در ادامه گفت: 60 درصد تیم‌ها مرد و 40 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دادند. از این تعداد 77 درصد در مقطع کارشناسی، 10 درصد ارشد و در نهایت 8 درصد دکتری بودند. در مرحله استانی رکورد بیشترین تیم‌ها متعلق به استان چهارمحال‌بختیاری با 46 تیم و در تهران از دانشگاه امام صادق با 13 تیم رکورددار بیشترین تیم‌ها بودند.

کاظمی به روند فعالیت‌های این سازمان در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال 96 در حوزه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، علاوه بر توجه به کمیت مسابقات به دنبال تعمیق آموزش‌ها و غنای علمی مسابقات در حوزه‌های مختلف چون گزاره‌ها، تولید محتوا و رشد دانشجویان شرکت کننده بوده‌ایم.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در ادامه به تعداد تیم‌های شرکت کننده در ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اشاره کرد و گفت: در دوره جدید مسابقات مناظره بیش از 500 تیم دانشجویی از سراسر کشور برای حضور در این مسابقات اعلام حضور کردند که پس از پشت سر گذاشتن مرحله استانی و منطقه ای، 12 تیم برتر برای مسابقه مناظره به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

وی بیان کرد: مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران ششم تا هشتم اسفند‌ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار خواهد شد. در این مسابقات به تیم‌ برگزیده مبلغ 40 میلیون ریال، تندیس و مدال مسابقات، تیم دوم 30 میلیون ریال، تندیس و مدال مسابقات و تیم اخلاق نیز جوایزی اهدا خواهد شد که این جوایز علاوه بر جوایز آنها در مسابقات استانی است.

کاظمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر جریان بین‌المللی کردن این مسابقات هم گفت: برای بین‌المللی کردن این مسابقات نیازمند این هستیم که زیرساخت‌ها فراهم شود. لذا در جهت رشد این فضا و ارتقای آن اجرای مسابقات مناظره به زبان انگلیسی را با موضوعات بین المللی جهت آماده‌سازی دانشجویان برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی در دستور کار قرار داده‌ایم که بعد از مسابقات اسفندماه در اردیبهشت سال آینده و برای اولین بار در کشور و در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. این مسابقات با حضور برگزیدگان دوره‌های قبلی مناظرات انجام خواهد شد.
 
رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در ادامه در مورد ارتباط با حوزه و نحوه بهره‌گیری از فضای دیجیتال در جهت ارتقا و استفاده بهینه از این مسابقات هم تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در بخش استانی این مسابقات شکرت کردند و این تعامل با حوزه وجود دارد و برای استفاده از بستر فضای مجازی و دیجیتال در جهت بهره‌وری بیشتر با توجه به اینکه جامعه مورد هدف ما دانشجویان و دانشگاهیان کشور است تلاش می‌کنیم فعالیت‌ها را به صورت خروجی مناسبی در این بستر بار آنها فراهم کنیم.
 
در ادامه این مراسم سعیدیان راد، رئیس جهاددانشگاهی علامه‌ طباطبایی، با تأکید بر جایگاه محتوایی مسابقات مناظره و گفت‌وگو اظهار کرد: مهمترین بحث موضوعی این مسابقات محتوای آن است. در قرآن کریم و مبانی اسلامی نیز به این مسئله توجه ویژه شده است؛ حتی در رفتار پیامبر(ص) و برخورد ائمه معصومین(ع) نیز بحث مناظره و گفت‌وگو به روش درست و استدلال صحیح مشهود بوده است. ائمه اطهار(ع) در مباحث توحیدی، سیاسی، اجتماعی و مسائل روز نیز مناظره و گفت‌وگو می‌کردند.
وی افزود: در دیدگاه‌های فعلی هم تأکیدات مقام معظم رهبری بر آزاداندیشی، نقد منصفانه و عالمانه است و آنچیزی که علاوه بر نقد منصفانه و عالمانه در اینجا مطرح است دوری و پرهیز از عقل‌ستیزی است؛ مسئله‌ای که وجود آن باعث جدل و جدال می‌شود و لذا باید در تمامی مناظرات و گفت‌وگو‌ها از عقل‌ستیزی دوری و نقد منصفانه و عالمانه را جایگزین کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی علامه‌ طباطبایی با بیان اینکه اصل مناظره و گف‌وگو اصلاح ذهن است، افزود: در مناظره اصلاح ذهنی صورت می‌گیرد که بعد از این اتفاق تغییر رفتار را شاهد خواهیم بود؛ لذا اگر در مناظره‌ها این تغییر رفتار شکل نگیرد موفقیت‌ها تباه می‌شود و اثر خودش را از بین خواهد برد.
سعیدیان راد با بیان اینکه تغییر رفتار باید ما را به سمت اصلاح رفتار و حرکت در جهت عمل صالح سوق دهد، تصریح کرد: این تغییر رفتار منجر به هدایت رفتار می‌شود و این بحث در نهایت می‌تواند به عنوان یکی از اثرگذارترین خروجی‌های دانشگاهی ما به سمت جامعه مؤثر باشد و جامعه را به سمت رفاه، خوشبختی، تعالی و عمل صالح هدایت کند.
captcha