تهران و 15 استان کشور آماده رقابت 6000 هزار طرح ایرانی اسلامی / تمرکز بر مفهوم ایرانی
کد خبر: 3693575
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
قبادی خبر داد:

تهران و 15 استان کشور آماده رقابت 6000 هزار طرح ایرانی اسلامی / تمرکز بر مفهوم ایرانی

گروه جامعه ــ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از آغاز فعالیت هفتمین جشنواره مد و لباس فجر از ششم تا 13 اسفند ماه خبر داد و گفت: در بخش خارج از مسابقه این جشنواره به مفهوم ایرانی، طرح، پارچه، طراح و تولید ایرانی پرداخته شده است.

6 اسفند آغاز هفتمین جشنواره مد و لباس فجر/ 6000 هزار اثر رقابت می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، امروز چهارشنبه دوم اسفند ماه با حضور حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر، پاک‌بین دبیر جشنواره و مسئولان بخش‌های بین‌الملل، صنعت و استان‌های این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست خبری، قبادی با اعلام این خبر که هفتمین جشنواره مد و لباس فجر، ششم تا 13 اسفند ماه در سه نقطه تهران یعنی تالار وحدت(از ساعت 10 تا 18)، برج میلاد و سالن حجاب(از ساعت 10 تا 20) و 15 استان کشور به طور همزمان برگزار می‌شود، گفت: بخش مسابقه، معرفی آثار برتر و مسابقه زنده طراحی لباس در تالار وحدت، ویترین ملی در برج میلاد و بخش علمی، دانشگاهی و مؤسسات فرهنگی و هنری و صنعت در سالن حجاب برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده جشنواره از مهم‌ترین اهداف ما است، گفت: امسال تعداد زیادی از آثار همزمان در جشنواره ارائه می‌شود و در فروشگاه‌ها نیز توزیع خواهد شد. همچنین تکریم و ارج نهادن به چهره‌های مؤثر و ایجاد مؤلفه‌های ایرانی اسلامی در حوزه مد و لباس از دیگر اهداف جشنواره مد و لباس است.

برگزاری مسابقه زنده طراحی حجاب در جشنواره فجر

قبادی در ادامه خانم پاک‌بین را به عنوان دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس فجر معرفی کرد. پاک بین نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای برپایی بهتر این جشنواره انجام خواهدداد، گفت: مسابقه زنده طراحی لباس در سه مرحله برگزار می‌شود. در سه روز اول جشنواره مسابقه طراحی و دوخت مانتوی اجتماع، و روز 10 و 11 اسفند ماه مسابقه طراحی پیراهن مردانه و روز 11 و 12 اسفند ماه نیز مسابقه طراحی حجاب انجام می‌‌شود. در این مسابقه از طراحان، صنعت‌گران و مزون‌داران برای داوری استفاده می‌کنیم و از همه صنعت‌گران و مزون‌داران هم دعوت می‌کنیم با حضور در این جشنواره با طراحان کشورمان آشنا شوند.

افزایش 10 درصدی تعداد آثار ارسالی به جشنواره فجر

در ادامه دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام کرد: شش هزار و 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که نسبت به سال گذشه 10 درصد افزایش داشته است. البته در سال آینده تلاش می‌کنیم تمرکز از کمیت‌گرایی به سمت کیفیت گرایی برود یعنی الزاماً به دنبال افزایش تعداد آثار نیستیم.

وی در خصوص بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر نیز گفت: در این بخش به مفهوم ایرانی، طرح، پارچه، طراح و تولید ایرانی پرداخته شده است و مفهوم کاخ گلستان به عنوان مفهوم الهام بخش انتخاب شده که مورد استقبال طراحان قرار گرفت و مقرر شده 10 طراح، هر طراح 5 طرح به صورت کالکشن ارائه کنند.

ارسال 65 اثر در حوزه چادر به جشنواره فجر

قبادی در ادامه در خصوص جزئیات آثار دریافت شده گفت: 446 اثر در بخش زیور آلات، 391 اثر در حوزه کیف و کفش، 174 اثر در حوزه پارچه، دو هزار و 225 اثر در حوزه لباس کاربردی بانوان، هزار و 698 اثر در حوزه لباس اجتماع، 65 اثر در حوزه چادر، 57 اثر در حوزه پوشش سر و 53 اثر در حوزه لباس آقایان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی در خصوص بخش علمی و دانشگاهی نیز گفت: هزار و 250 طرح تصویری، 48 مقاله، 70 پایان نامه و پنج پژوهش در حوزه مد و لباس به دست ما رسیده است و قرار است 18 نشست علمی نیز در سالن حجاب برگزار شود. 25 دانشگاه مرتبط نیز در این جشنواره غرفه خواهندداشت.

قبادی در خصوص حضور مؤسسات فرهنگی و هنری در حوزه مد و لباس نیز گفت: 33 مؤسسه فرهنگی هنری در جشنواره حضور خواهند داشت و 18 نشست و کارگاه آموزشی نیز برگزار می‌کنند.

زدودن واژه غلط و استعماری ورشکسته از صنعت نساجی ایران

استقرار نمایندگان 12 کارخانه، رونمایی از مدل‌های جدید پارچه ایرانی و معرفی پیشکستوان نساجی از جمله اقدامات بخش صنعت هفتمین جشنواره مد و لباس فجر است که قبادی از برگزاری آن در سالن حجاب خبر داد و گفت: زدودن واژه غلط و استعماری ورشکسته از صنعت نساجی ایران از اهداف ما در این جشنواره است. ما مشکلاتی در این حوزه داریم اما صنعت نساجی ما ورشکسته نیست و بخش قابل توجهی از نیازهای ما توسط صنعت داخلی تأمین می‌شود.

اسپانیا، فرانسه، قطر، روسیه، ترکیه، ایتالیا، هند، قزاقستان، افغانستان و دانمارک در ایران

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از حضور 10 کشور اسپانیا، فرانسه، قطر، روسیه، ترکیه، ایتالیا، هند، قزاقستان، افغانستان و دانمارک در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: نگاه ما حضور برندهای خارجی در جشنواره نیست و با حضور برندهای خارجی به صورت غیرقانونی در کشور به شدت مخالف هستیم.

معرفی مؤسسه برتر حوزه مد و لباس، رونمایی از 15 عنوان فعالیت جدید در بخش‌های مختلف مرتبط با مد و لباس، برگزاری 12 نشست حرفه‌ای قبل از برگزاری جشنواره، تجلیل از پیشکسوتان مد و لباس، تقدیر از پژوهشگران و ناشران و رونمایی از 20 پایان نامه حمایتی از دیگر اقداماتی بود که قبادی از اجرای آنها خبر داد و گفت: بر اساس قانون وزارت علوم باید از پایان‌نامه‌ها حمایت می‌کرد اما کم‌ترین همکاری را با ما دارند البته همکاری دانشگاه‌های مرتبط با حوزه مد و لباس با ما زیاد است.

وی ضمن قدردانی از همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنعت، سازمان میراث فرهنگی و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در حوزه مد و لباس گفت: 450 عنوان پایان نامه بین رشته‌ای در جشنواره به دانشجویان پیشنهاد می‌شود. همچنین موضوع با افتخار ساخت ایران طی چند روز گذشته در 100 فروشگاه در تهران رونمایی شده و تا پایان سال هزار فروشگاه در کشور محصولاتی که نشان با افتخار ساخت ایران را دارند توزیع می‌کنند.

وی در پایان این بخش از سخنان خود گفت: امسال یک طاووس طلایی به جشنواره اضافه شده و به فردی که بیشترین فعالیت را در حوزه بین‌الملل دارد اعطا می‌شود.

مافیای هزار سر لباس در ایران

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص مافیای مد و لباس گفت: مافیای مد و لباس وجود دارد به خصوص توسط برندهای خارجی و این جشنواره نشان می‌دهد ما ظرفیت مقابله با این مافیای هزار سر را داریم و در حال زدن این سرها هستیم.

وی در خصوص مقابله با حضور غیر مجاز برندهای خارجی نیز گفت: با همکاری قوه قضائیه هر روز در حال پایین آوردن تابلوهای برندهای غیر مجاز هستیم؛ متأسفانه بسیاری از این برندها محصولات خارج از دوره را به عنوان مجموعه‌های جدید عرضه می‌کردند.

قبادی در خصوص برندهایی هم که مجوز گرفته‌اند، هشدار داد: این برندها باید به تعهدات خود شامل تولید 20 درصد داخل، صادرات محصولات و الکترونیکی کردن صندوق‌ها عمل کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید: بخش فروش از جشنواره حذف شده است در حالی که فعال بودن این بخش باعث اقبال بیشتر عموم مردم به جشنواره می‌شد، آیا قصد ندارید این بخش را به جشنواره اضافه کنید؟ گفت: برای جشنواره سال 97 تلاش داریم این بخش اضافه شود. با شما موافق هستیم که بخش فروش اقبال عمومی به جشنواره را بالا می‌برد و موجب ارتقای سلیقه عمومی نیز می‌شود.

قبادی در خصوص فعالیت برندهای غیر مجاز در شبکه‌های تلگرامی نیز گفت: در حال تدبیر این مشکل هم هستیم. در حال حاضر 400 شبکه تلگرامی با مخاطبان بالای پنج هزار نفر در حوزه برندهای غیر مجاز و مد و لباس فعالیت می‌کنند که در حال همکاری با قوه قضائیه در خصوص مقابله با این شبکه‌ها هستیم.

انتهای پیام/

captcha