یكسال گذشت/ شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس در پیچ و خم اما و اگرها
کد خبر: 3694110
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

یكسال گذشت/ شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس در پیچ و خم اما و اگرها

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ قریب یكسال از برگزاری آخرین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس می‌گذرد اما هنوز هیچ خبری از برگزاری نشست سوم نیست.

به گزارش ایكنا از فارس، چند سال بود كه از تشكیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در كشور می‌گذشت و بنا بود این شورا به همین ترتیب نیز در تمام استان‌های كشور تشكیل شود تا اینكه سال گذشته بود كه سرانجام پیگیری‌های ایكنا نتیجه داد و خبر خوش تشكیل نخستین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس را حجت‌الاسلام جعفری، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان داد و تأكید كرد كه آن شورایی كه همیشه به دنبال تشكیل آن بودید، بالاخره تشكیل می‌شود.

اشاره به سابقه تشكیل دو نشست شورای توسعه در فارس
نخستین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس با حضور حداكثری اعضا و مدیران كل و كارشناسان دستگاه‌های اجرایی و با ریاست آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در تاریخ 23 بهمن‌ماه سال 95 در محل دفتر امام جمعه شیراز تشكیل شد.
در این نشست همانند سایر نشست‌ها، هر كدام از اعضا به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود و بعضاً ارائه آماری از فعالیت‌های خود پرداختند و در نهایت تصمیم بر شكل‌گیری این شورا به‌صورت منظم و ماهانه شد.
همچنین در این نشست بود كه بر لزوم تشكیل دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس برای ارائه دستور جلسات و همچنین بررسی و پیگیری مصوبات نشست شورای توسعه اصلی تأكید شد.
دومین نشست نیز در تاریخ 14 اسفندماه سال 95 و باز هم با حضور حداكثری اعضا و با ریاست آیت‌الله ایمانی تشكیل شد كه در آن حضور اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس پررنگ‌تر بود و پیشنهادات متعددی در راستای اعتلای فعالیت‌های قرآنی در استان فارس از سوی اعضا مطرح شد.

تشكیل دبیرخانه شورای توسعه قرآنی به میزبانی معاونت قرآن ارشاد
در دومین نشست، معاونت قرآن و عترت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به عنوان میزبان دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب شد و بنا شد تا این دبیرخانه به‌صورت هفتگی جلسات خود را تشكیل داده و مصوبات شورای اصلی را پیگیری و اجرا كند.
از آن زمان تاكنون این مصوبه به خوبی اجرا شد و نشست‌های دبیرخانه به جز برخی از موارد كه وقفه‌ای ایجاد شده بود، تقریباً به‌صورت هفتگی و ثابت در معاونت قرآن و عترت ارشاد فارس با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی و اتحادیه تشكل‌های قرآنی تشكیل شد.

فعالیت‌های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
طبق اعلام مهدی احمدی، رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس برپایی موفقیت‌آمیز هفته قرآن و عترت با همكاری و مشاركت حداكثری دستگاه‌های مختلف و تخصیص بودجه‌های قرآنی به 35 طرح كمیسیون‌های شورای توسعه از جمله فعالیت‌های دبیرخانه شورای توسعه است كه به‌صورت هفتگی این امورات را دنبال می‌كند.

یكسال از آخرین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس گذشت
اما نكته اصلی عدم تشكیل شورای اصلی توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس به ریاست آیت‌الله ایمانی با گذشت قریب یكسال است تا مصوبات دبیرخانه ضمانت اجرایی پیدا كرده و به تمام دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف استان ابلاغ شود.
در طی این یكسال خبرنگار ایكنا بارها قضیه عدم تشكیل سومین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی را جویا شده بود و هر بار یكی از مسئولان پاسخی می‌دادند به عنوان مثال بهزاد مریدی، مدیركل سابق ارشاد فارس این عدم تشكیل را به دلیل مساعد نبودن حال آیت‌الله ایمانی برشمرد و تأكید كرده بود كه این شورا باید با ریاست ایشان تشكیل شود.
بعد از تغییر مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و روی كار آمدن یوسفی‌نژاد به عنوان سرپرست این اداره‌كل و همچنین بهتر شدن حال آیت‌الله ایمانی، همچنان این انتظار می‌رود كه این نشست تشكیل شود.

انتقاد معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه از عدم توجه مسئولان به فعالیت‌های قرآنی
اما حجت‌الاسلام سیدمحمد جعفری، معاون فرهنگی و ارتباطات نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس در این زمینه گلایه‌ای دارد و از غفلت‌های مسئولان مربوطه در عدم تشكیل این نشست انتقاد می‌كند.
وی در این زمینه به خبرنگار ایكنا گفت: از زمانی كه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در كشور تشكیل شده است، اداره ارشاد به عنوان دبیر این شورا در هر یك از استان‌ها انتخاب شده است و طبیعتاً انتظار می‌رود كه مدیركل ارشاد و اكنون كه سرپرست حضور دارند نسبت به این امر خطیر و مهم اقدام لازم را داشته باشند.
وی افزود: مسئله قرآنی، امری است كه خواسته رهبر معظم انقلاب است و نماینده ولی فقیه هم بر این مسئله تأكید دارند لذا توقع می‌رود كه نسبت به این مسئله اهمیت بیشتری قائل باشند تا این امر مهم در حاشیه قرار نگیرد.
البته لازم به یادآوری است كه قریب دو ماه پیش بود كه شیراز میزبان نشست نمایندگان استانی شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور بود كه در این نشست هم مسئولان شورای توسعه كشوری و همچنین معاونت قرآن وزارت ارشاد از عدم تشكیل مرتب و منظم شوراهای استانی انتقاد داشتند.

مسئولان توجه به امورات قرآنی را در پیچ و خم اما و اگرها قرار ندهند
با توجه به جایگاه والای قرآن كریم در پیروزی، حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و این نظام، انتظار می‌رود كه مسئولان این نظام هم به امورات قرآنی توجه بیشتری داشته باشند و نشست‌های قرآنی را در پیچ و خم فرصت‌ها و اما و اگرها قرار ندهند.
انتهای پیام

captcha