درگذشت کاتب قرآنی در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3694185
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰

درگذشت کاتب قرآنی در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر درگذشت عباس ولیزاده، کاتب قرآنی یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، پنجم اسفندماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ درگذشت عباس ولیزاده، کاتب قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، خبر درگذشت عباس ولیزاده، کاتب قرآنی، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز ‌‌‌شنبه، پنجم اسفندماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، پنجم اسفندماه و تا ساعت 14 تعداد شش خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن قرار دارند و چهار خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
«پای درس شهید قرآنی؛ شهیدی که به دنبال آمرزش با واسطه‌گری پدر و مادرش بود» و «آغاز پذیرش دانشجو دانشگاه قرآن و حدیث در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری» عناوین دو خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
همچنین، «برگزیدگان مسابقه ملی عکس سفر به خانه خدا معرفی می‌شوند»، «تجمل‌گرایی با مسئولیت‌پذیری در جامعه اسلامی منافات دارد»، «علت «اولوا العزم» شدن ۵ پیامبر از پیامبران خدا» و «گذری بر ویژگی‌های عاشورایی «پاسداران اسلام»» عناوین دیگر اخبار امروز این صفحه هستند که تا این ساعت منعکس شده‌اند.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «پای درس شهید قرآنی؛ شهیدی که به دنبال آمرزش با واسطه‌گری پدر و مادرش بود» کرده که مربوط به سی و ششمین دیدار جامعه قرآنی با خانواده معظم شهدا در سال 96 با خانواده شهید «کاظم ربطی» بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کاظم در سال 1335 در خانواده‌ای مذهبی و در یکی از محله‌های تهران به دنیا آمد. کاظم و دیگر برادران از طفولیت تحت تعلیم پدر درآمدند و از همان کودکی با مسجد و قرآن کریم آشنا شدند امّا کاظم گوی سبقت را از همه ربود و بیش از همه با قرآن مأنوس شد تا جایی که در مسجد و در برخی مدارس خود متعلم قرآن شد و حتی برادرانش در جلساتش شرکت می‌کردند.
کاظم، حضور در جلسات قرآن را از هیأت آل‌محمد شروع کرد و در این هیأت بزرگ شد و همان وقت، حافظ کل قرآن کریم شد. او در ادامه خودش به آموزش قرآن پرداخت. بسیار در کارش منظم بود و جلسه قرآن را بلافاصله پس از بازگشت از مدرسه آغاز می‌کرد و تا نماز مغرب ادامه می‌داد.
کاظم فعالیت‌هایش به جلسه قرآن ختم نمی‌شد و تقریباً همه برنامه‌های فرهنگی مسجد امام جعفر صادق(ع) را مدیریت می‌کرد و مسئولیت پایگاه بسیج راهم بر عهده گرفت. تدریس در مدارس را با قبولی در دانشگاه تربیت مدرس آغاز کرد و در ادامه به عضویت در سپاه در‌آمد و پس از شهادت پایگاه بسیج به نامش مزین شد.
پس از شروع جنگ، به همراه همرزمانش عازم جبهه‌های حق علیه باطل شد. کاظم از فرماندهان ارشد به شمار می‌رفت. او در عملیات فتح‌المبین به طرز فجیعی از ناحیه سر زخمی شد. او پس از 15 روز بستری در بیمارستان، مرخص شد و بلافاصله پس از 10 روز با همان وضعیت نابسامان، عازم جبهه شد و در نهایت چهاردهم مهر سال 61 در عملیات مسلم بن عقیل ترکش خورد و پس از چند روز بستری‌ شدن در بیمارستان، به فیض شهادت نائل آمد».
فارس
اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 310 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز هفت خبر دیگر با عناوین «واکنش عجیب شهید به مردی که بی‌دلیل به صورتش سیلی زد/ باید یاور اسلام باشیم وگرنه یزیدی هستیم»، «زنی که در جنگ اُحد پیامبر(ص) را خنداند/ نیت‌هایی که برای آن ثواب نوشته می‌شود»، «تلاوت علی قاسم‌آبادی در حرم سیدالکریم(ع)»، ««عباس ولیزاده» کاتب قرآن کریم درگذشت»، «اختصاص بیش از 50 درصد بودجه سازمان دارالقرآن به استان‌ها/ آموزش بیشترین سهم را دارد»، «برگزاری کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن به یاد شهدای امنیت+جزئیات برنامه‌ها» و «تعداد کاندیدای خادمان قرآن از مرز هزار نفر گذشت/ مراسم تجلیل در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآنی جای دارند.
خبرگزاری فارس طی امروز خبر از درگذشت یک کاتب قرآنی در صفحه فعالیت‌های قرآنی خود داده که در بخش‌هایی از این خبر اندوهبار آمده است: «عباس ولیزاده از خطاطان دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب سوم اسفندماه به دلیل ایست قلبی به دیار باقی شتافت.
وی متولد سال 1344 شمسی در تهران در خانواده‌ای مذهبی و هنردوست چشم به جهان گشود و در سن 15 سالگی و در دوره راهنمایی تحصیلی توسط یکی از معلمان خود علاقه‌مند به هنر اصیل و والای خوشنویسی شد. ناگزیر، عشق و علاقه شدید به هنر خوشنویسی، او را به شرکت در دوره‌های آموزشی انجمن خوشنویسان ترغیب کرد و سال‌ها تحت تعلیم اساتید برجسته قرار گرفت.
ولی‌زاده علاوه بر خط نستعلیق به خط نسخ ایرانی روی آورد و در سال 1378 موفق به کسب مدرک ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران شد و پس از کسب مدرک ممتاز به شغل کتابت روی آورد و کتابت کتب ادبی از جمله دیوان حافظ، دیوان باباطاهر عریان، رباعیات خیام و ... را آغاز کرد و کتابت کلیات مفاتیح‌الجنان، منتخب مفاتیح‌الجنان، صحیفه سجادیه و کتب ادعیه دیگر را نیز به خط نسخ در کارنامه خود دارد».
ایرنا
دو خبر با عناوین «ایجاد تحول روحی و اخلاقی هدف سفرهای زیارتی است» و «جریان داعش و افراطی گری به موازات ظهور اسلام شکل گرفت» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که هیچ‌کدام از این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
ایسنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، خبری با عنوان «ششمین نشست نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام در نجف اشرف برگزار شد» است که طی آن به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرف‌خانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با این نشست پرداخته شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
این صفحه از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان طی خبری به واکنش رئیس اداره اوقاف شهرری به اعتراض ارژنگ امیرفضلی درباره تخریب مزار پدرش پرداخته که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «حجت‌الاسلام سعید اوتارخانی رئیس اداره اوقاف شهرری بیان کرد: شما وقتی متوفای خود را در امامزاده دفن می‌کنید، نباید انتظار داشته باشید که امامزاده در طی سالهای آینده توسعه پیدا نکند، به همین منظور ما در پایین برگه تدفین، از خانواده متوفا تعهدی گرفته‌ایم که با طرح توسعه اطراف امامزاده و قبرستان، سنگ قبر آنها تخریب و سنگی جدید برایشان درنظر گرفته شود.
رئیس اداره اوقاف شهرری با تاکید بر اینکه تغییرات امامزاده عبدالله (ع) در راستای طرح توسعه این بقعه متبرکه است، ادامه داد: همه مراحل نقاشی، عکاسی و نقشه برداری های قبور به طور کامل انجام شده است و جای هیچ نگرانی نیست.
وی افزود: همچنین در ساخت و ساز امامزاده عبدالله (ع)، بعضی از همسایه‌ها از حضور قبرستان در این منطقه ناراضی بودند و تقاضای منتقل کردن قبور را داشتند، اما به هر حال، هر پروژه بزرگ و یا کوچکی معترضان خودش را دارد. روز گذشته هم که ارژنگ امیرفضلی بازیگر محبوب کشورمان هم به امامزاده آمده بود و معترض شد، به شخصه از این بازیگر عذرخواهی می کنم و ای کاش با ایشان دیداری داشته باشم و مسائل را برای او توضیح بدهم».
مهر
شش خبر با عناوین «حضور پانصد حافظ قرآن در یک جلسه از برکات انقلاب اسلامی است»، «دارالقران امام علی(ع) نمونه موفق یک حرکت مردمی است»، «نوجوانان در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) انگیزه پیدا می کنند»، «معرفی برگزیدگان مسابقات دارالقران امام علی(ع)»، «مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) هزینه ای را به دولت تحمیل نمی کند»، «دایره تعریف امر به معروف و نهی از منکر گسترده است» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر مدتی است که برخلاف ایام گذشته، طی هر روز اقدام به انتشار اخبار نسبتا زیاد و به‌روز قرآنی می‌کند که اهتمام مسئولان این خبرگزاری در رونق‌بخشی به این صفحه قرآنی جای قدردانی دارد.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه که خبری با عنوان « آغاز فعالیت های آموزشی در موزه ملی قرآن کریم» را شامل می‌شود، مربوط به روز دوشنبه، 30 بهمن‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌‌روزرسانی نشده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز اقدام به انتشار دو خبر با عناوین «کتاب «بانوی تسبیح» رونمایی می‌شود» و «نفایس خطی خواجه نصرالدین توسی و زکریای رازی در گنجینه آستان قدس» کرده که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
میزان
«زندگی حضرت فاطمه(س) برای پیروان آن حضرت الگوست» عنوان تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان است که تا این لحظه منتشر شده و خبری مربوط به حوزه تخصصی اهل بیت(ع) و عترت است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «آسیب‌شناسی اقتصاد از منظر قرآن» به قلم علی پوریا در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب قرآنی آمده است: «خدا در قرآن به صراحت به این سه رویکرد انسان‌ها در زندگی و سبک آن و نیز انواع فعالیت‌ها بویژه اقتصادی اشاره کرده و می‌فرماید: و از مردم كسى است كه مى‏ گويد پروردگارا به ما در همين دنيا عطا كن و حال آنكه براى او در آخرت نصيبى نيست؛ و برخى از آنان مى‏ گويند: پروردگارا در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت نيز نيكى عطا كن و ما را از عذاب آتش دور نگه دار، آنانند كه از دستاوردشان بهره‏‌اى خواهند داشت و خدا به حساب همه زود رسیدگی می‌کند. (بقره، آیات 200 تا ۲۰۲) درباره آخرت گرایان تارک دنیا نیز می‌فرماید:اما رهبانیت و ترك دنيايى كه از پيش خود درآوردند، ما آن را بر ايشان مقرر نكرديم؛ مگر براى آنكه كسب خشنودى خدا كنند. با اين حال آن را چنانكه حق رعايت آن بود منظور نداشتند. پس پاداش كسانى از ايشان را كه ايمان آورده بودند بدانها داديم؛ ولى بسيارى از آنان دستخوش انحراف هستند.(حدید، آیه 27)
بر این اساس، نمی‌توان مسائل اقتصادی را از مسائل اعتقادی جدا کرد؛ زیرا این مسائل اعتقادی و فلسفه زندگی هر کسی است که در رفتارها از جمله رفتارهای اقتصادی او تاثیرمستقیم و شگرف به جا می‌گذارد. از همین رو قرآن، همواره در کنار بیان مبانی هستی شناختی یا انسان شناختی و تبیین فلسفه زندگی به سبک زندگی توجه می‌دهد. به عنوان نمونه خدا می‌فرماید: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛ متقین بهره‌مند از کتاب قرآن، آنانی هستند كه به غيب ايمان مى ‏آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏‌ايم انفاق مى‌كنند. (بقره، آیه 2)
بر این اساس از نظر قرآن، رویکردهای اقتصادی فرد و اجتماع بستگی تام و با هستی شناختی و فلسفه زندگی او دارد؛ چرا که انفاق به عنوان یک عمل اقتصادی زمانی شکل می‌گیرد که انسان با کار و کوشش خود دستاوردی اقتصادی را رقم زده و بخشی از آن را در راستای عقاید و باورهای خویش انفاق می‌کند و در اختیار دیگرانی قرار می‌دهد که نیازمند به آن هستند».

انتهای پیام

captcha