برنامه‌های همایش ملی علامه خفری تشریح شد/ علامه‌ای كه 50 سال است سنگ قبر ندارد
کد خبر: 3694224
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴

برنامه‌های همایش ملی علامه خفری تشریح شد/ علامه‌ای كه 50 سال است سنگ قبر ندارد

گروه اجتماعی ـ دبیر علمی همایش ملی «علامه خفری» به تشریح برنامه‌های این همایش پرداخت و گفت:‌ در این همایش كه با پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی آغاز به كار خواهد كرد، طی دو روز 13 مقاله برگزیده ارائه خواهند شد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام محسن روحانی، دبیر علمی همایش ملی «علامه خفری» امروز، 5 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح برنامه‌های این همایش پرداخت و گفت: این همایش طی روزهای 9 و 10 اسفندماه در شهرهای خفر و جهرم برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینكه در این همایش 13 مقاله ارائه خواهند شد كه از مجموع قریب به ٢٠ مقاله در ٢ نوبت فراخوان ارسال شده و مورد داوری قرار گرفتند، افزود: این همایش با پیام كتبی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی آغاز به كار خواهد كرد و در روز ٩ اسفند از 8:30 تا ١٨ نخستین نشست در خفر برگزار می‌شود که در آن اساتیدی چون کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب به سخنرانی می‌پردازند.
روحانی با تصریح اینكه اختتامیه همایش در روز دوم و در شهرستان جهرم برگزار خواهد شد، افزود: در مراسم اختتامیه محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور خواهد یافت.
امام جمعه خفر با یادآوری اینكه طی این دو روز از آثار علامه خفری هم رونمایی خواهد شد،‌ گفت: اثر «اربعینیات» علامه خفری در این همایش رونمایی خواهد شد كه این کتاب ١٢٠ روایت در شان اهل بیت(ع) از منابع شیعه و سنی است.
وی اظهار كرد: با توجه به اینکه اولین بار است که همایشی برای علامه خفری برگزار می‌شود در تلاشیم خیابانی به نام این دانشمند ایرانی در شهر کاشان نامگذاری شود.
روحانی در ادامه به محورهای این همایش اشاره كرد و گفت: از آنجا که علامه خفری در علوم مختلف متخصص است و ١٤ اثر فلسفی دارد که در نجوم، ریاضیات، منطق، فقه، تفسیر و کلام به شمار می‌رود، محور مقالات هم علامه خفری و علم کلام و ملاصدرا، مکتب فلسفی شیراز است.
امام جمعه خفر با یادآوری اینكه علامه شمس‌الدین محمد خفری قریب به ٣٠ اثر دارد، گفت: ٢ پیش نشست در این رابطه تاکنون برگزار شده که یکی در اردیبهشت‌ماه در شیراز برگزار شد و در ادامه هم نشستی در مجمع عالی حکمت قم پیرامون ایشان برگزار شد.
وی، هدف از همایش را احیا آثار علامه خفری ارزیابی کرد و افزود: احیای آثار مهم‌ترین خروجی این همایش است که در ٢ جلد توسط بنیاد فارس‌شناسی ١٦ اثر وی را چاپ کرده که در همایش رونمایی می‌شود.
روحانی با بیان اینکه اکثر آثار علامه خفری در حد رساله بوده است، گفت: ٥٠ سال است که سنگ قبر هم ندارد در حالی که او از علمای شیعه به شمار می‌رود و شاگردان زیادی را پرورش داده که آرا و نظریات او را در اقصی نقاط جهان تبلیغ می‌کنند.
دبیر علمی همایش علامه خفری همچنین گفت: علامه خفری مبدع ریاضیات نوین بوده و بعد از خواجه نصیرالدین طوسی، علامه خفری، خواجه نصیر دوم ایران شناخته می‌شود در حالی كه در این چهار و پنج قرن اخیر به وی توجه كمتری شده است.
وی، یکی از دلایلی که علامه خفری کمرنگ شده را توجه به ملاصدرا و آثار این فیلسوف و دانشمند دانست و گفت: باید آثار خطی وی را احیا کنیم تا دست کم مردم فارس بدانند که در حوزه نجوم بعد از خواجه نصیر کسی صاحب نام وجود داشته است.
روحانی در پایان گفت: تلاش می‌كنیم تا در سال آینده همایشی را در حوزه نجوم و ریاضی برگزار كنیم كه میهمان آن جرج صلیبا، دانشمند آمریکایی که آثار و اندیشه‌های ایشان را دنبال می‌کند، خواهد بود.
انتهای پیام

captcha