«بهار نكو» فارس به فعالان حوزه خانواده كشور معرفی شد
کد خبر: 3695670
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳

«بهار نكو» فارس به فعالان حوزه خانواده كشور معرفی شد

گروه اجتماعی ـ در نشست مجمع فعالان حوزه خانواده كشور طرح «بهار نكو» ویژه استان به فعالان این حوزه معرفی شد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی این دانشگاه در نشست مجمع فعالان حوزه خانواده كشور به ارائه معرفی طرح «بهار نكو» پرداخت و گفت: تا سه ماه نخست سال 97، این طرح در فارس همه گیر خواهد شد و این در حالی است که طرح مذكور هم اینک در 21 شهرستان استان در حال اجراست.
وی با یادآوری اینكه این طرح با هدف آموزش‌های قبل از ازدواج و تقویت بنیاد خانواده‌ها هم اینک به اجرا درآمده است، افزود: قبل از اجرای این طرح درصد قابل توجهی از آمارهای طلاق استان در پنج سال ابتدایی زندگی مشترک صورت می‌پذیرفت و امروزه تحقیقات نشان می‌دهد این درصد متفاوت شده و با ارائه این آموزش‌ها، نگاه افراد به زندگی زناشویی تغییر کرده است.
همتی، اجرای طرح بهار نکو در استان فارس را به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم در امر زناشویی و تقویت بنیان خانواده‌ها معرفی کرد و ادامه داد: تلاش داریم این طرح به صورت گسترده تر در تمامی شهرستان‌های فارس، در سه فاز اجرا شود.
در ادامه حجت‌الاسلام حمید مقامی، مسئول دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: طرح بهار نکو برای نخستین مرتبه در کشور، با هدف افزایش آگاهی دختران و پسران پیش از شروع زندگی مشترک، در شیراز آغاز و موفقیت آن موجب شد این طرح به صورت رسمی در برخی از نقاط کشور به اجرا درآید.
وی با اشاره به اینکه بهانه برگزاری این همایش، جشن هفت سالگی این مرکز است، افزود: تلاش داریم با حضور مسئولان و کارشناسان خانواده این طرح را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم در پیشرفت و توسعه طرح بهار نکو گام برداریم.
مسئول دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: این آگاهی‌ها شامل کمک به افراد در انتخاب همسر، آشنایی با احکام و حقوق زوج‌ها و مسایل جنسی، ارتباط مدوام با زوج‌ها به ویژه در سال‌های ابتدایی ازدواج با هدف تحکیم بنیان خانواده و سیاست‌های جمعیتی و تربیت نسل صالح، توانمندسازی خانواده‌ها در تربیت نیروهای متعهد و کارآمد در زمینه خانواده است.
مقامی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر، زوج‌هایی که در کشور قصد ازدواج دارند، پس از گذراندن آزمایش‌های لازم، در یک کلاس یک و نیم ساعته شرکت می‌کنند که بیشتر مسایل بهداشت جنسی به آن‌ها آموزش داده می‌شود، اضافه کرد: با بررسی های انجام شده مشخص شد برای افرادی که قصد شروع یک زندگی را دارند این آموزه‌ها کافی نیست.
این مقام مسئول با یادآوری اینكه در سال 89 و در سفر هیئت دولت وقت به فارس، طرحی برای ارتقای آموزه‌های پیش از ازدواج مصوب شد،‌ گفت: به دلیل سابقه دفتر نهاد در دانشگاه علوم پزشكی شیراز در زمینه مباحث خانواده، این وظیفه ازسوی استانداری و دانشگاه علوم پزشكی شیراز به این دفتر واگذار شد.
وی با اشاره به دو شیوه الزامی و اختیاری برای ارائه آموزش‌های این طرح، توضیح داد: در آموزش‌های الزامی پیش از عقد، زوج‌ها به صورت جداگانه 6 ساعت در کلاس‌های پیش از عقد شرکت می‌کنند و در آموزه‌های اختیاری پس از عقد، زوج‌ها تا پنج سال پس از عقد، از خدمات مرکز مانند کارگاه‌ها، کلاس‌های آموزشی و همایش‌ها استفاده می‌کنند.
مقامی همچنین با اشاره به فعالیت گسترده مرکز در بحث خانواده و ازدواج، افزود: در مرکز بهار نکو با هدف ارتقای بنیان خانواده و کاهش آمار طلاق در استان، به صورت مستمر به بررسی و نیازسنجی محتوای موردنیاز می‌پردازیم که به همین منظور، واحدهای «پژوهش» با هدف تربیت و ارتقای اساتید و پژوهشگران حوزه خانواده، «پایش فرهنگی، اجتماعی، روانی» با هدف بررسی و سنجش تفکیکی نیاز در شهرستان‌های مختلف استان فارس، «تولید محتوا» با هدف تهیه و تولید محتوای تخصصی و تایید محتوای تولید شده و «نیازسنجیـ با هدف مشاهده علمی و محتوایی، مشغول به فعالیت هستند.
بنا بر این گزارش، در این همایش ملی که از امروز آغاز شده و تا دو روز ادامه دارد، برنامه بهار نکو و دستاوردهای آن در طول هفت سال اجرای موفق، معرفی می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید این حوزه و با موضوع برنامه‌های خانواده محور، از دیگر بخش‌های این همایش ملی است.
انتهای پیام

captcha