شهدا با خدا پای به عرصه ایثار و شهادت گذاشتند
کد خبر: 3696096
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
در یادواره شهدای ایل شوهان و عملیات والفجر 5 عنوان شد:

شهدا با خدا پای به عرصه ایثار و شهادت گذاشتند

گروه اجتماعی- معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام در یادواره شهدای ایل شوهان و عملیات والفجر 5 در روستای چنگوله، گفت: شهدا به دنبال نام و نشان نبودند و با خدا پا به عرصه ایثار و شهادت گذاشتند.

به گزارش ایکنا از ایلام، محمد نوذری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام روز گذشته یازدهم اسفندماه در مراسم یادواره شهدای ایل شوهان و عملیات والفجر 5 در روستای چنگوله اظهار کرد: شهدا به دنبال نام نشان نبودند و با نام خدا پا به عرصه ایثار و شهادت گذاشتند
وی ادامه داد: ملت ایران در صحنه های مختلف نظام را در برابردشمنان و توطئه هایی که در سراسر جهان بر علیه ایران شکل می گیرند حمایت می کند و همواره این عملکرد ملت بوده که نجات بخش است .
ملت ایران همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده است
این مقام مسئول ادامه داد: ملت ایران هر جایی که برای نظام و کشور خود احساس خطر کرده،  وارد شده و پشتیبان نظام اسلامی بوده است .
معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام با اشاره به فتنه های کوچک و بزرگی که در اطراف کشور در سال های اخیر ایجاد شده خاطر نشان کرد: اکنون نیز قدرت های جهانی به دنبال ایجاد جنگ نیابتی در منطقه بر علیه محور مقاومت و خصوصا ایران بودند که با دوراندیشی رهبر معظم انقلاب و جانفشانی و سلحشوری سرداران غیور اسلام تمام توطئه های آنان نقش بر آب شد و در سوریه که سردمداران آن کشورخود از مقاومت در برابر داعش ناامید شده بودند، این سرداران و سربازان جان برکف بودند که در مقابل داعش قد علم کرده و اجازه دست درازی به محور مقاومت را ندادند .
وی گفت: عاملی که باعث شد در برابر داعش  ایستادگی کنند بیداری، بصیریت ، احساس مسئولیت دینی و انقلابی بود که قهرمانان ایران زمین از سراسر کشور احساس خطر کردند و در مقابل داعش ایستادگی کردند
نوذری ادامه داد : آمریکا همه تمام توان خود را برای حفظ داعش گذاشته بود و نیرویی که ساخته و پرداخته دست خودشان بود را ابزاری بر علیه ملت های مظلوم قرار دادند و امروز این غائله هایی که در حوزه های اجتماعی علیه ملت ایران ایجاد می کند برای ایجاد ناامیدی در بین مردم است
این مقام مسئول تصریح کرد: درابتدای انقلاب هم دشمنان از هیچ کوششی برای ضربه زدن به ملت کوتاهی نکردند و اکنون نیز از طریق فضای مجازی و ایجاد جریان های مختلف سعی در نا امید کردن ملت ایران دارند .
معاون استاندار با بیان این که اکنون باید با هوشیاری ، بصیرت و احساس وظیفه  و پیروی از راه شهدا برای حفظ این انقلاب تلاش کنیم ، از مردم خواست همچون سال های گذشته پشتیبان نظام اسلامی باشند .
وی همچنین در در مراسم چمر که برای شهدای ایل شوهان برگزار شد شرکت کرد .
عملیات والفجر5 ساعت 24 روز 27 بهمن سال 1362 با رمز یا زهرا (س) در منطقه کوهستانی چنگوله حد فاصل شهرهای مهران و دهلران به اجرا درآمد .
نیروهای عمل کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو مرحله با هدف آزادسازی بلندی‌های منطقه چنگوله وارد عمل شدند .
در همان ساعات نخست، بلندی‌های پیزولی، آزادخان کشته، تنگه چنگوله و ده‌ها کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و جاده بدر - طیب عراق به تسلط نیروهای ایرانی درآمد. همچنین به 4 تیپ از گارد مرزی عراق خساراتی وارد شد .
در مرحله دوم مناطق دیگری نیز از خاک ایران و عراق آزاد شد و نیروهای خودی در آن استقرار یافتند که از جمله آن، استقرار نیروهای ایرانی در 35 کیلومتری بزرگراه بغداد - بصره است .
در این مرحله نیز 4تیپ کوهستانی عراق به طور 100درصد و تیپ 50 زرهی لشکر 12 بیش از 50 درصد منهدم شد و دشمن با دادن 1770 تن کشته و زخمی و اسیر در طی شش پاتک سنگین عقب نشینی کرد .
در مجموع دو مرحله عملیات، منطقه‌ای به گستردگی110 کیلومتر مربع شامل بلندی‌های «پیزولی»، «تنگه چنگوله»، «تونل»، «چغا عسکر»، «عباس عظیم»، پاسگاه‌های شمالی«عین عبد»، «طارق» ، « الرباقی»، شهرک‌های «یک سایه»، «آل یاسین» و روستاهای شیخ احمدآزاد گردید و چهل دستگاه تانک و نفربر، مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین، دو فروند چرخبال، ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و ده انبار مهمات دشمن منهدم و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، شماری خودروی نظامی و انواع سلاح‌های سبک و نیمه سنگین به قنیمت رزمندگان سپاه پاسداران درآمد .
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عمليات و الفجر5 را با رمز يا زهرا (س) آغاز كرد. عمليات والفجر 5 در منطقه عملياتي چنگوله حد فاصل مهران و دهلران اجرا شد و هدف از اجراي اين عمليات آزاد سازي منطقه عملياتي بود، در عمليات والفجر 5 ضمن دستيابي به هدف عمليات شمار زيادي از افراد دشمن كشته يا اسير شدند و تجهيزات درخور توجهي ازدشمن نيز منهدم شد .
نتایج عملیات
مناطق آزاد شده :
وسعت منطقه آزاد شده : 110 کیلومتر مربع
ارتفاعات بندپیر علی، تنگه چنگوله، تونل، چغاعسکر و عباس عظیم
پاسگاه‌های شمالی، عین عبد، طارق و الرباغی عراق
شهرک‌های یک سایه، آل یاسین و روستای شیخ احمر
تسلط بر جاده طیب - بدره ی عراق
تجهیزات منهدم شده دشمن :
40  دستگاه تانک و نفربر
مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین
2  فروند هلی کوپتر
ده‌ها دستگاه خودرو نظامی
10  انبار مهمات
ارتفاعات بند پیر علی، تنگه چنگوله، تونل، چغا عسکر و عباس عظیم، پاسگاه‌های شمالی، عین عبد، طارق و الرباغی عراق، شهرک‌های یک سایه، آل یاسین و روستای شیخ احمر، تسلط بر جاده طیب - بدره عراق
تجهیزات منهدم شده دشمن :
40  دستگاه تانک و نفربر
مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین
2 فروند هلی‌کوپتر
ده‌ها دستگاه خودرو نظامی
10  انبار مهمات
یگان‌های منهدم شده دشمن :
تیپ باز سازی شده 4 گارد مرزی، یک واحد کماندویی، تیپ 4 کوهستانی، یک گردان تانک از تیپ 50 زرهی لشگر 12
تعداد کشته و زخمی‌های دشمن: بیش از 3600 نفر
تعداد اسراء : 170 نفر
ارگان‌‌ عمل‌كننده : نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌
دستاوردها :
آزادسازی 110 كیلومتر مربع، انهدام 40 تانك، 2 بالگرد و به هلاكت رساندن بیش از 3600 عراقی و غنیمت گرفتن ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و خودرو
عملیات‌ «والفجر5 » ساعت ‌24 روز27 بهمن‌ ماه ‌1362 با رمز «یا زهرا (س)» در منطقه‌ كوهستانی‌ «چنگوله» حدفاصل‌ شهرهای‌ مهران‌ و دهلران‌ به‌ اجرا درآمد. نیروهای‌ عمل‌ كننده‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در دو مرحله‌ با هدف‌ آزادسازی‌ بلندی‌های‌ منطقه‌ چنگوله‌ وارد عمل‌ شدند .
در همان‌ ساعات‌ نخست، بلندی‌های‌ « پیزولی » ، «آزادخان‌ كشته » ، « تنگه‌ چنگوله» و ده‌ها كیلومتر مربع‌ از خاك‌ ایران‌ آزاد و جاده‌ « بدر – طیب » عراق‌ به‌ تسلط‌ نیروهای‌ ایرانی‌ درآمد . همچنین‌ به‌4 تیپ‌ از گارد مرزی‌ عراق‌ خساراتی‌ وارد شد. در مرحله‌ دوم‌ مناطق‌ دیگری‌ نیز از خاك‌ ایران‌ و عراق‌ آزادشد و نیروهای‌ خودی‌ در آن‌ استقرار یافتند كه‌ از جمله‌ آن، استقرار نیروهای‌ ایرانی‌ در35 كیلومتری‌ بزرگراه‌ بغداد - بصره‌ است. در این‌ مرحله‌ نیز4 تیپ‌ كوهستانی‌ عراق‌ به‌ طور100 درصد و تیپ‌50 زرهی‌ لشكر12 بیش‌ از50 درصد منهدم‌ شد و دشمن‌ با دادن ‌3770 تن‌ كشته‌ و زخمی‌ و اسیر در طی‌ شش‌ پاتك‌ سنگین‌ عقب ‌نشینی‌ كرد .
در مجموع‌ دو مرحله‌ عملیات، منطقه‌ای‌ به‌ گستردگی ‌110 كیلومتر مربع‌ شامل بلندی‌های‌ «پیزولی»، «تنگه‌ چنگوله» ، « تونل» ، «چغا عسكر» ، «عباس‌ عظیم» ، پاسگاه‌‌های‌ شمالی‌ « عین‌ عبد» ، «طارق» ، «الرباغی» ، شهرک‌‌های‌ «یك‌ سایه » ، « آل یاسین» و روستای‌ شیخ‌ احمد آزاد گردید و 40 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر ، مقداری‌ سلاح‌ سبک‌ و نیمه‌‌سنگین، 2 فروند چرخبال، ده‌ها دستگاه‌ خودروی‌ نظامی‌ و 10 انبار مهمات‌ دشمن‌ منهدم‌ و ده‌ها دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، شماری‌ خودروی‌ نظامی‌ و انواع‌ سلاح‌های‌ سبك‌ و نیمه‌ سنگین‌ به‌ غنیمت‌ رزمندگان‌ سپاه‌ پاسداران‌ درآمد .
یگان‌های منهدم شده دشمن :
تیپ بازسازی شده 4 گارد مرزی، یک واحد کماندویی، تیپ 4 کوهستانی
یک گردان تانک از تیپ 50 زرهی لشگر 12
تعداد کشته و زخمی‌های دشمن: بیش از 3600 نفر
تعداد اسراء: 170 نفر
غنائم :
ده‌ها دستگاه تانک و نفربر
تعدادی خودرو نظامی
مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین

عمليات والفجر 5 از نگاه دیگر
با هدف آزادسازي ارتفاعات منطقه چنگوله، در 27 بهمن سال 1362 و با رمز يا زهرا (س) در منطقه چنگوله (حدفاصل مهران و دهلران) آغاز شد .
در اين عمليات رزمندگان اسلام متشكل از نيروهاي سپاه و بسيج تحت امر قرارگاه خاتم‌‌الانبيا (ص) با عبور از ميدان‌هاي مين و موانع ايذايي، با حمايت آتش توپخانه، خود را به مواضع نيروهاي عراقي رسانيده و پس از چنر روز نبرد سخت موفق به تصرف اهداف پيش‌‌بيني شده شدند .
وسعت منطقه آزادشده در اين عمليات 110 كيلومترمربع و تجهيزات منهدم شده دشمن شامل40 دستگاه تانك و نفربر، مقدار زيادي سلاح سبك و نيمه‌سنگين، دو فروند هلي كوپتر، ده‌ها دستگاه خودرو نظامي و 10 انبار مهمات بود .
همچنين يگان‌هاي منهدم شده دشمن شامل تيپ بازسازي شده چهار گارد مرزي، يك واحد كماندويي، تيپ چهار كوهستاني و يك گردان تانك از تيپ 50 زرهي لشكر 12 بود .
در اين عمليات بيش از 3600 نفر از نيروهاي دشمن كشته و 170 نفر نيز به اسارت درآمدند .
در اين عمليات ده‌ها دستگاه تانک و نفر بر، تعدادي خودرو نظامي و مقدار زيادي سلاح سبک و نيمه سنگين به غنيمت درآمد.
انتهای پیام
captcha