واکاوی زندگی دینی در قرآن
کد خبر: 3696463
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

واکاوی زندگی دینی در قرآن

گروه معارف- در اندیشه دینی، مزرعه آخرت و خاستگاه رسیدن به کمال اُخروی است. گروهی به غلط، دین را «زندگی ستیز» و گروهی به اشتباه، «زندگی پرست» می‌دانند و ممکن است آنانی که از تفکر زندگی ستیزی جدا مى‌شوند، به دامان زندگى پرستی درافتند. دین، نه زندگی ستیز است و نه زندگى پرست؛ بلکه دین، زندگی را بستر تکامل و مقدمه آخرت مى‌داند.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، زندگی در اندیشه دینی، مزرعه آخرت و خاستگاه رسیدن به کمال اُخروی است. گروهی به غلط، دین را «زندگی ستیز» و گروهی به اشتباه، «زندگی پرست» می‌دانند و ممکن است آنانی که از تفکر زندگی ستیزی جدا مى‌شوند، به دامان زندگى پرستی درافتند. دین، نه زندگی ستیز است و نه زندگى پرست؛ بلکه دین، زندگی را بستر تکامل و مقدمه آخرت مى‌داند.
جامعه ما جامعه ای است بنيان گرفته بر ارزش‌های اسلامی و اثر يافته از آموزه‌های قرآني و تعاليم اهل بيت(ع). از ديگر سو، دانش روان شناسي امروز، ارائه دهنده راهكارها و شيوه‌هايی براي بهتر زيستن است كه در قالب مهارت‌های زندگی، تعريف می شود.
برای دست‌يابی به يک زندگی سالم و وسيع و گسترده ناچار به اصول و قواعدی نيازمنديم که به کمک آنها روش استنباط را بياموزيم و از رکودها و خستگی‌های موجود آزاد شويم. اين اصول بايد جنبه عملی داشته باشند نه اين که فراموش شوند و به کار نيايند!

دین اسلام ترکیب مقدسی است
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: دین اسلام ترکیب مقدسی است که از قرآن و اهل بیت(ع) مشتق شده است و در زندگی قرآنی، قرآن در همه زوایای زندگی پیاده می شود. و درواقع خود در اختیار قرآن قرار می دهیم تا آموزگار ما باشد و الهی تربیت کند.
وی، با استنتاد به آیه 189سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اوست آن کس که شما را از نفس واحدی آفرید و جفت وی را از آن پدید آورد تا بدان آرام گیرد، پس چون آدم  با او حوا  درآمیخت باردار شد، باری سبک. و چندی با آن بار سبک گذرانید و چون سنگین بار شد خدا، پروردگار خود را خواندند که اگر به ما فرزندی شایسته عطا کنی قطعاً از سپاسگزاران خواهیم بود.
حجت‌الاسلام احمدی از طی شدن گام های اولیه در ترویج زندگی قرآنی خبرداد و اظهار کرد: گام‌های اولیه برای ترویج زندگی قرآنی در جامعه طی شده است و در هیچ زمانی تعداد افرادی که از کنار قرآن زندگی می کنند، نبوده است و تلاوت قرآن، آشنایی با مفاهیم و علوم قرآنی، ترجمه، تقسیر باید شامل حال جوانان شده است.
امام جمعه هریس، از راهکارهای ترویج زندگی قرآنی در جامعه گفت و تاکید کرد: جلسات قرآنی به طور جدی و همه جانبه تشکیل شود، افرادی که با قرآن مانوس می شوند، مورد تشویق قرار گیرند و همه نیازهای خود را از قرآن و اهل بیت(ع) اخذ کنیم.

قرآن و اهل بیت(ع) برای ما اسوه هستند
حجت‌الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر در گفت‌‌و گو با ایکنا اظهار کرد: قرآن و اهل بیت(ع) برای ما اسوه هستند، باید به زندگی خود را از آنها بگیریم و قرآنی زندگی کنیم و مسلمانان دستوالعملی برای زندگی دارند که باید به آن توجه کنند و زندگی خود را تنظیم نمایند.
وی با استناد به آیه 116سوره انعام خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و اگر پیروی از اکثر مردم روی زمین کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد، که اینان جز از پی گمان و هوا و هوس نمی‌روند و جز اندیشه باطل و دروغ چیزی در دست ندارند.
حجت‌الاسلام حاجی زاده ادامه داد: جامعه‌ مسلمان ما تا قبل از سال‌های پیروزی انقلاب، با اینکه علاقه‌مند به قرآن بود، عاشق قرآن بود، اما مانوس با قرآن نبود. این هم از برکات انقلاب است که جوانهای ما، صاحبان صوت و ذوق و هنر تلاوت و استعداد و آمادگی برای فراگیری، بحمدالله در این میدان وارد شدند و پیشرفت کردند. ولی اینها مقدمه است؛ مقدمه برای فهم قرآن و تخلق به اخلاق قرآن. یک مسئله، مسئله‌ احترام ظاهری و پاسداشتن از حرمت قرآن است به معنای الفاظ قرآن، اصوات قرآنی؛ این در جای خود چیز محترم و مهمی است.
وی اظهار کرد: پیام‌های قرآنی باید درخور مخاطبان انتقال داده شود تا ازاین پیام در زندگی خود استفاده ببرند.
امام جمعه اهراز مهم ترین چیز در هر دو عالم گفت و یادآور شد: مهم ترین چیزی که در هر دو عالم وجود دارد ارتباط با خداست. عبادت خدا بهترین ارتباط با خداست، بنابراین خدا بهترین شرایط را برای بهترین ارتباط برای انسان خواسته است.
وی بازگشت به قرآن را در مهجوریت قرآن تاتیرگذار دانست و افزود: بازگشت به قرآن، به معنای بازگشت به سبک زندگی بر گرفته از اصول، روش ها، اهداف و قوانین آن، تنها راه نجات جامعه از مشکلات و معضلاتی است که در آن دست و پا می زند. برای رهایی از مهجوریت قرآن باید، قرآن را به عنوان راهنمای سبک زندگی و کتاب زندگی در همه ابعاد آن وارد سازیم.

captcha