پایان‌نامه «کارکردهای معنوی و رفتاری صبر در قرآن و روایات» دفاع می‌شود
کد خبر: 3696476
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
با راهنمایی عبدالهادی فقهی‌زاده؛

پایان‌نامه «کارکردهای معنوی و رفتاری صبر در قرآن و روایات» دفاع می‌شود

‌گروه دانشگاه ــ پایان‎نامه کارشناسی ارشد «کارکردهای معنوی و رفتاری صبر در قرآن کریم و روایات» فردا در دانشگاه مذاهب اسلامی دفاع می‎شود.

نقد و بررسی «کارکردهای معنوی و رفتاری صبر در قرآن کریم و روایات»

به گزارش ایکنا؛ جلسه دفاعیه پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «کارکردهای معنوی و رفتاری صبر در قرآن کریم و روایات» فردا یکشنبه، 13 اسفندماه از ساعت 16 تا 18 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، این پایان‌نامه توسط محدیث عامری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث نوشته شده و عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استاد راهنمای این پایان‌نامه و عباس مصلایی‌پور یزدی، استاد مشاور آن است. این پایان‌نامه فردا توسط عاطفه زرسازان به نقد و بررسی گذاشته می‌شود.

نگارنده در این پایان‌نامه با اشاره به اینکه مشکلات و سختی‌ها مسئله جدایی ناپذیر زندگی انسانی محسوب می‌شوند، آورده است: قرآن کریم نیز در این باره می‌فرماید: «خَلَقَ الإنسانَ فِی کَبَدٍ»، بنابراین هر آینه آدمی باید خود را برای مقابله با آنها آماده و مسلح کند. سلاحی که خداوند در اختیار انسان قرار داده و مکرر در کتاب راهنمای بشریت، قرآن کریم به آن امر فرموده و پیامبران و امامان خویش را ملزم به سفارش به مردم کرده، صبر است. صبری که در راه رضای خدا و رسیدن به قرب او باشد. این صفت که بیش از هفتاد مورد در قرآن از آن یاد شده و پاداش‌های بسیار عظیمی بر انسان دارد.

وی می‌افزاید: یقینا اثرات و کارکردهای فراوانی در زندگی مادی و معنوی آدمی خواهد گذاشت، که در قرآن و روایات به آن ها اشاره شده است، ولی محققان در این حیطه کمتر به آن پرداخته‌اند. لذا در این پژوهش ضمن بیان مفهوم صبر از دیدگاه قرآن و روایات با استفاده از منابع اخلاقی، تفسیری و روایی به بیان مهم‌ترین کارکردهای صبر در جنبه معنوی آن پرداخته شده که مشتمل است بر تقویت روحیه ایمانی، ارتقای مقام مؤمنان و فزونی یافتن پاداش آنان، حرکت در مسیر کسب رضای الهی، غلبه بر شیطان درون و سپس مهم‌ترین کارکردهای رفتاری آن بیان شده است که عبارتند از: تشخیص مؤمنان راستین از منافقان، تقویت روابط اجتماعی، رسیدن به آرامش و سکینه، دفع خطر دشمن و نصرت الهی و برتری و سیادت یافتن.

انتهای پیام

captcha