از پیشنهاد مسابقات بین‌المللی قرآن پیشکسوتان تا کاهش تعداد داوران ایرانی + عکس
کد خبر: 3696679
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
گزارش ایکنا از هم‌اندیشی مسابقات بین‌المللی قرآن/

از پیشنهاد مسابقات بین‌المللی قرآن پیشکسوتان تا کاهش تعداد داوران ایرانی + عکس

گروه مسابقات ــ در نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی با موضوع مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، مباحث مختلفی از سوی اساتید قرآنی مطرح شد که مهم‌ترین آنها کاهش تعداد داوران ایرانی و نیز پیشنهاد برگزاری مسابقات بین‌المللی پیشکسوتان بود.

مسابقات بین‌ المللی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی با موضوع برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، صبح امروز 13 اسفندماه با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مدیر رادیو قرآن، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حمیدرضا احمدی وفا، قاری بین‌المللی کشور به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن نیز کلیپی با موضوع معرفی اقدامات صورت گرفته برای برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم، پخش شد.
در بخشی از این نشست محمد بادپا، قاری بین‌المللی کشورمان در سخنانی با اشاره به کمبود امکانات که منجر به وجود آمدن مشکلاتی شده است، گفت: متاسفانه، اخبار مسابقات قرآن بازتاب مناسبی در بین مردم ندارد.
وی با بیان اینکه اگر برنامه‌ریزی انجام می‌شد تا افرادی که فعالیتی در این عرصه ندارند نیز این مسابقات را دنبال کنند، به مطلوبیت نزدیک می‌شدیم، افزود: در زمانی که اساتیدی همچون راغب مصطفی غلوش در مسابقات ایران حضور می‌یافتند شاهد شور و نشاط در مسابقات بودیم. بنابر این در این مورد خاص می‌توان از اساتید و زینت‌های قرآنی کشورهای مختلف برای حضور در مسابقات دعوت کرد.
این فعال قرآنی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیشنهاد برگزاری مسابقات قرآن در بین مسئولان کشور را ارئه داد و بیان کرد: مسئولان باید از فعالان قرآنی باشند و اگر هم نیستند خود را در این عرصه توانمند کنند.
در ادامه این نشست احمد حاجی‌شریف، معاون ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم با تأکید بر اینکه جوانان از نظر دانشی وضعیت خوبی دارند، گفت: باید در برگزاری مسابقات قرآن از کادر تخصصی استفاده شود.
داوود تک‌فلاح، عضو کمیته فنی ستاد عالی مسابقات، یکی دیگر از سخنرانان این مسابقات بود، وی در صحبت‌های خود گفت: باید تعداد داوران ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن را به یک سوم کاهش دهیم.
وی به مختصر و مفید کردن آیین‌نامه مسابقات اشاره و اظهار کرد: اعتقاد دارم که باید هر سال ریاست افتخاری مسابقات به یکی از کشورها داده شود و از مقامات آن کشور برای اهدای جوایز و ... استفاده شود.
احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور و مدیر رادیو قرآن نیز در سخنانی با اشاره به اینکه باید مسابقات را به یک برند تبدیل کنیم، گفت: در این زمینه کار خاصی صورت نگرفته است. همه مسابقات مالزی را به اولین مسابقات بین‌المللی قرآن می‌شناسند و این یعنی آن مسابقات تبدیل به برند شده است، در حالی که مسابقات ایران چندین برابر با کیفیت‌تر از مسابقات مالزی است.

مسابقات بین‌ المللی
وی با اشاره به اینکه شرط لازم تبدیل کردن مسابقات به یک برند جهانی، سپردن کارها به افراد کاردان است، گفت: در کنار برگزاری مسابقات قرآن، می‌توانیم از افراد و گروه‌های تواشیح کشورهایی همچون سوریه و ترکیه و پاکستان و ... استفاده کنیم.
ابواالقاسمی با اشاره به اینکه چه اشکالی دارد که به این سمت برویم که مسابقات بین‌المللی قرآن پیشکسوتان را برگزار کنیم، گفت: اگر هدف مسابقات برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن است پس برای بهترین‌ها برگزار کنیم، افرادی که در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مخلتف رتبه اول را به دست آورده‌اند، اگر در یک مسابقه که ایران موسس آن باشد، حضور یابند، بسیار اثرگذار خواهد بود و هر کدام از شرکت‌کنندگان در آن مسابقات از شرکت‌کنندگان جوانی که در مسابقات فعلی حضور می‌یابند، اثرگذارتر خواهند بود.
ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه هیچ نگاه رسانه‌ای به مسابقات نمی‌شود، بیان کرد: سازمان اوقاف باید مقداری بهتر کار کند، من به عنوان مدیر رادیو قرآن باید از شش ماه قبل زمان برگزاری مسابقات را بدانم. اگر از ظرفیت رسانه درست استفاده شود و اطلاعات لازم و کافی در اختیار ما باشد تا چند میلیون نفر می‌توانند از طریق رسانه در مسابقات مشارکت داشته باشند، اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

ابوالقاسمی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه امکان همراهی تمامی شبکه‌ها با مسابقات قرآن وجود دارد، بیان کرد: از جمله مشکلات دیگر، عملکرد ضعیف مسابقات در فضای مجازی است در حالی که می‌توان با چند جوان در فضای مجازی و در حوزه تبلیغات، انفجاری را به وجود آورد.
مدیر رادیو قرآن همچنین در مورد حذف داوران ایرانی از مسابقات بین‌المللی که در این جلسه مطرح شد نیز گفت: به جای حذف داور ایرانی که معلوم نیست خروجی آن چه چیزی خواهد شد، بهتر است رتبه‌های برتر در بخش‌های مخلتف را معرفی کنیم، یعنی در هر آیتم یک رتبه برتر را اعلام کنیم.
وی همچنین بیان کرد: بخش دیگری از مسائل مربوط به برخی بی‌نظمی‌ها در سالن مسابقات است، اگر شرایطی فراهم شود که ورود و خروج‌ها از محل جایگاه صورت نگیرد و سالن در قبال مسابقات مسئولانه‌تر باشد، بسیار مطلوب خواهد بود. ضمن اینکه تأکید من این است که پیشکسوتان را مقداری جدی‌تر بگیریم.
ابوالقاسمی در پایان اذعان کرد: چند کشور اسلامی که به سمت ما دست یاری دراز کرده‌اند بیشتر مورد توجه قرار دهیم و حتی اگر بشود شعبه‌ای از مسابقات را در آن کشورها برگزار کنیم، مطلوب خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد به بزرگ‌تر شدن مسابقات ایران کمک کرده‌ایم.

ضعف در انعکاس رسانه‌ای مسابقات در بُعد بین‌المللی
در ادامه این نشست احمد نجف، فعال قرآنی کشورمان نیز در صحبت‌های کوتاهی به بحث در مورد انعکاس مسابقات بین‌المللی قرآن در خارج از کشور پرداخت و گفت: در بخش داخلی، شاهد زحمات بسیار زیادی در بحث رسانه‌ای هستیم و دوستان در رسانه ملی به اقضای کار خود بسیار فعال هستند، اما شاهد این موضوع هستیم که در خارج از کشور مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از سوی رسانه‌های مورد اعتماد، پوشش داده نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه باید نهضت رسانه‌ای در بحث برون‌مرزی برای مسابقات بین‌المللی داشته باشیم، افزود: البته برخی شبکه‌ها همچون شبکه الکوثر و الثقلین به صورت جزئی به این مسأله می‌پردازند. در کنار اینها از دیگر شبکه‌های قابل اعتماد همچون المنار و المیادین و ...هم می‌توانیم به انعکاس مسابقات بپردازیم.
نجف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ادغام مسابقات دانشجویان با مسابقات طلاب اشاره کرد و گفت: این موضوع در حد بسیار زیادی می‌تواند به بحث وحدت دانشگاه و حوزه کمک کند.
در ادامه این مراسم، مسجدی، از بانوان فعال در عرصه فعالیت‌های قرآنی در سخنانی با تأکید بر اینکه قرآن را باید پیشوای خود قرار داد، گفت: داوری مسابقات قرآن تبدیل به معضل شده است. در امر داوری نظر یک داور، حتی به اندازه یک صدم امتیاز خیلی مهم است. بنابر این ضعف داور در نتایج مشکل ایجاد می‌کند.

تعامل بیشتر با صدا و سیما
جمالی، از دیگر بانوان حاضر در این جلسه نیز در صحبت‌های کوتاهی با اشاره به اینکه اهداف مسابقات ترویج ایثار و ... است به طرح این سوال که آیا با برگزاری مسابقات به این اهداف می‌رسیم پرداخت و گفت: باید در مورد خروجی مسابقات و رسیدن به اهداف آن تمرکز بیشتری داشته باشیم.
وی همچنین به تعامل داشتن با صدا و سیما اشاره و اظهار کرد: تعامل با صداوسیما و شورای عالی قرآن می‌تواند بیشتر باشد. در این تعاملات باید به هدف اینکه مانع رشد فعالان قرآنی نشویم، توجه کنیم.

مشکلی به نام دستاورد/ لزوم شکل گیری تفکر نوین در انعکاس رسانه‌ای
در بخش دیگری از این نشست هم‌اندیشی محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران به این موضوع که در مسابقات بین‌المللی قرآن مشکل دستاورد داریم، گفت: در حال حاضر کارهای بسیار زیادی در مسابقات صورت می‌گیرد که باید از آن کم کرد.
پورمعین در ادامه به سیاسی شدن بیش از حد مسابقات اشاره و اظهار کرد: مسابقات مقداری سیاسی شده و تقاضا دارم از بُعد سیاسی آن کم شود؛ چرا که در جهان اسلام حساسیت نسبت به این موضوع ایجاد شده است. در وجود شرکت کنندگان خارجی یک وحشت وجود دارد که اگر در مسابقات ایران حضور یابند، در جبهه مقاومت قرار بگیرند و در کشور خودشان دچار مشکل می‌شوند.
رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در ادامه به بیان پیشنهادات خود پرداخت و گفت: پیشنهاد اول این است که شعار کیفی سازی را در دست بگیریم، طراز مسابقات در مقایسه با دیگر مسابقات بسیار خوب شده است، اما بعد کمی به بعد کیفی تنه می‌زند.
وی با اشاره به اینکه در مسابقات بین‌المللی قرآن به مخاطبان حضوری و بینندگان مسابقات توجه نمی‌شود، گفت: به اعتقاد من در این زمینه صدا و سیما باید تفکر نوینی ایجاد کند تا مقدار بیشتری مخاطب در صحنه مسابقات مشارکت داشته باشد.
پورمعین تأکید کرد: به اعتقاد من ما می‌توانیم از بسیاری از هزینه‌های جنبی کم و جوایز نفرات برتر را افزایش دهیم، در حال حاضر مسابقات بین‌المللی امارات 300 میلیون جایزه برای برگزیدگان در نظر می‌گیرد، من اعتقاد دارم اگر ما هم از برخی هزینه‌های جنبی کم کنیم می‌توانیم جوایز را ارتقاء دهیم.
وی در ادامه به بحث نداشتن سالن مستقل برای برگزاری مسابقات قرآن اشاره و اظهار کرد: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همه ما را از این مستاجری نجات دهد، مصلی به عنوان محل برگزاری مسابقات با اینکه مطلوب است، اما جای برگزاری مسابقات نیست.
رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در پایان از مغفول ماندن از بحث حمایت و پشتیبانی از مسابقات توسط بخش‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما در بحث برگزاری مسابقات قرآن از پشتیبان‌ها غافل هستیم، چه اشکالی دارد که فعالان اقتصادی را به این عرصه نیز دعوت کنیم.

از پیشنهاد مسابقات بین‌المللی قرآن پیشکسوتان تا کاهش تعداد داوران ایرانی + عکس

ارائه آموزش به متسابقان ضعیف 
بهروز یاریگل، یکی دیگر از سخنرانان این مراسم در صحبت‌های خود به موضوع حضور متسابقین ضعیف در مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره کرد و گفت: من سال‌هاست این موضوع را بیان می‌کنم اما مورد توجه هیچ کس قرار نمی‌گیرد. افرادی که در این مسابقات حضور می‌یابند، ضعیف هستند و اگر چاره‌ای جز حضور آنها نداریم حداقل برای آنها برنامه داشته باشیم.
وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که برای این افراد می‌توانیم داشته باشیم بحث برنامه‌های آموزشی است. اگر اینها را تحت آموزش قرار دهیم یادگیری بخش از قرآن را به عنوان یادگار از ایران با خود خواهند برد. به اعتقاد من این کار بسیار لازم است و از سال‌های گذشته باید برای آن اقدام صورت می‌گرفت.

تهیه آیین‌نامه واحد برای تمامی مسابقات بین‌المللی قرآن
علی فربین، پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا رسم نیست که کسی در مسابقات شرکت کند و رتبه را از او بگیرند، گفت: افرادی مانند حسین رفیعی به خاطر چنین رویکردی با مسابقات خداحافظی کرد.
وی در ادامه به طراحی آیین‌نامه واحد برای مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: باید بنا را بر این بگذاریم که کشور ما میزبان شود تا آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن را طراحی کند، اگر این کار که از گذشته دنبال می‌شد، صورت بگیرد اتفاق بزرگی برای قرآن خواهد افتاد.

ساخت مجموعه‌ای مستقل برای میزبانی مسابقات
گزارش ایکنا حاکی است، علی اکبر حشمتی، معاون نظارت شورای عالی قرآن نیز در این نشست به بحث ساخته شدن یک مجموعه قرآنی مناسب در شأن مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اشاره کرد و گفت: اگر در بخشی از مصلی سالن بسیار خوبی برای میزبانی دائمی از مسابقات قرآن تعریف شود در هدر رفت هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد.
وی در ادامه به موضوع حضور مردم در مسابقات اشاره کرد و افزود: حضور مردمی در مسابقات کم رنگ است و حتماً باید این موضوع ترمیم شود. مردم ما مردمی قرآنی هستند و باید محافل را حس و درک کنند، این امکانات برای ما فراهم است که حضور مردم به طور کامل فراهم شود، که البته این موضوع به بحث تبلیغات بر می‌گردد.
حشمتی با تأکید بر اینکه بحث تبلیغاتی باید از چسباندن بنر و ... خارج شود؛ چرا که زمان چنین مواردی گذشته است، بیان کرد: رسانه ملی نیز چندان به مسابقات نمی‌پردازد. در صدا و سیما شبکه‌های پربیننده بسیار زیادی هستند که می‌توانند مردم را به این سمت و سو حرکت دهند، بنابر این باید گامها را فراتر ببریم.

انتقاد از حضور داوران ثابت
علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز در صحبت‌های خود در این همایش گفت: به اعتقاد من تعداد داوران خارجی و ایرانی برای این مسابقات بیشتر از پنج نفر نباشد و از ایران نیز تنها یک داور حضور داشته باشد.
وی افزود: انتخاب داور از کشورهای اسلامی نیز باید به صورت چرخشی باشد و از بحث دعوت داوران ثابت صرفه نظر کنیم، در حال حاضر داوری در مسابقات قرآن برای برخی افراد به صورت یک پست سازمانی در آمده است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اذعان کرد: در بخش مسابقات نیز تعداد قطعاتی که یک حافظ قرآن در صحن مسابقات ارائه می‌دهد، نباید بیشتر از یک قطعه باشد، بهتر است در بحث از روش فعال برای ارائه محفوظات ارائه شود که البته همه این موارد نیاز به توضیحات بیشتری دارد.
حنیفی به اضافه کردن رشته حفظ موضوعی قرآن کریم به مسابقات اشاره و بیان کرد: رشته حفظ موضوعی قرآن کریم بسیار کاربردی و بدیع است و باید نسبت به ایجاد آن در مسابقات تأمل شود. نمرات شرکت‌کنندگان نیز بعد از اجرای هر کدام از آنها روی نمایشگرهایی نمایش داده شود.

تجلیل از سردار سلیمانی در مسابقات
حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن نیز به موضوع داشتن یک افتتاحیه و اختتامیه واحد در مسابقات اشاره کرد و گفت: اگر در حین مسابقات قاری و حافظ منتخب مردمی نیز انتخاب شود، موضوع جالبی خواهد بود و علت اینکه تا کنون چنین کاری صورت نگرفته است، نمی‌دانم.
وی به شکل‌گیری مسابقاتی همچون شعر، داستان و ... در حاشیه مسابقات بین‌المللی و با موضوع این مسابقات اشاره و عنوان کرد: استفاده از ظرفیت کودکان و نیز توجه بیشتر به بحث‌های محتوایی در نشریات مسابقات از دیگر مواردی است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.
ذکاوت در پایان با اشاره به اینکه تعامل مسابقات با اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی باید بیشتر شود، گفت: در پایان نیز این پیشنهاد را ارائه می‌دهم که در یکی از برنامه‌های اختتامیه یا افتتاحیه برنامه‌ای تدارک دیده شود و از سردار سلیمانی تجلیل به عمل بیاید.

چند سال از داوران ایرانی در مسابقات استفاده نکنیم
در ادامه این مراسم سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان به موضوع کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی ایران توسط نمایندگان کشورمان در اکثر ادوار اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی هر سال یک نفر به اسم «اسماعیل هاشم» رتبه اول را به دست می‌آورد، تا اینکه این رسم با برگزیده شدن استاد مرحوم محمد تقی مروت در آن مسابقات شکسته شد و آن سال اولین سالی بود که یک قاری غیر مالزیایی برگزیده مسابقات شد.
وی افزود: در حال حاضر نیز چنین نظری در مورد مسابقات ایران وجود دارد و همه معتقد هستند که قاری و حافظ ایرانی همیشه اول است. چه اشکالی دارد که ما بیاییم به خاطر اینکه این شبهه برطرف شود به یک جراحی دردناک تن بدهیم و از امسال تا چند سال آینده از داور ایرانی در مسابقات استفاده نکنیم.
موسوی‌بلده با تأکید بر اینکه این موضوع شرکت کنندگان ما را در موقعیت جدی‌تری قرار خواهد داد، بیان کرد: بر روی این موضوع باید فکر کرد تا به خروجی‌های مطلوبی در زمینه برگزاری مسابقات برسیم.

از پیشنهاد مسابقات بین‌المللی قرآن پیشکسوتان تا کاهش تعداد داوران ایرانی + عکس

استمرار جلسات هم‌اندیشی نیازمند داشتن خروجی خاص
در پایان این نشست نیز حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان برخی پاسخ‌ها به مباحث مطرح شده در این نشست پرداخت و گفت: تذکرات خوبی در این جلسه مطرح شد که شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. از جمله این مباحث استمرار چنین جلساتی بود که لازمه استمرار این جلسه هدفمند و نظام‌مند بودن و نیز داشتن خروجی خاص است. بارها گفته شده است که یک هفته بعد از مسابقات بین‌المللی قرآن چنین جلساتی برگزار شود تا ضعف و نقص‌ها گفته شود.
وی افزود: نکته دیگر این است که باید تلاش کنیم تا معارف انقلاب اسلامی که برخواسته از معارف قرآن کریم است در قالب مسائل اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و دینی برنامه‌ریزی و فرهنگ سازی شود.
محمدی در ادامه صحبت‌های خود در مورد مباحثی که در مورد سیاسی نکردن مسابقات مطرح شد نیز گفت: سیاسی نکردن مسابقات دو معنا دارد، معنای اول اینکه ما در داخل، یک طیف خاصی را دخیل کنیم یا نکنیم، که به هیچ وجه اینگونه نخواهد شد. اما معنای دوم، صبغه سیاسی و دینی است، اینجا وظیفه ما این است که «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» را بگوئیم، ما نمی‌توانیم در مسابقات از رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا نگوییم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه شرکت کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن همیشه در خفا از حضور در ایران خرسند بوده و تشکر هم کرده‌اند، گفت: بنابراین سیاسی کاری باید باشد و با علم و برنامه‌ریزی باشد و خوف و هراسی هم نداشته باشیم؛ چرا که مسابقات ما با مسابقات مالزی و عربستان و ... متفاوت است.
وی به موضوع حضور مردم در مسابقات نیز اشاره و اظهار کرد: این نکته مهمی بوده و بارها نیز گفته شده است؛ چه اشکالی دارد که بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم تا 100 هزار نفر مستمع و بیننده در زمان برگزاری مسابقات داشته باشیم. قرآن این ظرفیت را دارد. یکی از افرادی که در این بین نقش دارد و می‌تواند مردم را بیشتر جذب مسابقات کند، حاضران در این جمع هستند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اذعان کرد: ما در حاشیه مسابقات نمایشگاه دایر می‌کنیم و در آن محصولاتی را ارائه می‌دهیم، اما به نظر من مهم‌ترین محصولی که باید به نمایش بگذاریم ظرفیت عظیم توانمند قرآنی جمهوری اسلامی است. ما موسسات موفق خودمان را باید در این نمایشگاه به همه معرفی کنیم.
محمدی در پایان به ظرفیت هنر و استفاده از آن در مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در یکی از دیدارها به بهر‌ه‌گیری از هنر نیز اشاره فرمودند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha