رابطه خلقت دنیا با خداوند بر خلاف ارتباط علی و معلولی است
کد خبر: 3697657
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
آیت‌الله ممدوحی:

رابطه خلقت دنیا با خداوند بر خلاف ارتباط علی و معلولی است

کانون خبرنگاران نبأ _ طبق قانون علی و معلولی باید وجود نامتناهی مانند خداوند خالق این عالم باشد اما نکته مهم تر از آن اینکه معلول در همه موارد بعد از ایجاد، دیگر احتیاجی به علتش پیدا نمی‌کند اما درباره ماهیت خلقت خدا رابطه معلول با علت همیشگی است.

رابطه خلقت دنیا با خداوند بر خلاف ارتباط علی و معلولی است

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، همایش «بررسی اندیشه ولایت فقیه در منظومه فکری مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی ابوالحسنی(منذر)» به همراه رونمایی از کتاب‌های ایشان روز سه‌شنبه، 15 اسفندماه با سخنرانی آیت‌الله ممدوحی و حجج‌الاسلام کعبی و میرلوحی با حضور مردم در سالن غدیر مسجد جامع امام صادق(ع) میدان فلسطین تهران برگزار شد.
این همایش با تلاوت قرآن توسط محسن ابوالحسنی(منذر)، فرزند مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذرآغاز و سپس نماهنگی از صحبت‌های حجت‌الاسلام ابوالحسنی(منذر) که در سال 90 در مراسم بزرگداشت آیت‌الله العظمی ملاعلی‌ کنی(ره) به ایراد سخن پرداخته بودند، پخش شد و سپس آیت‌الله شیخ محسن ممدوحی‌ کرمانشاهی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم با اشاره به آیه 116 سوره توبه (إِنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُحْيي‏ وَ يُميتُ.. بدرستی که ملک آسمانها و زمین تنها از آن خداست که زنده می کند و می میراند..) گفت: قصد دارم چند نکته‌ای را درباره آیه تلاوت شده خدمتتان عرض کنم؛ اول اینکه از لحاظ ادبی حرف لام در این آیه معنای حقیقی دارد به این معنی که وجود مطلق خداوند متعال است و احدی نمی‌تواند مالکیت آسمان و زمین را بر عهده بگیرد و حتی وقتی مثال نعمت‌های ظاهری دنیا را به زبان می‌آوریم باید بدانیم که آثار و منشأ تمام نعمات به وجود حق تعالی باز می‌گردد.
وی ادامه داد: در مبحث خالقیت عالم طبق قانون علی و معلولی باید وجود نامتناهی مانند خداوند خالق این عالم باشد اما نکته مهم‌تر از آن اینکه معلول در همه موارد عموما بعد از ایجاد، دیگر احتیاجی به علتش پیدا نمی‌کند، اما درباره ماهیت خلقت خدا رابطه معلول با علت همیشگی است؛ به این معنی که حضرت حق علی‌الدوام برکات آسمانی‌اش را بر سر بندگانش جاری می‌کند، این نکته را به‌راحتی می‌توان در آیات متعدد قرآن مشاهده کرد خصوصا در آیه‌ای که به نزول باران بر بندگان اشاره دارد، لذا می‌فرماید نزول برکت برای شما ادامه‌دار است. نکته‌ دیگر اینکه دنیا و آخرت با یکدیگر در ارتباط و مکمل یکدیگرند لذا کسانی که رفتارهای اشتباه خود را در مشکلات روزمره خلاصه می‌کنند، عقیده‌ای غلط و برگرفته از منشأ نادرستی است.
ممدوحی افزود: مطلب مهم دیگر در باب علم فلسفه این است که خداوند متعال یک واحد را جعل کرده و آن عالم هستی است یعنی آنچه که می‌بینیم از در دائره خلق الهی خلاصه می‌شود و هیچ علمی در عالم دنیا وجود ندارد مگر اینکه به رضایت الهی باز می‌گردد به‌گونه‌ای که یک متخصص و یا یک پزشک همین که در جهت درمان امراض مردم و رفع مشکلات آنان قدمی برمی‌دارد، نشانگر وجود داشتن علمی است که در آخرت از آن بهره خواهد بود البته باید توجه داشت که ماهیت افعال را انسان‌ها تغییر می‌دهند و نیت آنان ممکن است عقاب الهی را در مقابل یک فعالیت ظاهری در پی داشته باشد به عنوان نمونه شخصی مسجدی را بنا می‌کند تا مردم در آن خدا را عبادت کنند اما در مقابل عده‌ای بنایی را جهت گناه می‌سازند!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر خواهان پیاده کردن نیت‌های الهی در دانشگاه‌هایمان هستیم، باید درباره ثمرات نیت خوب برای کارهای روزمره بیندیشیم تا بلکه دانشجویان طرز فعالیتشان را در فعالیت‌های شغلی خود تغییر دهند، درباره ولایت فقیه صحبت‌های بسیاری شده اما دلیل برگزاری این نشست تبیین منظومه فکری استاد ابوالحسنی(منذر) است که برای برپایی نظام جمهوری اسلامی و در مسیر حمایت از ولایت فقیه زحمات بسیاری کشیده است بدین جهت باید عرض کنم بدون برپایی جامعه اسلامی بسیاری از اهداف مکتب اسلام اجرا نمی‌شود، از میان 54 کتاب فقهی اکثر آنان به عنوان نمونه کتاب حدود قصاص، جهاد، خمس، زکات، نماز جمعه و امر به معروف و نهی از منکر و... شرط اجرا شدنشان برپایی نظام اسلامی است به جهت اینکه اهل بیت(ع) خصوصا امام سجاد(ع) در دعاهایشان از جهت برقرار نبودن مکتب اسلامی ابراز ناراحتی می‌کردند چراکه در مدت امامت معصومین(ع) نمی‌توانستند نمازهای جمعه و عیدین را با مردم برگزار کنند.
آیت‌الله ممدوحی‌ کرمانشاهی در پایان جهت حمایت از اصل ولایت فقیه به نظرات امام غزالی(عالم سنی) و شیخ کاشف الغطاء و جناب شیخ مفید اشاره کرد و مدعی شد که آنان معتقد بودند امامان معصوم(ع) اجازه دادند که مراجع جامع‌الشرایط به عنوان نمایندگان آنان در دوران غیبت به رهبری جامعه بپردازند.
انتهای پیام

captcha