مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام زمان افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
کد خبر: 3698634
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام زمان افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اعلام خبر افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در روز 26 اردیبهشت‌ماه سال آتی، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 19 اسفندماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام زمان افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اعلام خبر افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در روز 26 اردیبهشت‌ماه سال آتی، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز ‌‌‌شنبه، 19 اسفندماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 19 اسفندماه و تا ساعت 15:45 تعداد 9 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تعداد چهار خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«برگزیدگان جشنواره فیلم «آیات» معرفی شدند»، «پای درس شهید قرآنی| متخصص هواپیمای «اف ۴»؛ پاسدار افتخاری جبهه‌های نبرد/ ماجرای دعای امام(ره) برای قاری قرآن»، « تلاوت جعفر فردی در روز میلاد حضرت زهرا(س)» و «تلاوت جدید قاسم مقدمی در روز میلاد فاطمه زهرا(س)» عناوین چهار خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند.
همچنین، «جایگاه مادر در روایتی از امام کاظم(ع)»، «عاقبت شوم مسئولینی که به عدالت رفتار نمى‌کند»، «مداحی سید رضا نریمانی در محضر رهبرانقلاب»، «تفاوت‌های حکومت علوی با دیگر حاکمان در ستاندن اموال نامشروع» و «اعلام اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره «تاریخچه‌نویسی هیئت»» نیز عناوین دیگر اخبار امروز این صفحه هستند که در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
همچنین، صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «پای درس شهید قرآنی| متخصص هواپیمای «اف ۴»؛ پاسدار افتخاری جبهه‌های نبرد/ ماجرای دعای امام(ره) برای قاری قرآن» کرده که مربوط به دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «هاشم سلیمی» بوده و در بخش‌هایی از این خبر آمد است: «در آخرین سری از دیدارهای جامعه قرآنی با خانواده معظم شهداء به دیدار خانواده شهید «هاشم سلیمی» رفتیم تا علاوه بر آشنایی با اوصاف و رفتار این شهید والامقام با حاج عباس سلیمی برادر شهید و علیرضا سلیمی فرزند برومند این شهید نیز دیدار و گفت‌وگو کنیم.
حاج عباس درباره برادر شهیدش اینچنین می‌گوید: یک سال با هاشم اختلاف سنی داشتیم و هر دوی ما از نخستین نفراتی بودیم که به همافرهای ارتش پیوستیم. نام هاشم برای من بسیار محترم است چونکه مادرم نام ایشان را مقتبس از قمر منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) انتخاب کرد و به جهت علاقه وافری که به حضرت ام البنین (س) داشت، نام بنده را هم عباس گذاشت.
هاشم از سال‌های نخست زندگی‌اش در دوران نوجوانی علاقه زیادی به جلسات مذهبی پیدا کرد و جلسات قرآن را از موکب‌الحسینی (ع) - جوانان منطقه پیروزی آغاز کرد و هر دو در جلسات این محفل شرکت داشتیم و طولی نکشید که هر دوی ما تاحدودی به احکام قرائت و تلاوت آشنا شدیم و در جلسات آموزش قرآن نیز تدریس می‌کردیم و خاطرم است که بحث تدریس قرائت با بنده بود و ترجمه قرآن را هاشم بر عهده گرفته بود. او پای ثابت دعای ندبه بود و همین خلوصش نیز سبب شد تا اوج بگیرد و پرواز کند.
همین اخلاص و ایمان هاشم به جایی رسید که در دوران هشت سال دفاع مقدس در حالیکه در لباس پرافتخار ارتش خدمت می‌کرد؛ در مقطعی به عنوان پاسدار افتخاری به جبهه رفت و بدون دریافت حقوق و مزایا به مناطق جنگی اعزام شد. هاشم در طول زمانی که در جبهه حضور داشت، نامه‌های متعددی برایم ارسال می‌کرد و آنقدر متواضع بود که همه ما را شیفته خود کرده بود؛ به طور مثال در ایام شهادت سالار شهیدان تمام وقتش را وقف خدمت به عزاداران امام حسین(ع) می‌کرد و تمام دیگ‌های غذای نذری روضه را به تنهایی می‌شست و اجازه نمی‌داد کسی این کار را انجام دهد. هاشم بسیار تنومند و با قد و قامت رشید بود و تسلطش به زبان انگلیسی و تخصصش در هواپیمای اف4 او را منحصر به فرد کرده بود و از جمله افرادی بود که با لباس نظامی در روز بیعت با امام راحل (ره) حضور یافت.
هاشم در یک کلمه آنقدر عزیز و با اخلاص بود که نهایتاً در تاریخ 26 دی‌ماه 65 در منطقه شلمچه و در عملیات کربلای 5 به فیض شهادت رسید و پیکر مطهرش با یک فروند هواپیمای ارتش به پایگاه یکم مهرآباد انتقال یافت و خودم به محضرش شرفیاب شدم و پیکر مطهرش را به ستاد ارتش انتقال دادم».
فارس
خبرگزاری فارس نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد 9 خبر را بر روی خروجی صفحه فعالیت‌های قرآنی خود منتشر کرده که همانند ایام گذشته، اخبار این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 322 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
«نداشتن ردیف بودجه مشخص مشکل اصلی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ جوایز مسابقات هنوز مشخص نیست»، «برگزیدگان جشنواره فیلم قرآنی «آیات» معرفی شدند»، «تلاوت‌ «فردی و مقدمی» در محفل نفحات‌القرآن»، «تلاوت‌ برنامه روزانه حفظ قرآن در دستور کار قاریان نوجوان طرح «اسوه»/ ضرورت استمرار برنامه‌ها در طول سال»، «نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 26 اردیبهشت افتتاح می‌شود»، «برپایی «زنگ نماز» در همه مدارس»، «از تخصص خط پروازی جنگنده F4 تا حضور داوطلبانه در جبهه/ شهیدی که خواسته فرزندش را اجابت کرد»، «وقتی امیرالمؤمنین(ع) برای لبخند «یتیمان» خود را شکست/ خنده‌های مسموم کدامند»، «برنامه روزانه حفظ قرآن در دستور کار قاریان نوجوان طرح «اسوه»/ ضرورت استمرار برنامه‌ها در طول سال» عناوین دیگر اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که اغلب نیز در حوزه تخصصی قرآن جای دارند.

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز خبری با عنوان «نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 26 اردیبهشت افتتاح می‌شود» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اغلب صفحات معارفی رسانه‌های مختلف نیز بدان پرداخته‌اند و در بخش‌هایی از آن آمده است: «پس از پایان بیست‌وپنجمین دوره این نمایشگاه قرار بود علاوه بر فعالیت دبیرخانه، برنامه‌ها و اقدامات بخش‌های مختلف تبیین شود تا سال 1397 نمایشگاهی شایسته داشته باشیم که به نظر می‌رسد این امر به خوبی محقق نشد اما با توجه به اعلام مسئولان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم قرار است سال آینده نمایشگاه با برنامه‌‌ها و موضوعات مختلف به صورت ویژه برپا شود که برپایی جلساتی هرچند دیرهنگام برای برگزاری نمایشگاه می‌تواند نویدبخش برپایی نمایشگاهی قرآنی برای جذب مردم قرآن‌دوست کشورمان باشد.
بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن کریم از 26 اردیبهشت‌ماه یک روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان فعالیت خود را آغاز می‌کند و تا 12 خردادماه مصادف با 17 ماه مبارک رمضان به کار خود پایان می‌دهد، بر همین اساس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همچون چند سال گذشته در صورت عدم تمدید 18 روزه خواهد بود.
به گزارش فارس، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 26 اردیبهشت‌ماه در مصلی میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود».
ایرنا
«100 هزار طلبه خواهر در حوزه های علمیه تحصیل می‌کنند»، «حوزه علمیه نباید باشگاه سیاسی شود» و «فقه در هندسه علم دینی جایگاه رفیعی دارد» عناوین سه خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده و در حوزه قرآنی نیز قرار ندارند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «دشمن به دنبال تضعیف بنیه اعتقادی مردم است» دارد مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.
مهر
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «فرآیند اجرایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن آغاز شد» است که مربوط به اعلام جزئیاتی از برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی سال آتی بوده و در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
همچنین، خبری با عنوان ۵۰ میلیارد تومان از بودجه قرآنی سال ۹۶ تا پایان سال واریز می‌شود» نیز تیتر اصلی این صفحه است که مربوط به روز چهارشنبه، 16 اسفندماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد چهار خبر با عناوین «حدیث امام علی (ع) درباره اندکی حق»، «زندگی نامه شهید محمدصالح استواری»، «وقف ظرفیت‌های اقتصادی مهمی در کشور دارد / مجلس آماده مشارکت در ترویج فرهنگ وقف» و «همه ما خوشه‌چین سفره کریمانه حضرت زهرا(س) هستیم / فاطمه(س) الگوی سبک زندگی اسلامی» را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآنی جای ندارد.
ایبنا
خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر را با عنوان «رونمایی از «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت علوی»» بر روی خروجی صفحه دین خود منتشر کرده که این خبر نیز در حوزه عترت قرار داشته و مربوط به حوزه تخصصی قرآن کریم نمی‌شود.
میزان
«راه حفظ دین و دنیا و دفع بلا» و «شهاب مظفری در گیلان روی صحنه می رود/ دیدار خواننده منو ترکم نکن با مخاطبان» عناوین دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «رضایت والدین ؛ کلید‌ عزت و کرامت» در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب قابل تأمل آمده است: «انسان با نگاهی ساده به حق والدین در اطاعت و بندگی و شکر در‌می‌یابد که اگر اینها در حقیقت آفریدگار و پروردگار او نیستند بلکه تنها مظاهری از آفریدگاری و پروردگاری او هستند، پس لازم است که حق عبادت و بندگی و شکر و سپاس واقعی را در حق خداوندگار خویش به جا آورد.
خداوند در همین چارچوب است که در آیه ۸۳ سوره بقره می‌فرماید: لاتَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً؛ جز خداوند را عبادت نمی‌کنند و به والدین خویش نیکی و احسان روا می‌دارند. در حقیقت دو حق در این آیه اثبات شده است؛ یکی عبادت حق تعالی و دیگری احسان به والدین.
اینکه انسان گاه نقش والدین را در حد خدایی بالا می‌برد،‌ در یک معنا درست است؛ ولی به یک معنا نادرست است؛ زیرا اگر انسان والدین خویش را مظاهر حقیقت آفریدگاری و پروردگاری خداوند بداند و حق ایشان را ادا کند، این عین عبادت و احسان است؛ ولی اگر انسان والدین خویش را شریک در خلقت و ربوبیت بداند، این معنا همان کفر و شرک است که خداوند در آیه دیگری از آن بازداشته و ضمن تاکید بر حق والدین در شکل احسان از تصور نادرست شراکت بازداشته و فرموده است: وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ احسانا؛ خداوند را عبادت کنید و چیزی را شریک خداوند قرار ندهید و به والدین خود احسان روا دارید.(نساء، آیه ۳۶)
بنابراین، جایگاه والدین جایگاه مظهریت در خالقیت و ربوبیت یعنی آفریدگاری و پروردگاری بشر است و انسان دارای عقل نسبت به خداوندی که خالق و رب اوست،‌ بندگی و عبادت می‌کند و در حق مظاهر خالقیت و ربوبیت، احسان روا می‌دارد.
در روایات بسیاری برصله رحم بویژه والدین تاکید شده و از عاق و نارضایتی ایشان برحذر داده است. امام هادی (ع) با‌ اشاره به تاثیر مخرب و زیانبار عاق والدین می‌فرماید: العقوق یعقب القله و یؤدی الی الذله؛ نارضایتی پدر و مادر ، کم توانی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می‌کشاند.(مسند الامام الهادی ، ص ۳۰۳ )
همان‌گونه که عبادت موجب افزایش رزق مادی و معنوی و عنایت و فضل الهی می‌شود،‌ احسان به والدین، سبب افزایش رزق و روزی می‌شود، ‌زیرا والدین مظاهر خالقیت و ربوبیت الهی و مجاری فیض اویند. در مقابل، هر گونه خشم و نارضایتی خداوند موجب بدبختی انسان می‌شود،‌ خشم والدین نیز موجب بدبختی انسان است. پس می‌توان گفت که عزت و ذلت آدمی ارتباط تنگاتنگی با عبادت خدا و احسان به والدین دارد».
انتهای پیام

captcha