مدعیان طب اسلامی ما را کافر و جراحی و تجویز دارو را حرام می‌دانند!
کد خبر: 3699218
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
حریرچی:

مدعیان طب اسلامی ما را کافر و جراحی و تجویز دارو را حرام می‌دانند!

گروه سلامت ــ سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ادعاهای موافقان طب اسلامی مبنی بر فرار وزارت بهداشت از مناظره گفت: ما از مناظره‌های علمی استقبال می‌کنیم، مشکل این است این افراد ما را کافر می‌دانند!

مدعیان طب اسلامی ما را کافر  و جراحی و تجویز دارو را حرام می‌دانند/ 50 درصد خدمات سرپایی برای نوروز
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین نشست خبری سال 96 با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت تغذیه ایرانیان اظهار کرد:متوسط انرژی دریافتی ایرانی ها بسیار بیشتر از نیاز است و در 20 سال قبل حدود 2500 کالری در شبانه روز برای هر فرد بود ولی الان به 3500 کالری رسیده است. یعنی ایرانی‌ها 40 درصد بیش از حد مطلوب غذا می‌خورند، مثلا مصرف روغن 20 درصد بیشتر شده است و مجموعه این غذای اضافی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.
وی در ادامه به وضعیت بدهی بیمه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت و عنوان کرد: مطالبات بیمارستان‌ها از بیمه‌ها به مشکل مزمن در 20 سال نظام سلامت تبدیل شده است، شاید در طرح تحول سلامت این تاخیر بیمه‌ها به 4 ماه کاهش یافته بود اما دوباره این تاخیرها بسیار بیشتر شده است.‌
 
میزان مراجعه ایرانیان به پزشک و مقایسه آن با دیگر کشورها
حریرچی با اشاره به میزان مراجعه ایرانیان به پزشک و مقایسه آن با دیگر کشورها گفت: هر ایرانی سالیانه پزشک دو بار به پزشک مراجعه می‌کند، در ساله‌ای قبل هزینه‌کرد دولت و بیمه‌ها برای سلامت مردم بسیار کمتر از کشورهای مشابه بود و بعد از طرح تحول سلامت نیز این فاصله کمتر شد.
 راه آینده سلامت ایران، ارزان سازی سلامت در کشور است در حال حاضر اختلافی در رابطه با اینکه به این برسیم وجود ندارد بلکه اختلاف بین کارشناسان در چگونگی وزمان رسیدن به این اهداف است.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه برای سال 97 بودجه کل کشور 6 درصد رشد، داشته است؛ عنوان کرد: بودجه عمومی کشور 11 درصد و مجموعه بودجه وزارت بهداشت 9 درصد دارد، در بودجه سال 97 برای اجرای پزشک خانواده دچار مشکل هستیم، کما اینکه بودجه دانشگاه‌ها 19 درصد، بودجه ستادی یک درصد و بودجه بیمه سلامت با رشد 8 درصدی مواجه شد ولی بودجه پزشک خانواده و بودجه داروهای ساخته شده دچار مشکل است.
وی همچنین درباره ممنوعیت های تجویز دارو در مراکز ورزشی تأکید کرد: تجویز دارو بدون تجویز پزشک، در هر جایی از جمله باشگاه‌های ورزشی ممنوع است، ضمن اینکه ما دو مشکل در رابطه با داروهای قاچاق داریم که عمده داروهای مصرفی در باشگاه‌های خارجی هستند، یکی عوارض این داروها است و دیگری اصل یا تقلبی بودن دارو است که تقلبی بودن آن عوارض‌های دیگری را بر بیماران وارد می‌کند.
اشکال زیر ساخت‌ها در تکریم بیمار
قائم مقام وزیر بهداشت در رابطه با مشکلات تکریم بیمار در بیمارستان‌ها بیان کرد: مشکلات تکریم بیمار دلایل متفاوتی دارد، نخست کمبود پزشک فعال در کشور است البته نباید آمار پزشکان با شماره نظام پزشکی اشتباه گرفته نشود زیرا برخی از این پزشک‌ها اصلا کار نمی‌کنند، یا فوت کرده و یا از ایران خارج شده‌اند.
حریرچی ادامه داد: در زیرساخت‌های نظام سلامت برای تکریم بیمار نیز دچار اشکال هستیم، با این وجود در این مدت و در طرح تحول سلامت، 250 کلینیک ویژه و مطب با ویزیت‌های ارزان برای تکریم بیمار ایجاد کردیم و تعداد پزشکان‌مان را در بخش دولتی زیاد کردیم و درصد پزشکان تمام وقت را به 50 درصد افزایش دادیم، همچنین درصد تعداد ویزیت‌ها را رشد دادیم و محدودیت‌های قبلی را کم کردیم.
وی بیان کرد: در راستای تکریم بیمار در مراکز درمانی، بیش از 50 درصد تخت‌ها بازسازی شدند و حتی در ارتقای هتلینگ بیمارستانی از اصلاح دستشویی و پرده‌های اتاق بیمار شروع کردیم زیرا مردم و بیمار با این مسائل بیشتر مواجه هستند اما با این وجود هنوز به دلیل تراکم بیمار در بیمارستان‌های دولتی با چالش‌های تکریم بیمار مواجه هستیم.
حریرچی در رابطه با چهارشنبه سوری گفت: نمی‌خواهم آمارهای سال گذشته را تکرار کنم، به عنوان یک ایرانی و یک پزشک از همه هموطنانم می‌خواهم که این رسم دیرینه را به گونه‌ای برگزار کنند که به خودشان و دیگران آسیبی نرسد.
وزارت بهداشت در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی موفق عمل کرده است
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: مهمترین اقدام وزارت بهداشت این بود که کشور را در حوزه خدمات بهداشتی، درمانی و در اکثر موارد دارویی و تجهیزات پزشکی مستقل و بی‌نیاز کرده است.
وی بیان کرد: معنای اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد توانایی تاب‌آوری در برابر تکانه‌های شدید اقتصادی غیرقابل کنترل را داشته باشد، علی رغم همه تحریم‌هایی که طی ۳۰ سال گذشته در کشور وجود داشت، توانستیم از کشوری که پزشکی از خارج وارد می‌کرد به یک کشور صادر کننده کادر سطح بالای پزشکی و به محلی برای توریسم درمانی تبدیل شویم. همچنین از نظر عددی ۹۸ درصد داروهای مورد نیازمان را در داخل تولید کرده و از لحاظ ریالی 70 درصد هزینه‌های تجهیزات پزشکی را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه بسته ویزیت نیز در این دوره ارتقا پیدا کرد، تصریح کرد: گاهی با پدیده‌هایی مانند ویزیت همزمان دو بیمار مواجهیم. شاید این موضوع در بخش دولتی به دلیل تراکم جمعیت وجود داشته باشد اما اصلا نباید چنین موضوعی را در بخش خصوصی ببینیم.
حریرچی درباره افزایش هزینه‌های تامین اجتماعی بعد از طرح تحول نظام سلامت گفت: کارگران عزیز در بیمارستان‌ها و مراکز تامین اجتماعی به صورت رایگان خدمت دریافت می‌کنند و در بیمارستان‌های دولتی هم متوسط پرداخت از جیب کارگران تامین اجتماعی ۳۷ درصد بوده که در حال حاضر به شش درصد کاهش یافته است.
تصادفات رانندگی عامل سوم مرگ و میر
حریرچی بیان کرد: باید توجه داشت که عامل سوم مرگ و میر در کشور ما تصادفات هستند و تصادفات اصلی‌ترین عامل سال‌های از دست رفته عمر و سال‌های سپری شده با بیماری یا معلولیت به ویژه برای اقشار جوان محسوب می‌شوند. از طرفی یکی از عوامل مهم اجتماعی موثر بر سلامت، حوادث ترافیکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر نظام سلامت تاثیر می‌گذارد. البته وزارت بهداشت تنها می‌تواند در این زمینه اطلاع رسانی کرده و درخواست داشته باشد و برای پروژه‌های بزرگ نیز پیوست سلامت تعریف کند و مستقیما در این حوزه دخالت اجرایی ندارد.
فعال بودن 50 درصد بخش خدمات سرپایی در نوروز
وی در رابطه با اقدامات وزارت بهداشت برای تعطیلات نوروز اعلام کرد: مشکل اصلی ما در تعطیلات نوروز رسیدگی به بیماران اورژانس نیست؛ از آنجایی که قسمت قابل توجهی از ظرفیت‌مان را به اورژانس اختصاص می‌دهیم و تمام بخش‌های ویژه ما هم فعال هستند، مشکلی در این زمینه نداریم بلکه مشکل مردم بیماری‌های معمولی است که نیازمند بستری هستند؛ چرا که بسیاری از مراکز خصوصی تعطیلند و همه مردم برای بیماری‌های معمولی به اورژانس می‌آیند. بنابراین درخواستمان این است که بیمارستان‌های بخش خصوصی و دولتی با توان کامل فعالیت کنند و ۵۰ درصد بخش‌های سرپایی بخش غیردولتی نیز فعال باشند.
مخالفت با طرح تحول سلامت سیاسی است
وی درباره انتقادات اخیر به طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد: بالاخره هر کار بزرگی مخالفینی هم دارد. در حال حاضر هم هر کسی می‌خواهد در هر حوزه‌ای به وزارت بهداشت حمله کند نام طرح تحول نظام سلامت را به آن اضافه می‌کنند بخشی از این موضوع هم در رسانه‌ها سیاسی شده یعنی وقتی کسی در رسانه می‌خواهد به دولت حمله کند به مهمترین دستاورد دولت یعنی طرح تحول سلامت حمله می‌کند.
مدعیان طب اسلامی جواب دهند آیا پیامبر در مراجعه به پزشک کار غیر اسلامی کرد؟
حریرچی در رابطه با خواسته هواداران طب اسلامی برای مناظره با وزارت بهداشت، گفت: برخی از این آقایان ما را کافر می‌پندارند، حتی جراحی، واکسیناسیون و ... را مغایر با اسلام اعلام کرده و حتی مصرف دارو را هم حرام می‌دانند. البته در این زمینه منافعی هم وجود دارد مثلا فردی با عنوان طب اسلامی می‌گوید همه بیماران را به صورت رایگان ویزیت می‌کنم اما نسخی که به بیمار ارائه می‌دهد حداقل قیمتش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.
وی افزود: سلامت مردم کار بسیار سختی است، پیامبر(ص) در زمان بیماری به پزشک حتی غیر مسلمان مراجعه کرد، امام خمینی(ره) به پزشک غیر سنتی مراجعه کرد و مقام معظم رهبری توسط پزشک امروزی جراحی شد آیا این افراد کاری غیر اسلامی انجام داده‌اند.
حریرچی بیان کرد: طب سنتی ما طب پیشگیری است، اگر در حال حاضر ابن سینا حضور داشت، چه می‌کرد؟ ابن سینا طب زمان خود را ارتقا داد و اگر دوباره به دنیا می‌آمد حتما طب را ارتقا می‌داد. بنابراین از این افراد می‌خواهیم که حرمت اسلام و عقاید مردم را نگهدارند و چیزی را که برای خودشان نمی‌پسندند، برای دیگران هم نپسندند. ما در زمینه‌های علمی حاضر به تبادل نظر هستیم، اما کسی که حکم کفر می‌دهد و پدیده‌های واضح را مضر می‌داند، نمی‌توان با او مناظره کرد؛ چرا که مناظره برای اقناع است نه برای وقت تلف کردن.
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت دارو، گفت: وزارت بهداشت سبد دارویی را کنترل می‌کند در مجموع با اقداماتی که انجام شده قیمت سبد دارویی مصرفی علی رغم تورم و افزایش نرخ ارز، بالا نرفته، البته در برخی موارد اگر ماده اولیه‌ای گران شود، هزینه آن بالا می‌رود. اما در مجموع سبد دارویی ما با توجه به اینکه کاهش قابل توجهی در داروهای خارجی داشته است، قیمتش بالا نرفته است.

اتنهای پیام
captcha