«مبانی سبک زندگی اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 3700097
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

«مبانی سبک زندگی اسلامی» منتشر شد

گروه ادب ــ کتاب «مبانی سبک زندگی اسلامی» به قلم محمدتقی فعالی و از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین منتشر شد.


5شنبه//// «مبانی سبک زندگی اسلامی» منتشر شد
به گزارش خبرنگار ایکنا، کتاب «مبانی سبک زندگی اسلامی» از سوی محمدتقی فعالی و با هدف تبیین اصلی‌ترین مسائل سبک زندگی و نیز ارائه رویکرد اسلامی در سبک زندگی پدید آمده است. این اثر در دو فصل تنظیم شده است، فصل اول مسائل ذیل را مدنظر قرار داده است؛ چرا پدیده سبک زندگی مهم است؟ معناشناسی سبک زندگی، نظریه‌ها، تعریف‌ها و عوامل ظهور مفهوم سبک زندگی.
در فصل دوم نیز مسائلی با رویکرد دینی مورد توجه قرار گرفته و عناوینی چون روش‌شناسی عام، تعریف سبک زندگی اسلامی، مؤلفه‌ها، مفاهیم هم‌بسته، سبک زندگی اسلامی به مثابه دانشی مستقل، موضوع سبک زندگی اسلامی، گزاره‌های سبک زندگی اسلامی، غایت سبک زندگی اسلامی، ساختار مسائل سبک زندگی اسلامی، وظایف راهبردی سبک‌شناس، مطالعات میان‌رشته‌ای، فرایند شکل‌گیری سبک زندگی اسلامی و نسبت سبک زندگی اسلامی با دانش فقه و اخلاق بررسی و تبیین شده است.
در بخشی از این کتاب در بخش آسیب‌شناسی سیره‌ها می‌خوانیم؛ جریان سیره‌نگاری در طول تاریخ دچار آسیب‌های متعددی شده است، تحریف، غلبه نگاه جنگجویانه، هاله‌ای از قداست، تعصبات قبیله‌ای و رویکرد داستانی از جمله آسیب‌ها است که در رابطه با رویکرد داستانی می‌خوانیم؛ آمیخته شدن شرح زندگانی رسول الله(ص) در پاره‌ای از سیره‌ها به داستان‌هایی که بدون ذکر سند و مدرک ارائه شده‌اند، از ضعف‌های دیگر سیره‌نگاری است. گاهی سیره‌نویس‌ها برای جذاب‌تر شدن یک حادثه، آن را در قالب داستانی مهیج ارائه می‌دهند؛ در حالی که هدف اصلی سیره ثبت و ضبط واقعی تاریخ است. کتاب «الانوار فی مولد النبی المختار» از ابوالحسن بکری به عنوان نمونه قابل ذکر است. ضعف‌ها و کاستی‌های فراوان سیره‌ها موجب شد برخی از سیره‌نگاران معاصر آثاری با عنوان «الصحیح من سیرة النبی الاعظم(ص) بنگارند.
در بخشی از این کتاب آمده است، الگوهای سبک زندگی مدرن با وجود فرصت‌ها و امکاناتی که در اختیار بشر قرار داده، بیماری‌ها و آسیب‌های متعددی را نیز به ارمغان آورده است. اسلام به عنوان آخرین و برترنی دین الهی الگوها و مدل‌های متعادل و جامعی را در اختیار انسان قرار می‌دهد تا آدمی بتواند ضمن رهایی از تهدیدها و آسیب‌ها، به سعادت دنیوی و اخروی دست یابد.
پایان‌بخش کتاب «مبانی سبک زندگی اسلامی» کتاب‌نامه و فهرست نمایه است، که می‌تواند راهنمای خوبی برای مخاطبان محقق و پژوهشگر باشد.

انتهای پیام

captcha