استان اصفهان ظرفیت اسکان 320 هزار نفر مسافر نوروزی دارد
کد خبر: 3700119
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰

استان اصفهان ظرفیت اسکان 320 هزار نفر مسافر نوروزی دارد

گروه فرهنگی- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در ایام نوروز امسال، ظرفیت 320 هزار نفری اسکان مسافران برای هر شب در سطح استان پیش‌بینی شده و علاوه بر آن، 30 هزار نفر نیز مازاد بر ظرفیت در نظر گرفته‌ایم.

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با تأکید بر آمادگی کامل برای استقبال از مسافران نوروزی در سطح استان اظهار کرد: رویکرد ستاد اجرایی خدمات سفر استان، اولا ارتقاء کیفیت خدمات سفر استان به منظور رضایتمندی مسافران و هموطنانی می باشد که استان اصفهان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند و ثانیا تأکید بر توزیع سفر در سطح استان با هدف توسعه گردشگری در مناطق کمتر توسعه یافته است.
وی افزود: معرفی مقاصد کمتر شناخته شده و ناشناخته در استان و نیز معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان با هدف بسط نشاط و شادابی در دستورکار قرار دارد و ستاد خدمات اجرایی سفر استان برنامه‌ریزی‌های جامعی در این خصوص انجام داده است، ضمن اینکه ستاد نوروزی اداره کل میراث فرهنگی استان نیز به عنوان دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر، برنامه‌های متنوع و پر نشاطی را برای مسافران نوروزی با آمادگی کامل اجرا می‌کند.
الهیاری بیان کرد: پیش‌بینی ما، ظرفیت 320 هزار نفری اسکان مسافران برای هر شب می‌باشد که 30 هزار نفر مازاد بر ظرفیت را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم و در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد. ظرفیت‌های اقامتی استان در درجه اول، 25 هزار نفر مربوط به هتل‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بومگردی و تأسیسات گردشگری است و مابقی آن نیز مدارس آموزش و پرورش، خانه‌های استیجاری و کمپینگ‌های شهرداری‌ها در سطح شهرهای استان را شامل می‌شود. تلاش ما بر این بوده است که ظرفیت شهرستان‌ها را افزایش دهیم و با توجه به رویکرد توزیع سفر، شهرستان‌ها نیز آمادگی بیشتری برای پذیرش مسافران نوروزی داشته باشند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان حکم کریدور ارتباطی میان شمال و جنوب و شرق و غرب کشور را دارد، تعداد مسافران عبوری از استان زیاد خواهد بود، ولی سالانه بین دو و نیم تا سه میلیون نفر اسکان در استان اصفهان صورت می‌گیرد که امسال نیز همین تعداد پیش‌بینی می‌شود و با توجه به رویکرد و سیاست توزیع سفر ممکن است آمارها در شهرستان‌های مختلف متفاوت شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطر نشان کرد: خوشبختانه فعالیت مبلغان مذهبی به عنوان همیاران گردشگری در مسجد جامع شهر اصفهان و سایر مراکز مذهبی صورت می‌گیرد و در ایام نوروز این فعالیت‌ها تقویت خواهد شد؛ ضمن اینکه کمیته فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در ستاد اجرایی خدمات سفر استان نیز پیش‌بینی‌هایی را به منظور نشر و گسترش فرهنگ اسلامی و ارزش‌های معنوی و انقلابی انجام داده است و دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند نیز با قدرت حضور داشته و فعالیت خواهند کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عظیمی از میراث فرهنگی استان اصفهان را میراث فرهنگ و تمدن اسلامی تشکیل می‌دهد، فضای میراثی و تاریخی آن به گونه‌ای است که تأثیر به‌سزایی در تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی دارد و راهنمایان گردشگری که در بناها حضور دارند، قطعا در معرفی جنبه‌های فرهنگی و معنوی بنا نیز اهتمام خواهند داشت و توصیه‌های لازم در این خصوص انجام شده است. البته در ایام نوروز گردشگران خارجی زیادی به اصفهان سفر نمی‌کنند و بیشتر گردشگران را مسافران داخلی تشکیل می‌دهند، ولی همان سازوکارهایی که در طول سال حاکم است، در ایام نوروز نیز برای گردشگران خارجی جاری می‌باشد.
الهیاری با اشاره به وجود چندین سامانه اطلاع‌رسانی برای معرفی مراکز تاریخی و گردشگری استان، گفت: این سامانه‌ها اطلاعات لازم و کافی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و از جمله آنها می‌توان به سامانه مسافریار اشاره کرد که بر روی گوشی‌های همراه نصب می‌شود و کل استان را پوشش داده و تمامی جاذبه‌ها و خدمات مورد نیاز گردشگران را معرفی می‌کند. این اپلیکشن از طریق اینترنت و نیز سامانه‌ای که در بناهای تاریخی و ایستگاه‌های هدایت مسافر طراحی شده، قابل دریافت است. علاوه بر آن، بیش از یک میلیون نقشه-بروشور نیز برای اطلاع‌رسانی به مسافران نوروزی در سطح استان تولید و توزیع می‌شود.

captcha