زندگی هاوکینگ برای اندیشه بشری بود
کد خبر: 3700298
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
یحیی یثربی:

زندگی هاوکینگ برای اندیشه بشری بود

گروه شبکه اجتماعی ــ یحیی یثربی، مفسر قرآن و استاد سابق فلسفه دانشگاه علامه به ارزیابی فعالیت‌های هاوکینگ پرداخته است.

به گزارش ایکنا؛ یحیی یثربی، مفسر قرآن و استاد سابق فلسفه دانشگاه علامه در مطلبی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده به ارزیابی فعالیت‌های هاوکینگ پرداخته است که در پی آن را ملاحظه می‌کنید:

هاوکینگ، مردی بود که نیم قرن، نه بخاطر خود، که بخاطر دانش و اندیشه بشری زندگی کرد. او به صورت ناخواسته این افتخار را به دست آورد که از هیچ چیز لذت نبرد، جز اندیشیدن و کشف بخشی از مجهولات انسان. وی در این نیم قرن، در سایه عشق به اندیشه و دانش به هرچه ناتوانی و بیماری و سختی بود، بی‌اعتنا ماند.
هاوکینگ زمانی گفت که در جهان به خدایی نرسیده است. مهم آن است که تلاش کرده است، زیرا رسیدن یا نرسیدن در اختیار انسان نیست و این همان نکته‌ای است که مخالفان علم، هرگز به آن توجه نکرده‌اند.

نرسیدن او و یا به زبانی ساده‌تر، انکار او نسبت به خداوند، قسمتی از یک مسیر طولانی است برای نگرش وسیع‌تر و عمیق‌تر به اسرار جهان و لذت فهمیدن آن. بی‌تردید، خداوند خود را همواره در مخلوقاتش متجلی می‌سازد و دیر یا زود این نکته هم چون بسیاری نکات دیگر که بر انسان از راه علم آشکار شد، کشف خواهد شد، چرا که راه علم، نه تنها راه خداشناسی را نمی‌بندد، بلکه بهترین راه خداشناسی است. مبادا، آنان که به نام دین با عقل و اندیشه مبارزه می‌کنند، هاوکینگ را بهانه کرده، بنای ناسازگاری علم و دین را در جهان بگذارند.

امیدوارم ما هم توفیق ترجیح لذت دانایی و فهم بر هرچیز دیگر را داشته باشیم.

captcha