فرصت وزیر آموزش و پرورش به معاونان برای ارائه راهبردها و برنامه‌های حوزه نماز
کد خبر: 3700623
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲

فرصت وزیر آموزش و پرورش به معاونان برای ارائه راهبردها و برنامه‌های حوزه نماز

گروه جامعه ــ وزیر آموزش و پرورش از معاونان بخش‌های مختلف خواست تا راهبردهای تبلیغی و ترویجی خود را در ارتباط با موضوع نماز طی چند روز آینده و برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آن را تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال آینده، ارائه دهند.

فرصت وزیر آموزش و پرورش به معاونان برای ارائه راهبردها و برنامه‌های حوزه نماز

 به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه ستاد اقامه نماز امروز ۲۶ اسفندماه، با حضور بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور و معاونان و مدیران کل این دو نهاد برگزار شد.

بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در ابتدای سخنان خود اظهار امیدواری کرد که موانع اقامه نماز در مدارس کاهش یابد و گفت: تنها چیزی که می‌تواند ما را از آشفتگی نجات دهد توجه به موضوع اقامه نماز به ویژه در مدارس است. به همان دلایلی که مساجد خالی از نمازگزار شده‌اند، نماز مدارس نیز با رکود مواجه هستند و راه حل آن نیز تدوین برنامه‌های تبلیغی و ترویجی ویژه مدرسه است.

وی بر ضرورت راه‌اندازی نظام رصد و پایش برنامه‌ها که موانع، پیشرفت‌ها و علل آنها را تشخیص دهد تأکید و تصریح کرد: تنظیم سندهای مختلف راه به جایی نمی برد، باید برنامه داشت و بدان عمل کرد، حرف‌ها و برنامه‌های کلی راه به جایی نمی‌برد.

وی از معاونان بخش‌های مختلف خواست تا راهبردهای تبلیغی و ترویجی خود را در ارتباط با موضوع نماز طی چند روز آینده و برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آن را تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال آینده، ارائه دهند و تصریح کرد: ستاد پایش برنامه‌ها از این پس باید به صورت ماهانه برگزار شود تا خروجی برنامه‌ها رصد شود.

حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز نیز در سخنانی اظهار کرد: تربیت دانش آموز با مدرک دیپلم و لیسانس بدون آنکه بنده خدا شده باشند فایده‌ای ندارد. درس‌هایی که خروجی و اثرگذاری ارزشمندی ندارند را حذف کنید و زمان را به امور مهم‌تر تربیتی همچون نماز اختصاص دهید.

وی با تأکید بر اینکه تربیت دیپلمه تارک الصلاه فایده‌ای ندارد، گفت: از هر چیزی می‌زنید و کم می‌کنید بکنید، اما از پول نماز نزنید، بلکه هزینه‌های صرف شده برای برخی همایش‌ها و سمینارهایی که خروجی ندارد را نیز به موضوع نماز اختصاص دهید.

حجت‌الاسلام قرائتی بر ضرورت هیجان بخشیدن به برنامه‌های مرتبط با نماز تأکید و تصریح کرد: به هم پیوسته بودن نماز و زکات گویای اهمیت این موضوع است. ما آمادگی داریم برای معلمان دوره‌های پاسخ به شبهات دینی برگزار کنیم.

رئیس ستاد اقامه کشور نماز خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: خودتان مسئول موضوع نماز باشید و هر ماه یک ساعت زمان برای بررسی این موضوع اختصاص دهید.

بنابر گزارش ایکنا؛ در ادامه این نشست معاونان بخش‌های مختلف به ارائه گزارشی از عملکرد خود در حوزه نماز پرداختند.

کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش برگزاری مسابقات اذان و احکام، طرح احکام و مرجعیت، طرح پیوند مسجد و مدرسه، راه اندازی جلسات پرسش و پاسخ در مدارس، تقدیر از خادمان نماز نمازخانه‌های ستادی، توانمندسازی معلمان پایه سوم ابتدایی را از جمله اقدامات صورت گرفته برشمرد و گفت: تحلیل محتوایی بر پیام‌های مقام معظم رهبری در اجلاس‌های 26 گانه نماز داشتیم و به صورت موضوعی به دسته‌بندی سخنان معظم‌له پرداختیم تا در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های نهادینه شود.

حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی، مستندسازی جهت نظارت بر اجرای برنامه نماز در مدارس ابتدایی، اجرای طرح آموزش عملی نماز در دوره ابتدایی، برگزاری جشن شکوفایی در مدارس دخترانه، اجرای طرح پیوند مدارس، مساجد و منازل و نماز جمعه در مدارس عشایری کشور و همچنین برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات جهت آموزش و توانمندسازی آموزگاران دوره ابتدایی در راستای اجرایی و نهادینه کردن آموزش عملی نماز را از جمله اقدامات صورت گرفته برشمرد.

زینی‌وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی نیز اقامه نماز جماعت در اول وقت شرعی در مدارس غیردولتی و اختصاص فضای مناسب جهت اقامه نماز در تمامی مدارس غیرانتفاعی و نهادینه کردن طرح مبین در مدارس خاص را از جمله اقدامات صورت گرفته خواند و گفت: رویکرد زیباشناختی در امر توحید و یگانگی خداوند متعال و استفاده از بازی‌ها و محتوای پرورشی در توسعه و گسترش اقامه نماز از اولویت‌های این سازمان بوده است.

کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نیز با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نیروی انتظامی به خارج از کشور داریم و آمادگی داریم تا این نیروها را در دوره‌های توانمندسازی معلمان حضور دهیم، اظهار کرد: از قالب‌های مختلف فرهنگی و هنری در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های ملی اقامه نماز در مدارس و مجتمع‌های تابعه بهره گرفته‌ایم. همچنین برنامه‌های توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز را در واحدهای آموزشی تابعه با توجه به شرایط خاص مخاطبان و محیط، بومی سازی کرده و در زمینه توانمندسازی همکاران اعزامی و شاغل در واحدهای آموزشی تابعه در ارتباط با برنامه توسعه فرهنگ اقامه نماز اقدام کردیم.

نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از دیگر حاضران در این نشست بود که بر ضرورت ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان به منظور انس با نماز تأکید کرد و گفت: توانمند شدن مربیان و معلمان می‌تواند در علاقه‌مند شدن دانش‌آموزان به این حوزه بسیار اثرگذار باشد.

گزارش تصویری نشست را اینجا ببینید!

انتهای پیام

 

captcha