«شلیک به آسمان»؛ کتابی که چندین بار ویرایش شد
کد خبر: 3700899
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

«شلیک به آسمان»؛ کتابی که چندین بار ویرایش شد

گروه ادب ــ کتاب «شلیک به آسمان» اثری به قلم ابراهیم زاهدی مطلق است که برای رفع مشکلات ویرایشی آن،‌ چندین نفر آن را مورد بازبینی و ویرایش قرار دادند و دست آخر احمد دهقان نسبت به رفع این مشکلات موفق شد.

عید///«شلیک به آسمان»؛ کتابی که چندین بار ویرایش شد

به گزارش ایکنا؛ کتاب «شلیک به آسمان» نوشته ابراهیم زاهدی‌ مطلق شامل خاطرات محمد مصطفوی‌فر،‌ سروان پدافند نیروی هوایی است که به کوشش انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

متن این اثر پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها در اختیار زاهدی مطلق قرار گرفت که پس از تدوین به دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری تحویل داده شد. بازبینی دوباره این کار توسط زاهدی به دلیل اشکالات زیادی که در متن موجود بود صورت گرفت و با این وجود کار همچنان دارای اشکال بود و پس از سه،‌ چهار بار رفت و برگشت، زاهدای از ادامه کار صرف نظر کرد. حسین نیری آن را بازبینی کرد. محمدصادق فیض نیز متن را دید تا شاید بتواند اشکالات آن را برطرف کند که نشد! کتاب تا مدتی کنار گذاشته شد تا اینکه در سال 88 دوباره کتاب برای رفع اشکالات به جریان افتاد و در این مرحله، به احمد دهقان سپرده شد تا بازنویسی و ویرایش مجدد شود تا کتاب آماده ارسال به انتشارات شود.

این کتاب شامل 20 فصل است که تصاویر نیز ضمیمه پایان این کتاب است. در مقدمه این اثر آمده است: در جهان امروز، مسابقه تسلیحاتی میان کشورها رواج پیدا کرده است. اغلب کشورها،‌ به ویژه ابرقدرت‌ها تلاش می‌کنند با ساخت یا خرید تجهیزات نظامی و پیشرفته،‌ از کشور خود مقابل تهاجم ناگهانی بیگانگان دفاع و پاسداری کنند. در این میان،‌ کشوری به لحاظ نظامی،‌ قوی‌تر محسوب می‌شود که نیروی هوایی مقتدرتری داشته باشد، زیرا نیروی هوایی می‌تواند به هر نقطه یا منطقه‌ای از خاک دشمن نفوذ کند و اهداف مهمی را نشانه‌گیری و مورد هدف قرار دهد.

در نبرد و تقابل هوایی آنچه اهمیت بیشتری دارد،‌ دفاع هوایی است. اگر کشوری نتواند به درستی از آسمان کشور خود مقابل حمله هوایی کشور بیگانه دفاع کند، در وهله اول، جان مردم و بعد تاسیسات مهم اقتصادی نظامی کشورش به خطر خواهد افتاد.

پدافند هوایی کشورمان در طول هشت سال دفاع مقدس یکی از موثرترین و پرتلاش‌ترین نیروهای نظامی بوده است،‌ زیرا با وجود کمبودها و عدم حضور کارشناسان خارجی، به ویژه آمریکایی‌ها،‌ توانست بیش از آنچه در توانش بود انجام دهد. دلیل این مدعا،‌ سقوط صدها فروند از هواپیماهای نظامی عراق در طول جنگ است. تا آنجا که با شروع جنگ،‌ با میگ‌های 17 و 19 و توپولوف‌های قدیمی به خاک‌مان حمله‌ور شدند. ولی در پایان جنگ،‌ همه این هواپیماها با پدافند قدرتمند کشورمان سرنگون شد. حتی نسل‌های بعدی هواپیماهای عراقی هم نابود شد و در روزهای پایانی جنگ آنها با میگ 25، سوخو 24، میراژهای پیشرفته و توپولوف‌های مدرن و آواکس‌های روسی و نیزو موشک‌های ضد رادار و لیزری با ما می‌جنگیدند.

همه این موارد مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای پدافند هوایی، شامل افسران، همافران،‌ درجه‌داران و در قسمت‌های رادار مادر،‌ توپ‌های ضد هوایی و سایت موشکی بود.

همچنین، «شلیک به آسمان» در 2500 نسخه، به بهای 21 هزار تومان و در 398 صفحه به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

captcha