ایمان به آخرت بدون آثار عینی آن در زندگی، لقلقه زبان است
کد خبر: 3701203
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
آیت‌الله هادوی تهرانی:

ایمان به آخرت بدون آثار عینی آن در زندگی، لقلقه زبان است

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: کسی دنبال حقیقت است که آخرتی را قبول دارد؛ کسی که آخرت را قبول ندارد دنبال مجاز و من دون الله است، البته باید واقعا اعتقاد داشته باشیم که آثار واقعی هم دارد و آثار آن نیز باید در زندگی فرد دیده شود.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه زمر گفت: در آیه ۴۵ سوره مبارکه زمر «وَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ۖ وَ إِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ» خداوند یک خصلتی را بیان می‌کند که مصداق بارز این خصلت، کفار هستند.

وی افزود: آن‌هایی که ایمان به آخرت ندارند، خصلت‌شان این است که وقتی راجع به خدای واحد صحبت می‌شود، بدشان می‌آید و اشمئزاز پیدا می‌کنند و وقتی از دین و اخلاق و ادب و... صحبت می‌کنی، خوششان نمی‌آید و حوصله‌شان سر می‌رود اما وقتی از اباطیل، صحبت می‌شود بلافاصله کیف می‌کنند و به میدان می‌آیند! وقتی آیه قرآن می‌خوانی، حوصله‌شان سر می‌رود اما ۱۵ ساعت با تلگرام و ... چت کنند و در اینترنت گشت بزنند، لذت می‌برند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه این آیه در یک نگاه ناظر به کفار زمان پیغمبر (ص) است که می‌گوید این‌ها این طوری بودند، پس یک قصه تاریخی مربوط به یک جماعتی که مردند و خاک و پراکنده شدند و رفتند تمام شد افزود: در این صورت  ما هم این آیه را می بوسیم و گوشه طاقچه می‌گذاریم تا وقتی که یکی بمیرد، آن وقت برای او به عنوان ثواب می‌خوانیم! این یک نوع تفسیر است... .

این استاد تفسیر بیان کرد: اما به نظر بنده این آیه برای همه آدم‌ها و در تمام دوره‌ها و زمان‌ها یک قاعده‌ای را بیان می‌کند؛ می‌خواهد بگوید اگر می‌خواهی بفهمی جزء یومنون بالاخرة هستی یا نه؟ خیلی ساده است؛من ملاک می‌دهم، مگر شما نمی گویید کاغذ ترنوسل را در داخل اسید بگذاری، این رنگی می‌شود و در باز بگذاری یک رنگ دیگر، مگر این ملاک به شما  نمی دهد؟ پس ما هم ملاک به شما می‌دهیم.

هادوی تهرانی اظهار کرد: ملاک، ایمان به آخرت این است که شما چقدر به حقایق اعتنا می‌کنی؟ چون کسی دنبال حقیقت است که آخرتی را قبول دارد؛ کسی که آخرت را قبول ندارد دنبال مجاز و من دون الله است، البته باید واقعا اعتقاد داشته باشیم که آثار واقعی هم دارد و آثار آن نیز باید در زندگی فرد دیده شود.

وی افزد: ما بعضی وقت‌ها به دیگران دروغ می‌گوییم، بعضی وقت‌ها به خودمان نیز دروغ می‌گوییم؛ بعضی وقت‌ها هم به دیگران دروغ می‌گوییم و خودمان نیز باور می‌کنیم در حالی که دیگران باور نکرده‌اند و دلمان خوش است که فکر می‌کنیم بقیه هم باور کرده‌اند.

انتهای پیام

captcha