حجتالاسلام محسن مرادی، استاد حوزه علمیه در گفتوگو با ایکنا از کرمانشاه، گفت: شنیدن واژه بهار در ناخودآگاه ذهن انسان معانی متفاوتی را تداعی میکند و آن اینکه بهار یعنی شکوفا شدن، اما هنگامی که این کلمه را از جنبه دین بنگریم آموزههای دینی آن را منحصر به طبعیت نمیداند.
وی افزود: این موضوع از منظر آیات قرآن برای اثبات قدرت الهی، توحید افعالی، رستاخیز و اندیشه است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 50 سوره روم «فَانظُرْ إِلَیَّ ءَاثَـَرِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیْفَ یُحْیِ الاْ رْضَ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِنَّ ذَلِکَ لَمُحْیِ الْمَوْتَیَ وَ هُوَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»، اظهار کرد: قرآن به صراحت نامی از بهار نیاورده اما دهها آیه قرآن به بهار و برکات و آثار آن اشاره دارند.
حجتالاسلام مرادی با بیان این مطلب که از نظر آموزههای دینی بهار تنها منحصر به طبیعت نیست، گفت: بهار دلها از جمله آنها است چراکه از نظر آموزههای دینی دل انسانهات نیز بهار دارد و بهار آن قرآن است، چنانکه حضرت علی(ع) در این زمینه میفرماید: «تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ؛ بیاموزید قرآن را پس به درستی که قرآن بهار دلهاست».
بهار از منظر قرآن
وی به روشهای قرآن در معرفی نشانههای الهی نیز اشاره کرد و افزود: قرآن و روایات تجدید حیات طبیعت را آیهای از آیات الهی میداند و این امر در قرآن به دو روش شهودی و علمی ارائه میکند.
استاد حوزه علمیه درتوصیف روش علمی این امر اظهار کرد: روش علمی برای عموم است و خداوند به فراخور درک انسانها از آفرینش توصیفها و صحنههای عبرتانگیز را به نمایش میگذارد.
وی درادامه تصریح کرد: در آیه 73 سوره بقره روش علمی توجه دادن به رخدادهای طبیعی است.
حجتالاسلام مرادی افزود: بهار درس است اما این واژه در قرآن بهانهای برای یادآوری خداباوری و معادباوری است یعنی توحید و قیامت.
وی اظهار کرد: اهداف دیگری در آیات توصیف بهار در قرآن دنبال میشود که توجه به انسان کامل و قرآن بهعنوان بهار حقیقی، تذکرات اخلاقی مثل حیا، چشمپوشی، برکت بخش بودن زندگی، خدمت به دیگران و انفاق و استفاده بهینه از طبیعت و مواهب طبیعی از جمله آنها است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بهار از منظر قرآن مظهر رحمت، قدرت و حقانیت حق است.
وی در پایان اظهار کرد: بیشترین نشانههای بهار در سورههای روم، نحل و حج اشاره شده است.
انتهای پیام