نگاهی به تاریخچه و آیین کهن نوروز در اسلام
کد خبر: 3701547
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۷

نگاهی به تاریخچه و آیین کهن نوروز در اسلام

گروه اجتماعی- نوروز، به معنای روز نو آیینی دارد که بسیار مورد تاکید دین مبین اسلام نیز است.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، نوروز همه ساله با سبزی درختان و جان گرفتن دوباره طبیعت به مهمانی انسان‌ها می‌آید.
این ایام آدابی دارد که در اسلام به آن تاکید شده و گاهی این آداب حتی نشانه یک انسان مومن بوده و رعایت آن در تمام طول سال بر یک انسان مسلمان لازم و واجب است.
آداب نوروز
حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نوروز آیین کهن ایرانیان قدیم از جهات متعددی باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نوروز گفته شده به معنی روز نو است، افزود: نوروز از جمله جشن‌های سنتی و قدیمی ایرانیان است.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: از قدیم الایام در این روز سنت‌هایی انسانی از جمله لباس نو پوشیدن، دید و بازدید و سر زدن به بزرگان رواج داشته است.
سیدی با بیان اینکه اسلام تاکید فراوانی بر صله رحم می‌کند، تصریح کرد:‌ البته باید توجه کنیم که این صله رحم را منحصر در ایامی خاص نکنیم و همواره در طول سال داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در وجه نامگذاری نوروز گفته شده است در این روز خلق آسمان‌ها و زمین بوده است، اظهار کرد: باید توجه داشت که از سنت‌هایی غلط که در حال رواج پیدا کردن است پرهیز کنیم.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: باید از اتلاف وقت، اسراف، گناه، اختلاط‌ با نامحرمان، آلوده کردن محیط زیست، هدر دادن آب و تضیع حقوق دیگران به بهانه شادی پرهیز کنیم.
سیدی ادامه داد: مسلمانان و ‌دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت باید توجه داشته باشند که شب اول فروردین مصادف با شهادت امام هادی(ع) است و روز ۱۳ فروردین مصادف با رحلت جانگداز حضرت زینب(س) است است و باید در برنامه های خویش حرمت این ایام نگه داشته شود.
وی با بیان اینکه از جمله آداب نوروز، ‏غسل کردن و پاکیزه ترین جامه‌های خود را پوشیدن است، افزود: در نورزوز انسان باید خود را به بهترین بوی‌های خوش معطر کند.
نوروز و دستگیری از نیازمندان
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه البته در تمام این موارد رعایت حال دیگران را کردن در اولویت است، خاطرنشان کرد: چقدر مناسب و بعضا لازم و واجب است بر افرادی که توانمند هستند در این ایام به فکر دستگیری از دیگران نیز باشند.
تاریخچه نوروز
حجت‌الاسلام ایمان حسنی، مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نوروز واژه‌ای است مركب از دو جزء كه روی هم به معنای روز نوین است و بر نخستین روز از نخستین ماه سال خورشیدی؛ آن گاه كه آفتاب به برج حمل انتقال می‌‌‌یابد گذارده می‌شود.
وی با بیان اینکه اصل پهلوی این واژه نوك روچ یا نوك روز بوده است، افزود: بیرونی در تعریف نوروز نقل می‌كند: «نخستین روز است از فروردین ماه و از این سو، روز نو نام كردند، زیرا كه پیشانی سال نو است و آنچه از پس اوست از این پنج روز همه جشن‌هاست».
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مورخین و محققان درباره جایگاه نوروز با یکدیگر اختلاف دارند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آریایی‌ها از مهاجرت به فلات ایران و هم مرز شدن با تمدن میان‌رودان سال را به دو قسمت تقسیم می‌‌كردند كه هر یك با انقلابی شروع می‌شد و دو جشن نوروز و مهرگان سرآغاز این دو انقلاب بودند.
حسنی ادامه داد: یعنی هنگام انقلاب تابستانی جشن نوروز گرفته می‌شد و زمان انقلاب زمستانی جشن مهرگان پاس داشته می‌شد.
وی اظهار کرد: برخی معتقدند كه جشن نوروز و مهرگان جشنی بوده‌ است كه در ایران قبل از ورود آریایی‌ها وجود داشته است و اقوام قبل از آریایی‌ها كه در فلات ایران ساكن بوده‌اند، به آن عمل می‌كرده‌اند.
مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند بیان کرد: این روز نیز چون اعیاد اسلامی با غسل كردن، پوشیدن جامه نو و معطر شدن به بوی‌های خوش و روزه داشتن آغاز می‌شود، ضمن آنكه نمازی مشابه نمازهای سایر اعیاد اسلامی دارد.
فلسفه هفت سین
حسنی با بیان اینکه بزرگ‌ترین نماد آیین نوروز كه هفت سین است، فلسفه‌ای باستانی و اسلامی دارد، افزود: محمد علی دادخواه كه اخیراً پژوهشی با عنوان «نوروز و فلسفه هفت سین» را به نگارش در آورده، در این باره می‌نویسد:‌ «عدد هفت برگزیده و مقدس است، در سفره نوروزی انتخاب این عدد بسیار قابل توجه است، ایرانیان باستان این عدد را با هفت امشاسپند یا هفت جاودانه مقدس ارتباط می‌دادند».
وی ادامه داد: همچنین در این پژوهش آمده است که در نجوم عدد هفت، خانه آرزوها است و رسیدن به امیدها را در خانه هفتم نوید می‌دهند.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: علامه مجلسی نیز می‌فرماید: «آسمان هفت‌ طبقه و زمین هفت طبقه است و هفت ملك یا فرشته موكل برآنند و اگر موقع تحویل سال، هفت آیه از قرآن مجید را كه باحرف سین شروع می‌شود، بخوانند آنان را از آفات زمینی و آسمانی محفوظ می‌دارند».
حسنی یادآور شد: همچنین تقدس دینی لحظه تحویل سال چنان در نظر مردمان پر رنگ است که در شهرهای مقدس، مردم به امامزاده‌ها و اماكن متبركه می‌روند.
تولد دوباره طبیعت به ما یادآوری می‌کند، که می‌شود تغییر کرد؛ می‌شود از سوز پاییزی و شب‌های سرد زمستانی گذر کرد و به سرسبزی و طراوت رسید. این روز نو شاید تلنگری برای ما باشد تا از دنیای مادی خود خارج شده و قدم در راه تغییر گذاشته تا زندگی سراسر معنویت نصیبمان شود.
گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha