استفاده از ظرفیت مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان برای وحدت جوامع اسلامی
کد خبر: 3702360
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
سیدحمیدرضا طیبی بیان کرد:

استفاده از ظرفیت مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان برای وحدت جوامع اسلامی

گروه مسابقات ــ رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به وضعیت فعلی جوامع اسلامی، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را فرصت مناسبی برای وحدت کشورهای اسلامی عنوان کرد.

استفاده از ظرفیت مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان برای وحدت جوامع اسلامی

سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، در گفت وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه باور داریم توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه از عوامل اصلی پیشرفت و توسعه همه کشورها هست، گفت: همه کشورها برای توسعه فرهنگی و عملی و فناورانه برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام می‌دهند. ما از قبل از انقلاب هم این مشکلات را در کشور احساس می کردیم. انگار به عمد کشورهای جهان سوم و مسلمان را به لحاظ فرهنگی بر مبنای تعالیم دین مبین اسلام و به لحاظ توسعه فناورانه عقب نگاه داشته‌اند.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب و روحیه خودباروی که امام(ره) در همه مردم و جوانان دمید، این فکر در دانشگاه‌ها شکل گرفت که نهادی ایجاد شود تا هم در زمینه توسعه فرهنگی و هم فناورانه کار کند و اثبات کند که نه تنها توان انجام فعالیت‌های بزرگ فرهنگی وجود دارد بلکه در زمینه توسعه علم و فناوری هم       می‌توانیم در مرز علم حرکت کنیم و علم خود را تبدیل به فناوری کرده تا آن را مبنای توسعه اقتصادی کشور قرار دهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه با این ایده، جهاد دانشگاهی شکل گرفت، بیان کرد: یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت ما در جهاد دانشگاهی حوزه فرهنگ است و در این حوزه به طور کاملاً طبیعی کار در حوزه قرآن یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت است. قرآن دستور خداوند برای راه و رسم زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه در دنیا و آخرت است و طبیعی است که باید به قرآن بپردازیم.
طیبی اظهار کرد: از ابتدای تاسیس جهاد دانشگاهی بحث فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و این فعالیت‌ها رشد خوبی داشته است، به طوری که امروز در این نهاد، سازمان قرآنی دانشگاهیان را داریم. کار ابتدا با قرائت صحیح قرآن و فهم و اطلاع‌رسانی در حوزه قرآن آغاز و منجر به         راه‌اندازی خبرگزاری بین‌المللی قرآن شد. در حال حاضر هم انجام پژوهش‌های تخصصی و میان رشته‌ای در حوزه قرآن کریم در دستور کار قرار دارد و          فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.
وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در مورد این موضوع که کار جهاد دانشگاهی در حوزه قرآن باید متفاوت از دیگر سازمان‌ها باشد اشاره کرد و گفت: کار بسیار ارزنده‌ای که سازمان قرآنی دانشگاهیان در عرصه بین‌المللی انجام می‌دهد، مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان است. اهمیت این مسابقات از این حیث است که دانشجویان آینده سازان کشورها و مدیران آینده کشورها هستند، دارای اهمیت بسیار زیاد است.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در سال های اخیر مشاهده شده است که دشمنان اسلام و کسانی که علاقه ندارند اسلام پیشرفت کند و یک جامعه مدرن بر اساس تعالیم اسلامی ساخته شود، تلاش می‌کنند به وسیله عوامل ناآگاه یا گمراه از داخل خود جامعه اسلامی، چهره مخدوشی از اسلام ارائه دهند. مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان فرصت خوبی است تا از آن استفاده شود و علاوه بر اجرای مسابقات از فرصت حضور دانشجویان استفاده شود و در خلال آن در مورد مشکلات جهان اسلام صحبت کنیم. یقیناً دانشجویان حاضر در این مسابقات زمانی که به کشورهای خود برگردند و صاحب مسئولیت شوند در برطرف کردن این مشکلات تأثیر گذار خواهند بود.
طیبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از جمله سازمان‌هایی است که فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای در توسعه علمی و فناورانه کشور انجام داده است، گفت: بسیار طبیعی است که سازمان قرآنی دانشگاهیان بخواهد از این توسعه علمی و فناورانه در جهت اجرای بهتر مسابقات و کاهش هزینه‌ها استفاده کند. این کار به خوبی در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان انجام شده و تلاش شده تا با استفاده از فناوری های روز به کاهش هزینه برسیم. این کار باعث شده است که متسابقان بیشتری حضور داشته باشند و در نهایت افراد شایسته برای حضور در ایران انتخاب شوند. یقیناً این کار باعث ارتقاء کیفی سطح مسابقات می‌شود و جذابیت آن برای دانشجویان و مردم علاقه‌مند نیز افزایش می‌یابد.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه به همکاران خودم در سازمان قرآنی دانشگاهیان به خاطر ابتکار در برگزاری ششمین دوره مسابقات تبریک می گویم، به بحث الگودهی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: جهاد هیچ موقع منتظر نشده است که اگر دیگران حمایت کردند، به یک کار بپردازد. یکی از ویژگی‌های همکاران ما این است که اگر کار مهمی وجود دارد، همت کنند و خداوند هم کمک خواهد کرد. با این وجود به طور طبیعی اجرای این کارها نیاز به حداقل هزینه‌ها دارد و ما متوقع هستیم متولیان فرهنگی، قرآنی و دانشگاهی به اجرای درست مسابقات کمک معنوی و مادی داشته باشند تا استانداردهای مورد نظر برآورده شود.
رئیس جهاد دانشگاهی همچنین در ادامه بیان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا چهره واقعی جمهوری اسلامی را به دنیا معرفی کنیم. جمهوری اسلامی کشوری است که علاوه بر اصرار بر پیاده کردن قوانین اسلام در جامعه در حوزه توسعه علمی و فناورانه کارهای بسیار ارزشمندی در دنیا انجام داده است و جهاد دانشگاهی نیز در سطح دنیا فعالیت‌هایی انجام داده است. برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان فرصت خوبی است تا چهره واقعی ایران اسلامی به جهانیان نشان داده شود و به تبع آن تبلیغات سوئی که از طرف استکبار شکل گرفته است، خنثی شوند.
طیبی در مورد پیامی که مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان می‌تواند به دنیا داشته باشد، گفت: قرآن خود منادی مهربانی و وحدت و کرامت انسانی است و شعار مسابقات نیز بر همین اساس تعریف شده است. وقتی ما کتاب مقدسی همچون قرآن داریم که بهترین دستورات را برای زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه در دنیا و آخرت به ما می‌دهد، باید از این فرصت استفاده کنیم تا این شعار جهانی شود. چه طیفی بهتر از دانشجویان برای معرفی این شعار وجود دارد؟ دانشجویان عموماً آرمانگرا هستند و باید مسلمانان را به وحدت دعوت کنیم به ویژه در شرایطی که عده‌ای به عمد می‌خواهند چهره غیر واقعی از اسلام به دنیا ارائه دهند. از این فرصت باید حداکثر استفاده را ببریم.

وی در ادامه این گفت وگو تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتقاد داریم توسعه علمی و فناورانه در کنار توسعه فرهنگی موتور محرک توسعه کشور است، تا جایی که بتوانیم خودمان کارهای فناورانه انجام می‌دهیم اگر هم میسر باشد با مراکز تحقیقاتی کارهای مشترک انجام خواهیم داد. در حوزه پزشکی با توجه به اینکه در حوه فعالیت‌های کاملاً نو تحقیقات انجام می‌دهیم به خوبی با دنیا ارتباط برقرار کرده‌ایم.
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی بحث انتقال فناوری است، گفت: یکی از فرصت‌های خوب برای صاحب فناوری شدن این است که بازار را مدیریت کنیم و در مقابل واگذاری بازار، امتیاز انتقال فناوری را بگیریم؛ یا در کار مشترک با خارجی‌ها راحت فناوری آنها را جذب کنیم. جهاد دانشگاهی در این زمینه تجربه بسیار زیادی دارد. در یکی از همکاری‌های مشترکی که داشته‌ایم، توانستیم ضعف‌های خودمان را جبران کنیم و علاوه بر آن فناوری اصلی را نیز ارتقاء دهیم. وقتی طرف بیگانه متوجه شد نه تنها فناوری آنها را دریافت کرده و آن را ارتقاء داده‌ایم بلکه در کشور دیگر رقیب آنها شده‌ایم، به ما می‌گفتند که چرا کشوری که نفت دارد باید به دنبال فناوری باشد. آنها می‌گفتند ما باید این فناوری‌ها را بخریم. می‌گفتند همانگونه که حق غنی سازی نداریم حق طراحی نیز نداریم. این حاکی از اهمیت توسعه فناورانه است.
طیبی افزود: متاسفانه بیش از 100 سال است که بازار خودمان را راحت در اختیار خارجی‌ها قرار داده‌ایم در صورتی که همه دنیا قبول دارند که بازار حکم ناموس یک ملت را دارد و اگر قرار است واگذار شود در مقابل ارزشمندترین محصولات باید باشد، فناوری از جمله این محصولات است. کشور چین یکی از کشورهایی است که بیشترین صاحب فناوری شدنش از طریق واگذاری بخشی از بازار به بهترین شرکت‌ها و بعد هم گرفتن آن فناوری بوده است. جهاد دانشگاهی هم در این زمینه مدل‌های موفقی را اجرا کرده است.
وی در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: ضامن موفقیت ما فرهنگ جهادی، فرهنگ اخلاق مدار و علم باور و پر تلاش است. ما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید توجه به این فرهنگ جهادی داشته باشیم. اگر جهاد دانشگاهی موفق شده است به علت توجه به این فرهنگ بوده است. دانشجویان ما و همه مردم ما باید سعی کنند این فرهنگ را حفظ کنند و صاحب این فرهنگ شوند. با اجرای این فرهنگ یقیناً بسیاری از آرمان‌های انقلاب اسلامی قابل تحقق خواهد بود.

 

انتهای پیام

captcha