استفاده از نمادهای ایرانی و اسلامی در پوستر دوسالانه «آیات مصور»
کد خبر: 3703188
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴

استفاده از نمادهای ایرانی و اسلامی در پوستر دوسالانه «آیات مصور»

گروه هنرــ پوستر دوسالانه «آیات مصور» که تیرماه امسال به میزبانی همدان برگزار می‌شود، دربردارنده نمادهای گوناگونی از هنرهای تجسمی ایرانی و طرح‌های اسلیمی به مفهوم زایش و آفرینش هنری است.

به گزارش ایکنا؛ واپسین روزهای اسفندماه سال گذشته بود که نشست خبری دوسالانه «آیات مصور» از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برگزار شد و طی آن مسئولان برگزاری این دوسالانه به تشریح برنامه‌های خود پرداختند و در پایان نشست نیز از پوستر این دوسالانه کاری از عطیه خان‌حسین‌آبادی رونمایی شد.

اما پوستر این دوسالانه منطبق با اهداف این رویداد هنری و دربردارنده نمادهای گوناگونی از هنرهای تجسمی ایرانی و طرح‌های اسلیمی است.

زمینه اصلی این پوستر برگرفته از گُل لاله موسوم به لاله عباسی منقوش در فرش‌های دستباف ایرانی است که معمولاً با شاخ و برگ‌هایی به شکل موتیف و تکرار شده در زمینه تار و پود فرش به کار رفته و اساساً این طرح شاخ و برگ موسومی به طرح اسلیمی در زمینه بسیاری از آثار تجسمی اسلامی و به ویژه در نقوش معرق کاشی ابنیه و مساجد اسلامی  نیز به کار رفته است.

استفاده از نمادهای تجسمی ایرانی  و اسلامی در پوستر دوسالانه «آیات مصور»

از آنجا که این دوسالانه اختصاص به حوزه تصویرسازی کتاب و محصولات فرهنگی کودک و نوجوان دارد لذا طراح در خلق این پوستر سعی کرده است علاوه بر استفاده از رنگ‌های چشم‌نواز و پرحرارت، از رنگ‌های آبی و سبز در تونالیته‌های ویژه آنها که اختصاص به فضاسازی قدسی و روحانی دارد استفاده نماید.

پوستر در ساختار فرمی خود نیز مفاهیم عمیقی متناسب با ماهیت دوسالانه را در پیشگاه مخاطب قرار می‌دهد؛ زایش با تصویرکردن جنینی در رحم مادر که البته زهدان آن در این پوستر بخش مرکزی طرح لاله عباسی است و علاوه بر آن به ذهن مخاطب نیز مفهوم آفرینش را متبادر می‌سازد.

یادآور می‌شود، دوسالانه «آیات مصور» یکی از جشنواره‌های یازدگانه فرهنگی و هنری آیات است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان آن را با مدیریت هنری نصیر بشیری برگزار کرده و برگزیدگان آن در دو بخش روایی و غیر روایی و بخش ویژه(سوره مبارکه واقعه) همزمان با عید سعید فطر معرفی خواهند شد.

انتهای پیام     

 

captcha