6 شهر کهگیلویه و بویراحمد در معرض تنش آبی است
کد خبر: 3703474
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

6 شهر کهگیلویه و بویراحمد در معرض تنش آبی است

گروه اجتماعی ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرهای یاسوج، مادوان، باشت، سوق، لیکک و دیشموک در بهار و تابستان امسال در معرض تنش آبی است.

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، تنش آبی به شرایطی گفته می‌شود که میزان تولید و مصرف آب در آن یکسان است و در صورت افزایش مصرف به بحران تبدیل می‌شود.
سیدعلی لدنی‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، 17 فروردین‌ماه اظهار کرد: با توجه به کاهش باران در سال زراعی جاری کمبود آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است.
میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 155 میلیمتر کاهش یافته است.
سال آبی یا زراعی در ایران از ابتدای پائیز شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.
میانگین بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 187 میلیمتر بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 342 میلیمتر ثبت شده بود.
لدنی‌نژاد بیان کرد: خطر کمبود آب در منابع سطحی و زیر زمینی به اندازه‌ای است که در برخی مناطق دبی آب به دو سوم کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در استان بالاتر از میانگین کشوری است بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد.
متوسط سرانه مصرف آب هر شبانه روز در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هرنفر 200 لیتر است و این در حالی است که این رقم در کشور 150 لیتر و در جهان کمتر از 100 لیتر است.
وی ابراز کرد: کشاورزان از مصرف آب آشامیدنی برای آبیاری مزارع و باغ‌ها خودداری کرده و با تغییر الگوی کشت از برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و استفاده نادرست از آب‌های سطحی خودداری کنند.
لدنی‌نژاد استفاده از تانکر ذخیره سازی آب در منازل را ضروری دانست و عنوان کرد: با توجه به استفاده از کولر آبی در منازل و اضافه شدن سرانه مصرف آب، مردم فقط در زمان مورد نیاز از این وسیله سرمایشی استفاده کنند.
یادآور می‌شود، کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از 160 هزار مشترک آب و 38 هزار مشترک فاضلاب است.74 حلقه چاه آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 65 مورد در مدار بهره‌برداری بوده و فعال است.
میزان آب آشامیدنی تولیدی در شهرهای استان سالانه بیش از 18 میلیون مترمکعب است که از این میزان 16 میلیون مترمکعب معادل 89 درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.
منبع: ایرنا
انتهای پیام

captcha