انس با قرآن و نهج البلاغه هنر را تاثیرگذارتر می کند
کد خبر: 3703777
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵

انس با قرآن و نهج البلاغه هنر را تاثیرگذارتر می کند

استاد دانشگاه و پژوهشگر عرفان اسلامی با بیان اینکه انس با قرآن و نهج البلاغه، هنر را تاثیرگذارتر می کند، گفت: نکته های ناب دینی را می توان به زبان هنر در کلام امیرمومنان(ع) بیان کرد.

به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: اسماعیل منصوری لاریجانی اظهار داشت: لازم است هر هنرمندی از شاعر تا خوشنویس، قرآن و نهج البلاغه را به خوبی خوانده و با آن انس گیرد زیرا در این صورت هنر و اثر وی تاثیرگذار خواهد بود.
وی با ارائه توضیحاتی درباره کتاب خود به نام «حکمت علوی» که در روزهای پایانی سال 96 رونمایی شد، افزود: با نهج البلاغه می توان به زبان هنر و با ادبیات امروزی به بیان نکته های ناب دینی پرداخت و هنرمندان در رشته های مختلف به خوبی می توانند تجلی دهنده این معارف در جامعه باشند.
منصوری لاریجانی با بیان اینکه کتاب «حکمت علوی» را می توان اولین فرزند نهج البلاغه دانست که در آن از بزرگانی مانند ابن سینا، حکیم ملاصدرا، شیخ اشراق، محی الدین عربی و علامه سید حیدر آملی یاد شده، ادامه داد: در این کتاب شواهدی آورده شده که بر اساس آنها، این بزرگان جوهر معرفت خود را از ولایت امیر مومنان علی (ع) گرفته اند.
این پژوهشگر عرفان اسلامی اضافه کرد: این شواهد در کتاب دسته بندی شده و در واقع یک نوع حکمت علمی و قابل استفاده برای دانشگاهیان در رشته فلسفه، عرفان و اخلاق است و پژوهشگران در دوره دکتری به طور تخصصی می توانند از آن استفاده کنند.

** اظهارات بزرگان حکمت و عرفان درباره امیرمومنان(ع)
این اندیشمند عرفان اسلامی گفت: در کتاب «حکمت علوی» شواهد و استناداتی از سه حکیم( ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا) و دو عارف ( محی الدین عربی و سید حیدر آملی) آورده ام.
به گفته وی، ابن سینا در رساله معراجیه می گوید، مثل حضرت علی (ع) میان انبیا و اولیا مثل معقول در بین محسوس است و سهروردی میراث دار اشراق نیز که هرمس را اولین حکیم می داند، معتقد است، حضرت علی (ع) حکمت اشراق را به او اعطا کرده است.
منصوری لاریجانی به نقل از ملاصدرا افزود: یک درس را در سه اربعین فرا می گرفتم، به علی می گفتم، علی جان، مگر من عبد مومن خدا نیستم؟، اشک و آه و سحر مرا ببین
و اینگونه مولا به من حکمت را چشاند.
وی اضافه کرد: ملاصدرا کسی است که فلسفه مشاء و اشراق را دریافته و فتح الفتوح زندگی خود را همین عنایت مولا می داند و سید حیدر آملی عارف قرن هشتم نیز در این باره گفت، «اگر همه درخت ها قلم شوند، عاجزم یک صدم آنچه را که علی(ع) به من داده بنویسم.»
منصوری لاریجانی گفت: محی الدین عربی 38 بار در «فتوحات مکیه» نوشته که پیامبر اکرم (ص) در معراج صدای علی (ع) را می شنید که امیرمومنان(ع) می فرمود که «من باطن جمیع انبیاء هستم».
این استاد دانشگاه اظهار کرد: باید قدردان این معارف باشیم، در صورتی که با صداقت تسلیم حکمت اهل بیت نشویم، ممکن است این معارف ملعبه دست شود و دنیا و آخرت ما را به باد دهد.
به گزارش ایرنا، منصوری لاریجانی تاکنون تالیفات بسیاری در حوزه عرفان و کلام به رشته تحریر درآورده که از جمله می توان به «مثنوی محرم»، «حقوق زن با نگرشی در سیره زهرا (س)»، «جلوه‌های ولایت در آثار امام خمینی (ره)» و «زن و دفاع در اسلام» اشاره کرد.
در فلسفه ارسطویی و مشاء بیشتر بر استدلال و برهان تاکید می‌شود در حالی که در فلسفه افلاطونی و فلسفه اشراق علاوه بر استدلال، کشف و شهود نیز راه دارد.
در روش اشراقی برای تحقیق در مسایل فلسفی و مخصوصا حکمت الهی، تنها استدلال و تفکرات عقلی کافی نیست، سلوک قلبی و مجاهدات نفس و تصفیه آن نیز برای کشف حقایق ضروری و لازم است.
کتاب «حکمت علوی» در 500 نسخه، 599 صفحه و قیمت 500 هزار ریال به همت شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شده و در چند فصل به مباحثی مانند حکمت و معرفت، سیر حکمت علوی، حکمت علوی و آرای برجستگان فلسفه اسلامی و همچنین حکمت علوی و آرای عرفای اسلامی می پردازد.

انتهای پیام

captcha