ظاهرگرایی و هدفمند نبودن از مشکلات اصلی آموزش قرآن در جامعه است
کد خبر: 3704832
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

ظاهرگرایی و هدفمند نبودن از مشکلات اصلی آموزش قرآن در جامعه است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در عرصه قرآن به لحاظ کیفی وعمقی کمتر کار انجام شده است، گفت: آموزش نامناسب، بی‌هدف و بی توجهی به کیفیت و محتوا سبب می‌شود نتیجه مطلوبی حاصل نشود.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: طیبه سیاووشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه شیوه آموزش در جامعه ایرانی به صورت صحیح، مناسب و کاربردی نیست، اظهار داشت: متأسفانه در عرصه قرآن به لحاظ کیفی و عمقی کمتر کار انجام شده است، به عنوان مثال در مدارس این فرصت را به دانش آموزان دادیم که خود را از لحاظ کمی گسترش بدهند اما متأسفانه از لحاظ کیفی پیشرفتی نداشتیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات رئیس کمیسیون فرهنگی مبنی بر اینکه برخی از تحصیلکرده‌های ما در عرصه قرآن، دکانی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: آموزش در جامعه ایرانی فقط به شکل ظاهری و محدود به روخوانی و گردهمایی‌های نمایشی، بی‌هدف و تکراری است بنابراین نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود.

همچنین سیاووشی تأکید کرد: اگرچه در جامعه برای گسترش مباحث قرآنی به لحاظ صوری و حتی به شکل عمقی تلاش بسیاری شده و فعالیت‌های متعددی در این راستا صورت گرفته است اما چون تمام این تلاش‌ها هدفمند نبوده، ناقص است و به نتیجه مطلوبی نرسیدیم.

وی افزود: یکی از عیوب دیگر آموزش در عرصه قرآن این است که آن را اختیاری نکردیم به این معنی که از سطح ابتدایی آموزش قرآن را پیش بردیم و از یک سطح به بعد که دانش آموزان به آگاهی و درک مناسبی رسیدند، فرصت کافی داده نشد تا حداقل آن آموزش و مواردی را که یاد گرفتند، استفاده کنند و با اجبار آموزش بعدی را پیش بردیم درحالی طبق خواسته آنها نبوده، بنابراین به نتیجه‌ مطلوبی هم نرسیده است.

سیاووشی با تصریح اینکه سطح تفاسیر به قدری نخبگان جامعه را هدف قرارداده است که اکثریت جامعه بی‌نصیب ماندند، تشریح کرد: این فرصت آموزش کیفی و حتی آموزش کمی را فقط در اختیار نخبگان قرار دادیم و اکثریت جامعه از این بهره الهی بی‌بهره هستند. باید این مسائل ارزیابی و پایش شوند و بر این اساس حرکت کنیم.

این نماینده مجلس با تأکید بر آموزش غیر مستقیم اظهار داشت: برای تصویرسازی مثبت از قرآن نیازی نیست، مدام به دنبال آموزش مستقیم باشیم، در قرن ۲۱ام آموزش مستقیم به هیچ وجه جواب نمی‌دهد و بی‌تأثیر است.

وی با تأکید براینکه برنامه‌های قرآنی ما باید جذابیت بالایی داشته باشند و بیش از پیش به تفاسیر قرآن بپردازند، تشریح کرد: مردم فکر می‌کنند برای یادگیری تفسیر قرآن باید فرصتی داشته باشند و به مکان خاصی بروند در حالی که رسانه ملی با برنامه‌های مناسب و جذاب می‌تواند این فرصت را در اختیار مردم قرار دهد اما متاسفانه صدا وسیما در این زمینه فقط با شبکه قرآن موضوع را دنبال می‌کند که از جذابیت خاصی هم برخوردار نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: ارزیابی رسمی برای سنجش وضع قرآن در جامعه راهگشا نیست و نظر و ارزیابی واقعی را از باید بطن جامعه، مردم و موسسات فرهنگی مستقل گرفت تا به یک نظرسنجی درست دست پیدا کنیم.

سیاووسی با اشاره به جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: بحثی که همواره در مجلس مطرح است، بحث پول و هزینه است اما پول راهگشا نیست بلکه بهبود وضعیت قرآن در جامعه، یک مدیریت جدید فرهنگی_مذهبی می‌طلبد. صرف اینکه پول بپاشیم و آموزش قرآن فقط به صورت ظاهری انجام شود نتیجه‌ای مطلوب حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هرساله در نمایشگاه قرآن تغییرات فاحشی به وجود نمی‌آید و اگر هم فرصتی باشد، از آن استفاده‌ای نمی‌شود، تشریح کرد: یک بازی قرآنی در سال گذشته در نمایشگاه قرآن رونمایی شد که از لحاظ جذابیت و کاربردی بودن، واقعاً تحسین برانگیز بود ولی متأسفانه در جامعه معرفی نشد با وجود اینکه قابلیت نصب در اندروید و تبلت را داشت!

سیاووشی با اشاره به فعالیت‌های سایر کشورهای اسلامی در عرصه قرآن افزود: براساس مشاهدات، در سایر کشورهای اسلامی برای گسترش فرهنگ قرآنی از تکنولوژی‌های جدید استفاده کردند. به عنوان مثال در زمینه آموزش برای کودکان با تکنیک جدید، انیمیشن و بازی های متعدد و جذابی طراحی کردند که گام مهم و عمده ای است و دیگر نیازی نیست تا در سنین بالا با هزینه بیشتر جبران کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مسابقات قرآنی اظهار داشت: قطعا یکی از رویدادهای مهم جهان اسلام، مسابقات قرآنی است. در حقیقت مسابقات قرآنی به منزله ایجاد یک رابطه قوی با کشورهای جهان اسلام است و ان شاالله این فرصت در کشور ما گسترش بیشتری پیدا کند. همچنین در سال گذشته شنیدم در بین خانم‌ها این مسابقات برگزار شده که خبر خوشحال‌کننده‌ای است.

انتهای پیام

captcha