توصیه «از تو حرکت از خدا برکت» ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد؟
کد خبر: 3705055
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵
پرسش و پاسخ های قرآنی/

توصیه «از تو حرکت از خدا برکت» ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد؟

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیا در قرآن کریم آیه‌ای هست که حامل معنای جمله «از تو حرکت از خدا برکت» باشد؟ پاسخ به این سؤال از نظر می‌گذرد.

توصیه «از تو حرکت از خدا برکت» ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد؟

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اسلام کوئست، آیه‌ای که تصریح بر این معنا داشته باشد در قرآن وجود ندارد، اما در عین حال می‌توان این معنا و این توصیه اخلاقی را از چندین آیه در فرازهای مختلف قرآنی برداشت کرد؛ مانند:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ: اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، اگر خدا را (پیامبر و دین و کتاب او را) یارى نمایید، خدا هم شما را (در رسیدن به اهدافتان) یارى می‌کند و قدم‏‌هاى شما را استوار می‌دارد» (محمد، 7).

همچنین آیه 100 سوره مبارکه نساء «وَ مَنْ یُهاجِرْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُراغَماً کَثیراً وَ سَعَةً: و هر کس در راه خدا هجرت کند (براى جهاد یا تحصیل علم دین یا دنیاى لازم) در روى زمین جایگاه دلخواه فراوان و با وسعت خواهد یافت، و کسى که از خانه خود به قصد هجرت به سوى خدا و فرستاده او بیرون رود، سپس مرگ او را دریابد حقّا که پاداش او بر عهده خدا است، و خداوند همواره بسیار آمرزنده و مهربان است».

بر اساس این گزارش از دیگر آیاتی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد، آیه 15 سوره ملک است که می‌فرماید: «هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُوا فی‏ مَناکِبِها وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَیْهِ النُّشُور: او کسى است که زمین را براى شما رام کرد، بر شانه‌‏هاى آن راه بروید و از روزی‌هاى خداوند بخورید و بازگشت و اجتماع همه به سوى او است».

آیه «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم: ‏مردان و زنان بی‌‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درست‌کارتان را! اگر فقیر و تنگ‌دست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد، خداوند گشایش‌‏دهنده و آگاه است» (نور، 32 ) نیز از دیگر توصیه‌های قرآنی با مضمون «از تو حرکت از خدا برکت» است.

captcha