جواهرالکلام، معجزه قرن سیزدهم است
کد خبر: 3707071
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
پیام آیت‎الله‎العظمی صافی به همایش نکوداشت صاحب جواهر:

جواهرالکلام، معجزه قرن سیزدهم است

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‎العظمی صافی گلپایگانی در پیامی به همایش نکوداشت صاحب جواهر به جایگاه عظیم این عالم بزرگ پرداخت و گفت: سخن درباره شخصیتی است که صاحب معجزه بزرگ قرن سیزدهم است؛ بزرگ مردی که سی سال از عمر با برکت خویش را برای نوشتن دائرة‌المعارف فقه شیعی گذراند.

صاحب‌جواهر، صاحب معجزه بزرگ قرن سيزدهم است

به گزارش ایکنا؛ متن پیام آیت‎الله‎العظمی صافی گلپایگانی به همایش نکوداشت مرحوم صاحب جواهر با عنوان «عیار فقاهت» به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ربّ العالمين و الصلوة و السلام علی سيّدنا و نبيّنا حبيب إله العالمين أبي القاسم محمّد و آله الطاهرين سيّما بقية الله في الأرضين.

«الفقهاء حصون الإسلام»

سخن درباره شخصيّتی است که صاحب معجزه بزرگ قرن سيزدهم است؛ بزرگ مردی که سی سال از عمر با برکت خویش را برای نوشتن دائرة‌المعارف فقه شيعی گذراند و يکی از عظيم‌ترين کتاب‌های فقهی مسلمانان را خلق نمود. بيش از بيست هزار صفحه دُرّ و ياقوت را کنار هم گذاشت و اقيانوسی از جواهر را به گوهرشناسان تقديم نمود. او به حقّ، غوّاصی بزرگ در دريای بیکران فقاهت بود که ساليان زياد در آن غوص نموده و گنجينه بزرگ علمي را اصطياد کرد.

بی شک می‌توان کتاب «جواهر الکلام» را از نظر جامع بودن فروع فقهی که با احاطه کامل بر نظرات و اقوال فقها و استناد به آيات و روايات در کمال دقّت بررسی نموده و مسائل و موضوعات متنوع را برای انديشمندان و مجتهدين تبيين کرده، در نوع خود، بی نظير خواند. به جرئت می‌توان گفت که هيچ فقيه و مجتهدی از کتاب شريف جواهر،بي نياز نيست. اين کتاب، افتخار بزرگ جهان تشيع و سرآمد کتاب‌های فقهی وارثان علوم وحياني اهل البيت عليهم السلام است. بعد از قرن يازدهم و دوازدهم هجري قمری که تحوّلی عظيم در فقه و اصول به وسيله علامه وحيد بهبهاني از کربلا شروع شد و توسط شاگردانش، همچون علامه بحر العلوم و کاشف الغطاء در نجف اشرف ادامه يافت، حوزه فقهی صاحب جواهر از بهترين حوزه‌های درسي در نجف اشرف شد و صدها نفر از علماء و فضلاء در درس ايشان شرکت می‌کردند.

توصيه حقير به فضلاء و محققّان محترم اين است که اگر می‌خواهيد از معارف نوراني علوم آل محمد عليهم السلام بيشتر بهره ببريد، خودتان را از برکات اين کتاب گرانسنگ محروم نکنيد و در مقابل اين کتاب فقهی ارزشمند، زانوي تواضع زده و با استعانت از حضرت وليّ عصر عجل الله فرجه الشريف، روش فقهی جواهری و علماء سلف را دنبال کنيد. بزرگداشت اين فقيه عالی مقام، بزرگداشت فقه و تعظيم شعائر و تکريم علم است.

اينجانب، از مسئولان برگزارکننده اين اجلاس مقدّس و از عموم عالمان ديني که در اين همايش تشريف دارند، تشکّر نموده و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر عظمت و عزّت حوزه های علميه تحت عنايت صاحب اصلی آن‌ها حضرت بقية الله الاعظم ارواح العالمين له الفداء بيفزايد.

والسلام عليکم و رحمةالله

یادآور می‌شود، این همایش امروز با حضور آیات علیدوست، مبلغی و کریمی جهرمی در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی از سوی مدرسه خاتم الاوصیاء(ع) برگزار شد.

انتهای پیام

captcha