سرما 1500 میلیارد ریال به باغات کردستان خسارت زد
کد خبر: 3707955
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

سرما 1500 میلیارد ریال به باغات کردستان خسارت زد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سرمای بهاره به بیش از 14 هزار هکتار از باغات استان خسارت زد که برآورد اولیه میزان خسارت یک هزار و 500 میلیارد ریال است.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: اردشیر پورحبیبی اظهار کرد: بر اثر سرمای بهاره در هفته گذشته به 14 هزار هکتار از باغات استان بین 35 تا 100 درصد خسارت وارد شد.
وی افزود: خسارت سرما به باغات گردو، بادام، انگور و درختان میوه های هسته دار و دانه دار وارد شد و شهرستان های قروه، دهگلان، سقز و کامیاران بیشترین خسارت ها را دیدند.
پورحبیبی تاکید کرد: این سرمای بهاره به بیش از 700 هکتار از باغات سیب استان نیز خسارت های جدی وارد کرده است.
وی یادآور شد: در کردستان در مجموع 42 هزار هکتار باغ وجود دارد و سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در این استان تولید می شود.
وی با اشاره به خسارت سرمای بهاره به مزارع توت فرنگی در استان اضافه کرد: سه هزار و 200 هکتار از اراضی کردستان به کشت این محصول اختصاص یافته که سرما به 900 هکتار از این مزارع خسارت وارد کرد.
پورحبیبی در خصوص خسارت تگرگ به باغات استان نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون چند نوبت بارش تگرگ در استان گزارش شده اما خسارت های آن در باغات جزیی بوده است.
طبق اعلام هواشناسی کردستان در سه شنبه هفته گذشته (28 فروردین) با ریزش هوای سرد از عرض های شمالی، دمای هوا در بیشتر مناطق این استان کاهش پیدا کرد و حداقل دمای هوا در 16 ایستگاه هواشناسی زیر صفر درجه سانتیگراد بود.
در این مدت سراب شهرک با دمای منفی 6 درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان بود و دمای هوا در زرینه به منفی 5.3، بهارستان منفی 5.1، بابارشانی منفی 4.1، دهگلان منفی چهار و سقز به منفی 3.4 درجه سانتیگراد رسید.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود البته فقط 110 هزار هکتار از اراضی این استان به صورت آبی کشت می شود.

captcha