حال کتاب خوب نیست/ تخفیف کتاب را خفیف می‌کند
کد خبر: 3708064
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
در نشست هم‌اندیشی مطرح شد؛

حال کتاب خوب نیست/ تخفیف کتاب را خفیف می‌کند

گروه ادب ــ در نشست هم‌اندیشی کتابفروشان درباره مشکلات حوزه کتاب عنوان شد که حال کتاب خوب نیست و تخفیف‌های کتاب نیز نتوانسته حال آن را خوب کند.

حال کتاب خوب نیست/ تخفیف کتاب را خفیف می‌کند

به گزارش ایکنا نشست هم‌انديشی با حضور كتابفروشان طرح «عيدانه كتاب» با هدف تبادل افكار و آرا، انتقال تجربه و گسترش همكاري‌هاي دو جانبه عصر یکشنبه با حضور نیکنام حسینی پور،مدیر عامل خانه کتاب، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا ایزدپناه، مشاور وزیر و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، یراقچی؛ رئیس کارگروه کتابفروشان اتحادیه ناشران، مصطفی جوادی مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در قمصر کاشان برگزار شد.
در ابتدای این نشست آیینی کتابفروش مهرگان شهر قروه در استان کردستان گفت: طرح عیدانه کتاب خوب بود اما امیدوار بودیم نمایشگاه‌های استانی کتاب کمرنگ شوند و این سوال پیش می آید که با وجود این طرح کارآمد نمایشگاه‌های استانی چه جایگاهی دارند؟
وی با بیان اینکه در طرح عیدانه کتاب به صورت مستقیم به کتابفروشی ها توجه شد، گفت: امید داریم با اجرای این طرح ها به مرور زمان بحث نمایشگاه های استانی و نمایشگاه بین المللی کتاب کم رنگ شود؛ چرا که قدرت برنامه ریزی و مدیریت طرح های فصلی خانه کتاب فوق العاده است.

وی ادامه داد: در این طرح مردم، ناشران و کتابفروشان نفع می‌برند اما با وجود این طرح چه توجیهی برای برقراری نمایشگاه‌های استانی و بین المللی است؟

فرشته سنگری؛ مدیر کتابفروشی افرا کتاب در ادامه این نشست گفت: برای تعدیل قیمت کتاب فکری شود. اگر فکری برای کاغذ نشود، قیمت کتاب به همین صورت باقی خواهد ماند. توجه خانه کتاب را به سمت نمایشگاهایی جلب می‌کنم که فروشگاه هستند. ناشران اگر مایلند کتاب‌های خود را بفروشند پس نقش کتابفروشان چه می شود؟

فریبا جمشیدی مدیر کتاب شهر کرمانشاه نیز در ادامه گفت: در هفت دوره طرح های فصلی خانه کتاب شرکت کردیم. در این طرح ها کتاب به دست کتابخوان می رسد و کسی که اهل کتاب است کتاب می‌خرد. همچنین این طرح‌ها کتابفروشان را پایبند به اصولی می‌کند که از تخلف بپرهیزد.

وی ادامه داد: این طرح‌ها برای کتاب‌های ارزان‌قیمت خوب است و به نظر می‌رسد اگر در طول سال به مدت دو دوره و در زمان رکود فروش کتاب برگزار شود نتیجه بخش‌تر می‌شود. ناشران در نمایشگاه ها حضور دارند و به این موضوع فکر نمی کنند که کتابفروشی ها ویترین های آنها هستند. ناشران باید برای حفظ کتاب های خودشان به کتابفروشی ها کمک کنند.
آرش بیدل، مدیر کتابفروشی خانه کتاب کرمانشاه از دیگر کتابفروشان حاضر در این نشست بیان کرد: حال کتاب خوب نیست؛ کتابفروشی ها در حال تعطیل هستند و برای حفظ بقای خود باید به روز شوند و در کنار کتاب چیزهای دیگری هم بفروشند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.
مرتضوی مدیر شهر کتاب اصفهان نیز در ادامه گفت: طرح عیدانه کتاب ضدتوسعه و در تناقض است. وقتی عنوان می شود که فروش خود را کنترل کنید و به فروش اضافه یارانه تعلق نمی گیرد این ضد توسعه است. آیا باید فروش را افزایش دهیم یا آن را کنترل کنیم. وقتی با تبلیغ این طرح فروش بیشتری داریم پس از چند روز از طرح مجبور می شویم آن را پس بزنیم. به نظر می رسد این طرح برای فروشگاههای بزرگ چندان کارایی ندارد و برای فروشگاههای کوچک خوب است.
کتابفروشی دیگر از کرمانشاه عنوان کرد: من در نمایشگاه شرکت نمی کنم تا کمکی به کتابفروشان بکنم و از نشر قدیانی که ناشر بزگ و مهم در حوزه کودک و نوجوان است می خواهم که برای حمایت از کتابفروشان این کار را انجام دهند.
یراقچی مدیر کارگروه کتابفروشان نیز گفت: تخفیف کتاب باعث خفیف شدن کتاب می شود و به نظرم راه توسعه کتابخوانی توسعه کتابخانه ها است.
سیده سمانه حسینی مدیر کتابفروشی در عسلویه نیز گفت: عسلویه اسم بزرگی دارد و در صنعت فوق العاده است اما در حوزه فرهنگ ضعف وحشتناکی دارد و من به دلیل علاقه ام یک کتابفروشی راه اندازی کردم و از همه کتابفروشان و مسئولان می خواهم که حمایت کنند.
انتهای پیام

captcha